Інклюзія набирає все більших обертів у нашому суспільстві. Все частіше педагоги чують цей термін. І в закладах освіти зявляються діти з особливими освітніми потребами, які потребують особливого підходу. Можливість створити такий підхід та особливі умови дає організація інклюзивного навчання. І чим швидше, то краще для розвитку дитини. У даній презентації, яка буде користна перш за все для керівників ЗДО, методистів, упорядковано законодавчу базу, яка дає підстави для організації інклюзії в садочку.
Терміни. Закон України «Про освіту» (5 вересня 2017 року №2145-VIII),подані визначення:Інклюзивне навчання,Особа з особливими освітніми потребами,Інклюзивне освітнє середовище,Індивідуальна програма розвитку,Індивідуальний навчальний план,Розумне пристосування,Універсальний дизайн у сфері освіти
Керівник (директор, завідуюча) - Здійснює прийом дітей до інклюзивних груп (упродовж всього календарного року),Забезпечує відповідну матеріально-технічну базу провадження інклюзивної діяльностіЗабезпечує добір фахівців для роботи в інклюзивній групі (асистент вихователя, асистент дитини, логопед, практичний психолог),Забезпечує підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації та атестацію педагогічних працівників відповідно до специфіки роботи інклюзивної групи, Сприяє провадженню інноваційної діяльності.
Заступник керівника (методист) - Організовує (наказ «Про створення групи…») групу індивідуального супроводу дитини з особливими освітніми потребами (ООП) в інклюзивній групі,Здійснює розподіл функціональних обов'язків членів групи ІСДООПЗалучає, за необхідності, інших фахівців до супроводу (вчитель-дефектолог, інструктор ЛФК, поведінковий терапевт…)Контролює складання та виконання Індивідуальної програми розвитку (ІПР) дитини з ООПІнформує батьків дітей, що відвідують заклад щодо особливостей інклюзивного навчання, цілей та завдань, переваг інклюзії для всіх суб’єктів навчально-виховного процесу.
Вихователь –Планує, організовує, проводить освітній процес відповідно до Державної базової програми та програм (спеціальних), що реалізуються у дошкільному закладі. Організовує життєдіяльність дітей з урахуванням їхніх вікових та індивідуальних особливостей, сучасних тенденцій в оновленні змісту дошкільної освіти та освітніх технологій, побажань батьків, специфіки роботи та можливостей дошкільного закладу. Створює комфортні умови для реалізації природних сил дітей та збагачення їхнього практичного досвіду спілкування з навколишнім середовищем. Реалізовує диференційований підхід до дітей, виявляє, вивчає і враховує у своїй педагогічній діяльності їхні індивідуальні особливості, сприяє розвитку здібностей, талантів дітей. Забезпечує набуття дітьми практичного досвіду, знань, умінь, навичок; формує у дітей фізичні та психічні якості, необхідні для подальшого навчання у школі. Співпрацює з батьками дітей або особами, які їх замінюють, надає їм консультативну психолого-педагогічну допомогу. Забезпечує емоційний комфорт дітей, Постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру.
Асистент вихователя – педагогічний працівникразом із вихователем групи здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з ООПпроводить навчальні, виховні, соціально-адаптаційні заходи, адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини.допомагає дітям виконувати завдання;залучає дітей до різних видів діяльності;допомагає в організації освітнього процесу в інклюзивній групі. Веде спостереження за дітьми з ООПВеде відповідну документацію (ІПР, журнал спостережень, портфоліо)Постійно спілкується з батьками дітей з ООП, надає консультації,Співпрацює з фахівцями індивідуального супроводу дитиниу складі групи фахівців бере участь у розробленні та виконанні ІПР
Посаду асистента вихователя дошкільного навчального закладу включено до: Типових штатних нормативів ДНЗ (наказ МОН від 20.05.2016 № 544) Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затв. постановою КМУ від 14.06.2000 № 963 (постанова КМУ від 29.07.2015 Посадові інструкції складають: керуючись положеннями Національного класифікатора України «Класифікатор професій» ДК 003:2010 на основі Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Посаду «асистент вихователя дошкільного навчального закладу» включено до Класифікатора професій від 2 вересня 2015 року за кодом КП 3340.
Спеціальні програми: Програма розвитку глухих дітей дошкільного віку. Програма розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату. Програмно-методичний комплекс для дітей з ФФНМКорекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення. Програмно-методичний комплекс програма розвитку дітей сліпих та зі зниженим зором від народження до 6 років. Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом "Розквіт"Програма розвитку дітей "Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п'ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення"Програма розвитку дітей "Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення"
Стаття 33. Соціальний захист дітей дошкільного віку5. Діти, які потребують корекції зору, слуху, опорно-рухового апарату, забезпечуються засобами пересування, протезування, орієнтації і сприйняття інформації, а також іншими засобами індивідуальної корекції за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України
Накази Міністерства освіти і науки України: «Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах» (від 06.02.2015 р. № 104 / 52 (МОН та МОЗ), «Про затвердження Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів» (від 04.11.2010 N 1055 зі змінами від 20.05.2016 N 544)
Інструктивно-методичні листи МОНУ: «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах» (від 12.10.2015_№ 1/9-487)Щодо організації освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2017-2018 н.р. (від 13.06.2017 №1/9-322)«Щодо організації освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2018-2019 н.р.» (від 13.06.2018р. № 1/9-386)