Презентація "Особливості інтонації безсполучникових складних речень"

Про матеріал
Мета: навчальна: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення, смислові відношення між його частинами; ознайомити з основними видами інтонації безсполучникових складних речень; розвивальна: розвити вміння правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції, визначати взаємозалежність інтонації і смислових відношень між частинами безсполучникових складних речень; виховна: виховувати почуття поваги й любові до рідної землі. Тип уроку: формування умінь та навичок.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Особливості інтонації безсполучникових складних речень. Розділ: БСР9 клас

Номер слайду 2

Гра «Знайди пару»Безсполучникове складне речення складається з …Частини безсполучникового складного речення поєднані за допомогою…Між частинами безсполучникового складного речення ставиться…За характером смислових відношень між частинами безсполучникові складні речення поділяються на …кома, крапка з комою, тире, двокрапка.двох і більше рівноправних між собою частин.речення з однорідною та неоднорідною підрядністю.інтонації.

Номер слайду 3

Дослідження-коментування. Рясна вранішня роса розсипами діамантів переливається в павутинні сонячних променів — день буде погожий. Вікові дуби широко розкинулись, як могутні велетні; білими маячками розсипались по лісі берези; у медовому цвітінні розлогої липи чується бджолиний гул. (З тв. Є. Гуцала)

Номер слайду 4

Мотивація. Сьогодні на уроці ти отримаєш:нові знання;позитивні оцінки;гарний настрій.

Номер слайду 5

Дослідження-відновлення. Вік живи, Любіть книгу: З вовком жити — 1. по-вовчи вити.2. в ній мудрість народна.3. вік учись.

Номер слайду 6

Важливо! позначає підвищення голосу; позначає зниження голосу; позначає середню паузу в середині речення;позначає тривалу паузу в середині або в кінці речення.

Номер слайду 7

Запам’ятай!Якщо для безсполучникового складного речення характерна інтонація переліку, то між його частинами ставиться або кома, або крапка з комою; якщо характерне зниження голосу (тону) в кінці першої частини, то ставиться двокрапка; якщо характерне підвищення голосу (тону) в кінці першої частини, то ставиться тире.

Номер слайду 8

1. Вік живи, вік учись.2. Любіть книгу: в ній мудрість народна.3. З вовком жити — по-вовчи вити. Дослідження-відновлення

Номер слайду 9

Інтонація в безсполучниковому складному реченні{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вид інтонаціїОсобливості інтонаціїПрикладиІнтонація переліку. Незначна пауза між частинами, які вимовляються з посиленням голосу і невеликим спадом перед паузою. Виражає логічну однорідність (одночасність, послідовність) і використовується здебільшого в безсполучникових реченнях, співвідносних із складносурядними. Між туманними зорями ловили вітер вітряки, під туманними зорями лежала хліборобська сторона (М. Стельмах)Пояснювальна інтонація. Виражає причинові, з’ясувальні, пояснювальні відношення. Вона характеризується зниженням голосу й виразною паузою перед тією частиною, що пояснюється. Друга частина вимовляєтьсяшвидким темпом. Усяк розумний по-своєму:один — спершу,а другий — потім(Нар. творчість)Інтонація зіставлення. Характеризується виразною паузою між частинами, перша з яких вимовляється підвищеним тоном, а друга — зниженим. Однаковий логічний наголос робиться на зіставлюваних словах. Пора пройде — інша прийде (Нар. творчість)

Номер слайду 10

Практикум з елементами класифікаціїа) БСР з інтонацією переліку; б) БСР з інтонацією пояснення;в) БСР з інтонацією зіставлення.1. Два голуби гуде, голубка туркоче (Нар. творчість). 2. Защебетав соловейко — пішла луна гаєм (Т. Шевченко). 3. Мені здається: твої очі у мою душу світять з вишини (В. Сосюра). 4. Сонце зайшло, степові озера стали на якийсь час темно-червоними (О. Гончар). 5. Вітер війнув — листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П. Тичина). 6. Не русалонька блукає — дівчина ходить (Т. Шевченко).  

Номер слайду 11

Робота з підручником

Номер слайду 12

Гімнастика для оченят

Номер слайду 13

«Музичний марафон»Я розбила серце - не ходи тут босим. Зранку все стало сіре, знайти нові кольори мушу я. Я бачу твої кроки - тебе нема... Ти мене обіймаєш - я без крил лечу!Я під лавою тебе знайду, через пару років ми створим сім'ю.

Номер слайду 14

«Цифровий диктант»Цвіли десь рожі, співали півні. Марія горда таким татом: такого тата немає на цілому світі. Вийшло борошно, треба їхати до млина. Снився Марії дивний сон: дістала листа від Корнія. Хотів постояти – холоднеча. Того самого дня захворів Романьо – Марія не спала всю ніч. Вб’єш – на Сибір.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}[ ], [ ] (одночасність) [ ], [ ] (послідовність) [ ] : [пояснення] [ ] : [причина] [умова] - [ ] [ ] - [наслідок] [ ] - [протиставлення] 

Номер слайду 15

Торбинка запитань. Які складні речення називають безсполучниковими?Чи сподобався тобі урок?Які розділові знаки можуть ставитися між частинами БСР?Що найкраще запам’ятав?Які смислові відношення характерні безсполучниковим складним реченням?Чи задоволений ти своєю роботою на уроці?Яка інтонація буває в безсполучникових складних реченнях?Над чим ще потрібно попрацювати, щоб краще засвоїти тему?

Номер слайду 16

Залиш смайлик

Номер слайду 17

Домашнє завдання. Повторити конспект про БСР; виконати тест до вівторка, посилання у групі; високий рівень: написати есе «Моя майбутня професія» (10 речень), використовуючи БСР.

pptx
Додано
25 лютого
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку