Російська імперія Станом на 1797 рік відсток освідченого населення становив 9.2%(в місті), та 2.7%(в селі). Олександр І зійшов на престол на почтаку 19ст. намагвся зміцнити становище - до ліберального реформізму. В 1801 році «молоді друзі» Олександра І і він сам склали негласний комітет, який мав розробити реформи по найважливішим сторонам життя.
Жіноча освіта Вважали, що освіта потрібна тільки жінкам дворянського походження та інститути в яких вони навчалися повнні були бути закритими. З’явився «Смольный институт благородных девиц» в якому навчалися дівчата з 6 до 18 років. Були приватні пансіони. У вересні 1878 року відкрилися «Вищі жіночі курси»
Німеччина Німецька школа користувалася заслуженою славою протягом багатьох років. На початку 19ст. Було проведено університетську реформу. Академія наук в Німеччині втратила своє значення Німеччина У 1816р. В Пруссії був затверджений план роботи першої гімназії. На середину 19 ст. В Пруссії існувало всже 120 гімназій. Відбувалося створення масової народнох школи.1810р. - був введений іспит на посаду вчителя, а з 1812р. - нові правила складання іспиту учнів гімназистів.
На 50-ті роки 19ст. в Німеччині успішно функціонували такі типи середніх навчальних закладів: классична гімназія, реальна гімназія. Реальні училища сприяли формуванню сучасної освіти.1874р. - свідоцтво про закінчення реального училища прирівнювалося до диплома гімназії.1900р. - усі типи шкіл були урівняні у правах. Домінуючими тенденціями у сфері вищої освіти 19 ст. стає ефективність прцесу навчання, перевага точних і природничих наук. Зростає роль білбліотек, особливо університетських. В 19 ст. виникає мережа платних і безкоштовних бібліотек. Змінюється становище вчених в суспільстві
Велика Британія 1807 рік - Семюел Уайт запропонував розглянути Закон про бідних, згідно з яким кожна дитина у віці від 7 до 14 років проходила беззкоштовну освітню програму протягом 2 років. Ставали популярними недільні школи, які надавали базову середню освіту дітям з бідних сімей.1811 рік - було створено Національне товариство сприяння освіті бідних1814 рік - було створено британське і іноземне шкільне суспільство, яке стало займатися освітою дітей
Державне фінансування 1883 рік Палата громад схвалила грантна розвиток освіті - 20.000 фунтів стерлінгів 1857 року щорічний грант був вже 500.000 фунтів стерлінгів. Посібники розподіляли між школами частково на основі результаттів екзаменів, які проводили шкільні інспектори.1870 року було прийнято закон про освіту, який став відомий як «Закон Форстера». З цим законом пов’язано народження сучасної системи освіти в Англії.
Франція. Початкову освіту у Франції отримували: В публічних муніціпальних школах В благодійних безкоштовних школах. В платних приватних школах. В школах поряд з предметами початкової освіти викладали історію, географію, природознавство, основи фізики і хімії, уроки гумнастики, малювання, співу, креслення. Початкова освіта Початкова освіта У 1860-і роки почали відкриватися муніціпальні та благодійні школи для дорослих. В період революції 1848 року представили проект, що вводив обов’язкову, безкоштовну, світську, почткову освіту. Після 1851 права відкривати школи були надані церквам (Закон Фаллу)Закон Фаллу встановлював 2 типи шкіл: ГромадськіВільні
Середня освіта. До 1870 років середня освіта була платною і дуже дорогою. До 1848 року існували державні середні школи «Королівські коледжі», які після називали ліцеями. Навчання в ліцеї тривало 6 років Дівчата могли отримати тільки неповну середню освіту в приватних і релігійних жіночих школах
СШАДля освітньої системи США характерно розрізнене прийняття законів в різних штатах, загальнонаціональне законодавство гальмувалося в зв'язку зі становленням США як держави.в США вивчали читання, письмо, арифметику. У США середню освіту одержували в академії, які були приватними закладами, або в державних середніх школах протягом 3-5 років.
Японія У 1872 році «Західних шкіл» ставало все більше, тому рівень грамотності був досить високим. Японські вчителі, філософи і дипломати відправлялися за кордон для детального дочлідження особливостей сиситеми навчання в різних країнах. Освіта в цей період мала як національні(соціальні), так і політичні цілі. Доба Мейдзі (1886-1912рр.)