Структура тексту. Тема, основна думка тексту, мікротема, тематичне речення. Види зв’язку речень у тексті: послідовний, паралельний (практично). Типи і стилі тексту. Навчальне читан

Про матеріал

Структура тексту. Тема, основна думка тексту, мікротема, тематичне речення. Види зв'язку речень у тексті: послідовний, паралельний (практично). Типи і стилі тексту. Навчальне читання мовчки.

Мета: повторити,узагальнити й поглибити знання учнів про структуру тексту, види зв'язку речень у тексті, тему й основну думку; удосконалювати вміння працювати з текстом, знаходити мовні засоби зв'язку речень у тексті, виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Урок № 6 

Тема уроку: Структура тексту. Тема, основна думка тексту, мікротема, тематичне речення. Види зв’язку речень у тексті: послідовний, паралельний (практично). Типи і стилі тексту. Навчальне читання мовчки.

Мета: повторити,узагальнити й поглибити знання учнів про структуру тексту, види зв’язку речень у тексті, тему й основну думку; удосконалювати вміння працювати з текстом, знаходити мовні засоби зв’язку речень у тексті, виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи.

 Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку.

Обладнання: таблиці, підручник,ілюстрації.,тексти.

Хід уроку

І. Етап орієнтації.

ІІ. Етап цілепокладання.

Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

 

 

ІІІ. Етап проектування.

Розпочати наш урок я пропоную із знайомства з тими завданнями, які чекають на нас сьогодні на уроці:

1.Опрацювання теоретичного матеріалу за схемою «Ознаки тексту».

2..Опрацювання схеми з послідовним зв’язком.

         3. Опрацювання схеми з паралельним зв’язком.

         4.Навчальне читання мовчки.

         4. 1.Інструктаж щодо проведення читання мовчки.

         4.2.Читання тексту учнями.

ІV. Етап організації виконання плану

1.Опрацювання теоретичного матеріалу за схемою «Ознаки тексту».

 

Опрацювання схеми «Ознаки тексту».

Ознаки тексту

 

 

 

наявність теми

 

наявність головної думки

 

послідовність речень

 

зв’язок речень за допомогою займенників, синонімів, повторів, сполучників, спільнокореневих слів

 

  • З яких структурних частин складається текст?
  • Що таке тема тексту?
  • Що таке основна думка?
  • Що, крім теми, виділяємо у тексті?
  • Що таке абзац?
  • Чим забезпечується зв’язність тексту?

 

2.Опрацювання схеми тексту з послідовним зв’язком.

 Джарилгач в перекладі з тюркської мови означає "обпалені дерева". Геродот - свідчить про те, що острів колись був густо вкритий лісом.

Спекотний клімат часто спричиняв пожежі. Перші поселенці з тюркських племен побачили на острові залишки обгорілих дерев. Тому виникла така назва.

 

  • Записати текст.
  • Чи кожне наступне речення несе нову інформацію?
  • Чи відбувається чергування нового  й відомого?
  • Визначити тип мовлення?
  • Визначити стиль мовлення?

 

3. Опрацювання схеми  тексту з паралельним звязком.

 

Острів Джарилгач знаходиться за 8 км. від Скадовська,. Це, мабуть, найкрупніший  нежилий  острів  в Центральній  Європі . Незвичайним є те, що на такій відстані посеред острова б'є  холодне джерело з прісною  водою, На острові є коси Льовкіна, Дурілова, Дрібна, Глибока, Ведмежа і Синя. Острів  відокремлений від материка Джарилгацькою затокою

 

  • Прочитати текст
  • Чи кожне наступне речення пояснює перше?
  • Чи порушиться зв’язність тексту при вилученні одного із речень?
  • Визначити тип мовлення?
  • Визначити стиль мовлення?

 

 4.Навчальне читання мовчки.

 4. 1.Інструктаж щодо проведення читання мовчки.

(Читаючи текст, необхідно глибоко проникати у його зміст, щоб зрозуміти взаємозв’язок явищ, фактів, подій, описаних у ньому, з’ясувати особливості композиції твору, причинно-наслідкові зв’язки.)

4.2.Читання тексту учнями.

Вовк сірий

Вовк сірий відзначається високим рівнем розвитку нервової діяльності, гострим слухом i нюхом. Його високий психічний розвиток поєднується з великою силою та винятковою витривалістю. Саме цим пояснюється те, що він, так вперто з давніх-давен переслідуваний людиною, досі не винищений.

Вовк сірий належить до родини собачих. Це один з найбільших хижаків нашої фауни. Довжина його тіла — понад 120 см. Самці завжди більші за самок.

Зовні вовки схожі на вівчарок. Голова велика, широколоба, шия коротка, малорухома, морда масивна, видовжена. Очі ясно-коричневі, розміщені косо. Рівномірно пухнастий хвіст вовк ніколи не закидає на спину, він у нього звисає («поліно»).

Забарвлення хутра влітку рудувате, значно темніше вздовж спини. Узимку у волосяному покриві з’являються іржаво-рудуваті відтінки, i забарвлення набуває бурувато-сірого відтінку, світлішого на черевній частині.

