Презентацію створено за підручником Заболотного В.В. "Українська мова. 9 клас". Мета: ознайомити з видами інтонації в безсполучниковому складному реченні; розвивати вміння правильно інтонувати БСР, розставляти розділові знаки.
Перевірмо. Нічий, деякий, ні для кого, хтозна-що, будь-який, будь з ким, ні перед чим, по-перше, по-латині, будь ласка, до вподоби, до речі, по двоє, до ладу, усе одно, у стократ, усе одно, спідлоба, уві сні, кінець кінцем, без кінця-краю, коли-не-коли, сам на сам.
Номер слайду 4
Пригадаймо{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Складне речення – це…{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}речення, у якому дві і більше граматичних основ.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Складносурядне речення – це…{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}складне речення, у якому рівноправні частини поєднані за допомогою сполучників сурядності та інтонації.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Складнопідрядне речення - це …{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}складне речення, у якому нерівноправні частини поєднані за допомогою сполучників підрядності, сполучних слів та інтонації.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Безсполучникове складне речення –це …{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}складне речення, частини якого поєднані в одне синтаксичне ціле за допомогою інтонації, тобто без допомоги сполучників чи сполучних слів.
Номер слайду 5
Номер слайду 6
Прочитайте текст, правильно інтонуючи БСР, визначте смислові відношення в них.
Номер слайду 7
Випишіть із тексту БСР, складіть до них схеми.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Весна завирувала бурхливою повінню, стрімка вода спінила залишки потемнілих на сонці снігових заметів. Минуло кілька днів, водяна круговерть утихомирилася, на висохлому пагорбі зібралася вціліла живність. Він не встиг повністю полиняти: весна прийшла рано.І було чого: скраю пагорба калачиком скрутився лис. Цього разу він сам потрапив у біду: бурхливі потоки води потягли його по купинах. Лис нюхнув повітря – зайцем пахне. Напружив м’язи – слухаються.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}[ ], [ ].{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}[ ], [ ], [ ].{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}[ ]: [ ].{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}[ ]: [ ].{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}[ ]: [ ].{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}[ ] – [ ].{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}[ ] - [ ].
Номер слайду 8
Замініть виділене речення синонімічним складнопідрядним.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Він не встиг повністю полиняти: весна прийшла рано.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Він не встиг повністю полиняти, бо весна прийшла рано. {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}[ ], (бо ). Чому?
Номер слайду 9
Увага!
Номер слайду 10
Прочитайте БСР, правильно інтонуючи , розставте розділові знаки. Здобули волю відшукали долю. Посієш впору збереш зерна гору. Гаї шумлять я слухаю хмарки біжать милуюся. Повіяв вітер по долині пішла дібровою луна. Знаю одне мені вистачить сил подолать перешкоди.
Номер слайду 11
Перевірмо. Здобули волю - відшукали долю. Посієш впору - збереш зерна гору. Гаї шумлять - я слухаю; хмарки біжать - милуюся. Повіяв вітер по долині - пішла дібровою луна. Знаю одне: мені вистачить сил подолать перешкоди.
Номер слайду 12
Рефлексія(вправа “Незакінчене речення”)Безсполучниковим складним реченням називається речення…Частини безсполучникового складного речення вимовляємо з інтонацією…На письмі інтонацію відображаємо за допомогою…
Номер слайду 13
Домашнє завдання. Опрацювати відеоролик, § 24, повторити § 14-21, виконати вправу 289 або виписати з художньої літератури БСР з різними смисловими відношеннями (6 речень).