Мета: поглибити, узагальнити й систематизувати знання учнів про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати орфографічні навички, вміння розпізнавати займенники, визначати їх граматичні ознаки; вчити правильно вживати займенники у різних стилях мовлення; розвивати монологічне й діалогічне мовлення учнів, культуру усного і писемного мовлення, мислення, увагу; виховувати любов і цікавість до рідної мови, прищеплювати інтерес до мовних явищ, зокрема до вивчення частин мови.
Узагальнення й систематизація знань про займенник.
Урок-мандрівка
Мета: поглибити, узагальнити й систематизувати знання учнів про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати орфографічні навички, вміння розпізнавати займенники, визначати їх граматичні ознаки; вчити правильно вживати займенники у різних стилях мовлення; розвивати монологічне й діалогічне мовлення учнів, культуру усного і писемного мовлення, мислення, увагу; виховувати любов
і цікавість до рідної мови, прищеплювати інтерес до мовних явищ, зокрема до вивчення частин мови.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, урок-мандрівка.
Обладнання: сигнальні картки, картки із завданнями, підручник.
Хід уроку
І. Організація класу
Любі діти! У наш клас завітали гості щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
(Доброго дня вам!)
Ми вам раді добрі люди,
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 6-й клас.
Сідайте!
Проведімо невеличкий психологічний тренінг, який допоможе нам налаштуватись на урок. Ваше завдання повторювати за мною репліки, змінюючи при цьому займенник «ви» на «ми».
ВЧИТЕЛЬ |
УЧНІ |
Ви - найкращі Ви - активні Ви - розумні Ви – ерудовані Ви – винахідливі Я люблю Вас! |
Ми - найкращі Ми - активні Ми - розумні Ми – ерудовані Ми – винахідливі Ми любимо Вас! |
II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Ми вивчили важливу тему – «Займенник». На сьогоднішньому уроці ми підведемо підсумки до вивченої теми. На Вас чекає урок-мандрівка морем займенників
Діти, запишіть дату нашої мандрівки і тему нашого уроку
Вправа «Криголам»
(Можливі відповіді: - Повторити:
— розряди займенників;
— морфологічні ознаки займенників;
— синтаксичну роль займенників;
— правильне написання займенників;
• знаходити і виправляти помилки на вивчені правила;
• правильно вживати займенники в мовленні.)
Слово учителя
– Отже, сьогодні ми повторимо й узагальнимо наші знання про займенник, бо вони пригодяться нам під час написання контрольної роботи.
Щоб веселіше нам було працювати ми здійснимо уявну подорож морем займенників. Посеред моря є острови, біля яких зупиниться наш корабель для виконання завдань. Шлях буде довгим, але у дорозі ми будемо допомагати один одному.
Девіз нашого уроку такий:
«Якщо дружить увесь клас –
успіх буде повсякчас.»
Ну що ж, рушаймо в путь!
III. Актуалізація опорних знань учнів
1. Сценка (з’являється дівчинка і Волохань)
— Зачекайте мене!
— Ти хто?
— Я — Тихто! А звідки ти знаєш моє ім’я?
— Та хто ви?
— Я — Хто ви!
— Який? Котрий? Чий?
— Я — Якийкотрийчий! А звідки ти знаєш мої імена?
— Та хто ж ти насправді? Чебурашка? Петрушка? Карлсон?
— Я не Чебурашка і навіть не крокодил Гена. Я — частина мови. А яка — й сам не знаю.
— А хто знає?
— Ти, ми, він, воно, вони, всякий, кожний, самий, той, стільки, ніхто, ніщо, абихто, хтось, хто-небудь...
— Ми знаємо з якої ти частини мови, їдьмо з нами! По дорозі ми розповімо тобі про твою рідну країну.
(Музична пауза.)
2. Станція №1«Теоретична»
У ч и т е л ь. А тим часом наш корабель наблизився до першої станції, під назвою «Теоретична»
Перше наше завдання – мовна розминка,яку ми проведемо у формі експрес-опитування. Що означає слово «експрес»? Отже, відповідати ви повинні правильно, швидко, без зупинок. Уважно слухайте один одного. Якщо згодні з відповіддю, то покажіть це сигнальною карткою зеленого кольору, якщо ні — червоного. Приготувалися? Почали!
Експрес-опитування
1. Розділ науки про мову, у якому вивчаються частини мови.(Морфологія)
2. Яка частина мови називається займенником? (Займенник – це самостійна частина мови,що вказує на предмети, їх ознаки, кількість, але не називає їх)
3. Назвіть розряди займенників (Особові, присвійні, питальні, відносні, вказівні, заперечні, означальні, зворотний, неозначені)
4. Як змінюються займенники? (Усі займенники змінюються за відмінками, деякі – за числами, родами, особами)
5. Чому займенник має таку назву? (Тому, що він замінює в реченні інші самостійні частини мови, такі як: іменник, числівник, прикметник)
6. Перелічіть присвійні займенники (Мій, твій, свій наш, ваш, їхній)
7. Які питальні займенники не мають форми множини? (Хто, що)
8. Як пишуться займенники із частками будь-, -небудь, казна-, хтозна-? (Через дефіс)
9. Яка синтаксична роль займенників? (У реченні виконує синтаксичну роль будь-якого члена речення)
Молодці!
(Музична пауза.)
IV. Узагальнення й систематизація здобутих знань, умінь і навичок
1. Наша наступна станція (№2) - «Практична».
Нас чекає 1. Робота з текстом.
... зараз будете в країні,
... на карті не знайти,
... мешканці ... віднині,
І ... ... шляхами йти.
Прочитайте текст.
Якою мовою він написаний: віршовою чи прозовою? Доведіть. ()
Відновіть текст, додавши потрібні займенники із довідки. Запишіть текст у зошити. (Її, ви, вам). Займенники підкресліть.
Ви зараз будете в країні,
яку на карті не знайти,
Ви мешканці її віднині,
і вам її шляхами йти.
Визначте розряди займенників. (Ви - особовий, яку-відносний, її - присвійний , вам - присвійний )
2. Станція №3. «Граматична»
1. Мовна ситуація. З’являється Займенник:
Називного я не маю,
З родового починаю.
Рід, число також не знаю,
Про себе тільки я і дбаю!
Відгадайте мій розряд!
«Провідміняйте! Буду дуже рад!» (зворотний займенник)
2. Відмінювання займенника себе (один учень біля дошки, інші — в зошитах).
3. Наукова хвилинка.
У ч е н ь. Зворотний займеннику, ми все про тебе знаємо. Ти за своїм значенням подібний до суфікса — ся в зворотних дієсловах. Він теж означає, що дія, виконувана кимось, спрямована на саму особу-діяча, тому ти й дістав назву зворотний.
4. Самостійна робота.
Провідміняйте словосполучення: І варіант — котра година, II варіант — скільки зошитів (по 1 учню біля дошки, інші самостійно).
5. Перевірка самостійної роботи (самоперевірка). Оцінювання.
Знання якої частини мови нам допомогло виконати це завдання? ()
3. Станція №4.«Орфографічна»
1. Сценка.
З’являються неозначений і заперечний займенники.
— Ми — старовинний народ — неозначені займенники!
Наші наймення утворилися від імен питальних батьків. Ми — кращі!!!
— Ми хлопці, заперечні займенники, кращі. Ніхто, нічого зробити без нас не може! Імена наші пишуться разом, і всі це знають. А імена твоїх неозначених займенників пишуться як завгодно — то через дефіс, то разом, то окремо... Без усяких правил!
— За правилом!
— Без правил! Як хочуть, так і пишуться.
Діти, давайте допоможемо нашим друзям і з’ясуємо хто з них має рацію.
2. Словниковий диктант «Змійка»
Учні один за одним виходять до дошки й записують слова.
Що-небудь, хтозна для чого, ні про що, абичиїм, будь-чий, у чому-небудь, хтозна-що, декому, аби з ким, декотрий.
Завдання
Складіть речення з будь-яким займенником.
4. Станція №5. «Відпочинкова».
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
V. Вправи з розвитку зв’язного мовлення, культури мовлення і стилістики
1. Станція №6 «Жартівлива»
Підпливає корабель до острова «Жартівливого».
Займенник – це дуже цікава частина мови, Жарти – загадки зможе той розгадати, хто добре знає особові займенники.
2. Станція №7 «Розумники»
А тепер наш корабель на підході до станції «Розумники».
Виправте помилки, пов’язані з вживанням займенників
Я в нікого ніщо не просила. До неїної сестри приїхали гості. На нього столі лежать улюблені книги. Ми прийшли до їх ще зранку. Хочу дізнатися, скільки зараз годин.
- Які знання допомогли вам справитися із завданням? (Відмінювання займенників)
3. Станція №8 «Творчість»
– Наш корабель підплив до острова « Творчості»
Ваше завдання – скласти прислів’я і записати його в зошит, пояснити його значення, визначити усно особу,число та відмінок займенників. На дошці найти той малюнок, який стосується вашого прислів’я.
1) як, з, водою , риба,з, тобою , Ми .
(Ми з тобою, як риба з водою.)
2) наше, в, сонце, І, загляне, віконце.
(І в наше віконце загляне сонце)
3) горіхи, наші, не, Ці, зуби, на.
(Ці горіхи не на наші зуби.)
4) жаба, болото, Кожна, своє, хвалить.
(Кожна жаба своє болото хвалить.)
5) золота, краща, клітка, Не, йому, вітка, потрібна, солов’ю, зеленая.
(Не потрібна солов'ю золота клітка, краща йому зеленая вітка.)
V. Підсумок уроку. Оцінювання
Станція №9 «Підсумкова»
А наш корабель підходить до острова «Підсумковий»
Вправа «Криголам»
- Діти, чи справдились ваші очікування від уроку? Якщо так, то візьміть свої кораблики і перемістіть їх на берег реалізованих сподівань. (Переправа корабликів із «берега надій» на «берег реалізованих сподівань».)
— Дякую Вам за гарну роботу на уроці.
Ви всі гарно попрацювали а тому заслужили на високі бали.
Сьогодні за роботу на уроці Дудка Валентина отримує …балів; Костів Софія – балів; Хомич Зоряна – балів.
На знак подяки хочу вручити вам грамоту із такими словами.
З вас кожен місце своє має,
і на роботу єсть свій час.
Нехай же рук не опускає
ніколи і ніхто із вас.
(Б. Лепкий)
VI. Домашнє завдання