Мета: навчальна - сформувати систему знань про способи орієнтування на місцевості та визначення напрямків, розвивати практичні вміння орієнтуватися, сформувати знання про азимут та способи його визначення, розвивати вміння визначати азимут за компасом та знаходити азимут за напрямком на предмет, ознайомити із способами вимірювання відстаней на місцевості; розвивальна - забезпечити практичне спрямування отримання знань у життєвих ситуаціях; виховна виховувати уважність, зосередженість.
Одним з найдавніших винаходів людства є гномон. Це вертикально встановлена жердина. За допомогою гномона у давнину визначали висоту Сонця над горизонтом. У ясний сонячний день жердина відкидає тінь, довжина якої від сходу Сонця до полудня (12 год.) зменшується, а від полудня до заходу Сонця - збільшується. Для точності вимірювання важливе значення має висота гномона - чим він вищий, тим довша тінь. Нині гномон як астрономічний інструмент уже не використовують.
Орієнтування за місяцем. Під час першої четверті (Місяць зростає) Місяць перебуває о 18-ій годині на півдні та о 24-ій годині на заході. Коли він повний,то розташовується о 18-ій годині на сході, о 24-ій годині — на півдні,о 6-ій ранку — на заході. Під час останньої четверті Місяць перебуває о 24-ій на сході, о 6-ій — на півдні.
Новітні пристрої для орієнтування. GPS-навігатор – пристрій,що визначає своє місцезнаходження,використовуючи сигнали штучних супутників Землі. Такий GPS-компас може визначити місцеперебування користувача в будь-якій точці земної кулі й указати це місце на карті. Багато приймачів GPS вбудовані в мобільні телефони і у звичайні годинники. У густому тумані або під землею зв'язок із супутником порушується.