8 клас Кількість годин : на рік 70 год на тиждень 2/2 Навчально-методичне забезпечення• Навчальна програма з географії для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 Сайт МОН України (www.mon.gov.ua ) • основний підручник Бойко В. М. Географія: підручн. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закладів/ В. М. Бойко, І. Т. Дітчук, Л. Б. Заставецька. – Кам’янець – Подільський: Абетка, 2016. – 296с.: іл..• додаткові джерела Загальна географія. 8 клас: зошит для практичних робіт/ О. Г. Стадник, В. Ф. Вовк. – Х.: Вид – во «Ранок», 2019р. – 56с.,карти,+ Додаток (12с.)
У змісті всіх навчальних програм послідовно впроваджено компетентнісний підхід, який відповідає стратегічному напрямку розвитку освіти в контексті положень Концепції «Нова українська школа» та показано особливості запровадження наскрізних змістовних ліній, які відображають провідні соціально й особистісно значущі ідеї, що послідовно розкриваються у процесі навчання й виховання
Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» підсилює формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості: збереження, захист довкілля й усвідомлення сталого його розвитку, готовність брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища і розвитку суспільства
Реалізації здоров’язбережувальної ключової компетентності сприяє наскрізна лінія «Здоров’я і безпека», орієнтуючи на формування учня як духовно, емоційно, соціально й фізично повноцінного громадянина, що дотримується здорового способу життя, активно долучається до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища.
Наскрізні змістові лінії спільні для всіх начальних предметів, є засобом інтегрування навчального змісту, вони корелюються з окремими ключовими компетентностями і сприяють формуванню ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях. Упровадження наскрізних змістових ліній у навчальний предмет передбачає розв’язування завдань реального змісту, виконання міжпредметних навчальних проектів, роботу з різними джерелами інформації. Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми
Трансформація освітнього процесу з позицій компетентнісного підходу, полягає в забезпеченні особистісної спрямованості процесу навчання, яка реалізується через різноманітні форми проведення уроків, мотивацію і диференціацію процесу навчання, а також надає змогу розробити алгоритми формування елементів предметно-географічних компетентностей учнів, зокрема географічних фактів, номенклатури, уявлень, понять, причинно-наслідкових зв’язків, прикладних і картографічних умінь тощо. Оцінюючи результати навчальної діяльності учнів з географії, необхідно використовувати різноманітні форми, способи і засоби перевірки та оцінювання результатів навчання та враховувати:
Дослідження введено до навчальної програми з географії саме з метою поєднати виконання практичних і суспільно значущих завдань шляхом створення різноманітних творчих робіт. Цей головний принцип, покладений в основу досліджень, реалізує ідею зближення освітнього процесу з реальним життям, адже знання повинні активно використовуватися у повсякденних умовах. Дослідження як вид освітньої діяльності було включено до вивчення навчального предмета «Географія», згідно з оновленим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти. Під час вивчення географії на рівні стандарту пропонується орієнтовна тематика проведення 24 досліджень, на рівні профілю - 64.
Унікальна структура дослідження орієнтована на підвищення мотивації до навчальної діяльності учнів загалом, а також сприяє активному розвитку власного пізнавального інтересу до вивчення географії як практичної науки шляхом проведення учнями власних науково-пошукових робіт. Дослідження передбачають самостійну роботу учнів, час для їх виконання є позаурочним, рекомендовано виконувати їх у вигляді міні-проектів, презентацій, есе, усних повідомлень, схем-маршрутів, карт, рефератів тощо. Існує ряд спільних рис між практичними роботами та дослідженнями – це розвиток нестандартного мислення, уміння використовувати на практиці здобуті знання, вирішувати поставлені задачі, виконувати проекти тощо. Окрім того, існують певні відмінності між особливостями проведення досліджень і практичних робіт, які призвели до виокремлення даних видів робіт. Головна з них – це спосіб виконання, а також можливість обирати різні умови проведення. Результатом такої роботи учнів можуть бути макети, розробки, карти, схеми, описання об’єктів і конкретна діяльність з їх благоустрою тощо. Із запропонованої тематики досліджень учень за бажанням вибирає 1-2 дослідження (упродовж року) та виконує його індивідуально або в групі. Учитель оцінює таку роботу під час її захисту чи презентації.
Практична частина програми. Дослідження. Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування. Порівняльна оцінка географічного положення України з країнами світу (2 – 3 на вибір)Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ. Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості. Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість із ландшафтами України. Вплив компонентів природи на здоров’я людини. Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини. Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості
Практичні роботиІ семестр. Практична робота №1 Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою. Практична робота №2. Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. Практична робота №3. Аналіз карти годинних поясів Землі. Розв’язування задач на визначення часу. Практична робота 4. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічною, геологічною будовою, рельєфом та корисними копалинами. Практична робота № 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками. Практична робота 6. Визначення причин відмінностей кліматичних показників різних регіонів України за аналізом кліматичної карти.
Практичні роботиІІ семестр. Практична робота №7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів. України (протягом вивчення теми)Практична робота № 8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України. Практична робота № 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (за вибором)Практична робота № 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно заповідного фонду України. Практична робота №11. Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу
Дослідження. Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування. Порівняльна оцінка географічного положення України з країнами світу (2 – 3 на вибір)Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ. Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості. Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість із ландшафтами України. Вплив компонентів природи на здоров’я людини. Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини. Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ГЕОГРАФІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ Оцінюючи навчальні досягнення учнів з географії, необхідно враховувати:правильність і науковість викладення матеріалу, повноту розкриття понять і закономірностей, точність уживання географічної та картографічної термінології;ступінь самостійності відповіді;логічність, доказовість у викладенні матеріалу;ступінь сформованості інтелектуальних, загальноосвітніх, специфічних умінь (робота з картографічними, статистичними та іншими додатковими матеріалами).