Освітні втрати — це прогалини у знаннях і навичках, які виникають в учнівства під час освітнього процесу у порівнянні зі стандартами освіти та очікуваними результатами навчальних здобутків. Освітні втрати можуть виникати з різних — як індивідуальних, так і системних причин. Серед них: здоров’я, війна, пандемія, надзвичайні ситуації природного характеру.
Значний вплив також накладається на освітні втрати, зумовлені у 2020—2021 роках пандемією COVID-19. Окрім безпосередньої зупинки освітнього процесу, що мав місце у всій країні після 24 лютого 2022 року, а також обмежень дистанційного навчання. Чинники, які можуть впливати на освітні втрати:бойові дії та окупаціяповітряні тривогивиїзд учнівства за кордонпереїзд у межах Українивідключення електро-енергіїруйнування значної частини закладів освіти
Освітні втрати за визначенням ЮНЕСКО такі:-фізична небезпека для здобувачів освіти;-пошкодження освітньої інфраструктури;-пропуски занять;-зростання рівня насильства в закладах освіти;-зниження мотивації до навчання та порушення психічного здоров’я учнів;-втрати здобувачів освіти та педагогів в наслідок бойових дій;
Зміни місця проживання, навіть у межах нашої країни супрводжується суттєвими труднощами для родини як побутового, так і економічного, а особливо психоемоційного характеру. Та у частин неможливе повноцінне навчання. Для дітей які виїхали за кордон додається проблема мови навчання. Для учнів, які відвідують заклади за кордоном та бажають продовжувати навчання за українськими програмами дистанційно – це досить проблематично та велике навантаження, особливо для дітей 1-го класу, які тільки адаптуються до навчання у школі. Через необхідність опанування двох різних програм одночасно, діти втомлюються від великого навантаження та втрачають інтерес до навчання.
Подолання освітніх втрат учневі початкової школи може бути важливим завданням для забезпечення успішного навчання та розвитку дитини. Шляхи вирішення проблеми:- Індивідуальний підхід: розуміти, що кожна дитина навчається по-різному і має свої сильні та слабкі сторони. Враховувати індивідуальні потреби дитини. -Консультації з учнями для усунення прогалин із навчальних дисциплін-Розробка завдань різних рівнів складності для окремих учнів-Використовувати години варіативної складової шляхом запровадження індивідуальних та групових консультацій учнів.-Організовувати роботу пришкільних таборів (мовних, математичних, природничих тощо)
Залучення батьків. Постійний зв’язок з батьками допоможе вчасно виявляти можливі проблеми та знаходити шляхи їх вирішення. СТРАТЕГІЇвстановити позитивний зв’язокділитись інформацієювизнавати досягненняпостійний зворотній зв’язокпідтримка навчання вдомасприяти активній комунікаціїсприяти взаємодії між батьками та дітьми(регулярні зустрічі, опитування батьків, запрошення до школи, використання соціальних мереж, система електронного журналу)
Мотивація та підтримка:- показувати позитивний приклад- визнавати та підтримувати зусилля - створення реалістичних цілей- давати можливість вибору- підтримувати творчий підхід- розглядати помилки, як можливості- залучати батьків- організувати стимулююче навчання(створення мотивуючого середовища, в якому дитина відчуває підтримку вчителів та батьків, і спонукає її до досягнень успіху)