Вовки активні переважно в сутінках та вночі, лише зрідка їх можна зустріти вдень. У темряві вовки бачать значно краще, ніж інші звірі з родини собачих.

Основу живлення вовків становлять дикі та свійські копитні тварини: олені, козулі, кабани тощо. У погоні за ними вовки можуть розвивати швидкість бігу до 80 кілометрів на годину.

Полюють вовки також на дрібних звірів: зайців, ховрахів, мишовидних гризунів, водоплавних та інших птахів, які гніздяться на землі. Як виняток у кормовому раціоні вовків бувають ягоди, дикі й садові фрукти.

Лігво для виведення малят вовки влаштовують у відлюдних місцях. Будують його в неглибокій норі, заглибині під корінням вивернутого дерева, у широкому кущі чагарника або у виямці серед очеретяних заростей, неодмінно біля водойми.

Раз на рік, у середині березня, вовчиця народжує найчастіше п’ять-шість сліпих, глухих, беззубих вовченят, які швидко розвиваються. Восени (наприкінці вересня) молочні зуби вовченят замінюються на постійні. З цього часу вовченята допомагають старим вовкам полювати.

Вовки — небезпечні хижаки. Донедавна вони завдавали господарству великих збитків. Оселяючись поблизу населених пунктів, вовки нападають на свійську худобу. На своєму шляху вовк знищує всю дичину, причому набагато більше, ніж здатний з’їсти. Крім того, вовки — основні поширювачі невиліковної хвороби — сказу.

Вартість шкури вовка порівняно з тією шкодою, яку він завдає, низька, тому цілком правомірно вважати його найшкідливішим у нашій фауні.

Проте останнім часом з огляду на санітарну роль вовка в природі боротьбу з цим хижаком значно послабили. Тому кількість вовків в Україні знову збільшилася.

(360 сл.) (За О. Корнєєвим)

4.3.  Виконання тестових завдань до тексту «Вовк сірий».

1. Вовк сірий відзначається

А високим рівнем розвитку нервової діяльності, гострим слухом i зором

Б високим рівнем розвитку нервової діяльності, гострим нюхом i зором

В гострим слухом, нюхом i зором

Г високим рівнем розвитку нервової діяльності, гострим слухом i нюхом

2. Вовки є активними

А на світанку та в сутінках

Б удень та надвечір

В у сутінках та вночі

Г вночі та вранці

3. Забарвлення хутра вовка

А улітку сіре, узимку бурувато-чорного кольору

Б улітку рудувате, узимку бурувато-сірого кольору

В улітку руде, узимку сіре

Г улітку сіре, узимку сірувато-іржавого кольору

4. Основу живлення вовків становлять

А дикі та свійські копитні тварини

Б хижаки родини котячих та собачих

В трупи тварин

Г їжа рослинного походження

5. Вовки спроможні розвивати швидкість бігу

А до 50 кілометрів на годину

Б до 60 кілометрів на годину

В до 80 кілометрів на годину

Г до 90 кілометрів на годину

6. Лігво для виведення малят вовки влаштовують

А поблизу віддалених людських осель

Б поблизу густонаселених пунктів

В у відлюдних місцях подалі від водойм

Г у відлюдних місцях поблизу водойм

7. Раз на рік вовчиця народжує

А двох-трьох сліпих i глухих вовченят

Б четверо-п’ятеро сліпих i беззубих вовченят

В п’ятеро-шестеро сліпих, глухих, беззубих вовченят

Г шестеро-семеро сліпих, глухих i беззубих вовченят

8. Вовченята починають полювати з дорослими вовками

А у віці 1,5–2 років

Б як тільки прорізаються очі

В як тільки виростають молочні зуби

Г коли молочні зуби замінюються на постійні

9. Вовки є основними поширювачами такої хвороби, як

А чумка

Б вовча сліпота

В сказ

Г круп

10. Боротьбу з вовками останнім часом значно послабили

А у зв’язку з недостатністю матеріальної бази полювання на звіра

Б у зв’язку з підвищенням рівня природного вимирання тварин

В у зв’язку з поступовим переселенням вовків у напрямку Азії

Г з огляду на санітарну роль вовка в природі

11. Текст належить до стилю

А художнього

Б публіцистичного

В наукового

Г ділового

12. Зовні вовк схожий на вівчарку

А шотландську

Б афганську

В кавказьку

Г німецьку

Відповіді: 1Г; 2В; 3Б; 4А; 5В; 6Г; 7В; 8Г; 9В; 10Г; 11В; 12Г.

ІV. Контрольно-оціночний етап

Вправа «Незакінчене речення»

  • Перехід до викладу нової інформації – це…
  • У тексті можна виділити тему, мікротему і …
  • Текст має таку структуру…
  • При послідовному зв’язку кожне наступне…
  • При паралельному зв’язку кожне наступне….

Домашнє завдання: вивчити параграф.6

 Вправа 50 (конструювання тексту за даними мікротемами).

 

docx
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
8566
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку