Стаття розглядає важливість розвитку цифрових навичок у молодших школярів та їх інтеграцію у сучасну освітню практику,поняття цифрової педагогіки та її вплив на формування навчальних навичок учнів.
Впевненими кроками до світу «digital»
1.Школа ― це фундамент, від якості якого залежить майбутнє дитини. Йому належить жити та працювати в цифровому світі, знайти в ньому комфортне і безпечне місце. Для формування цифрових навичок в учнів вчителю необхідно застосовувати різні стратегії навчання і, в першу чергу, використовувати оптимальне поєднання стандартних освітніх підходів з новими технологіями, які застосовуються у навчанні.
Освітній процес сучасної школи тісно пов'язаний з цифровими комунікаціями, які із засобу спілкування і розваги перетворюються в засіб продуктивної діяльності. Школяр отримує можливість увійти в культурний простір через цифрове освітнє поле. Єдність цифрової комунікації та базової інформаційно-комунікативної культури особистості молодшого школяра реалізується в умовах навчання. Цифрова комунікація в початковій освіті визначається як компонент цифрової культури школяра, в якій цінності цифровізації не суперечать загальним гуманістичним цінностям.
Формування первісної цифрової компетентності школяра дозволить оптимально застосовувати сучасні інноваційні технології, орієнтуватися в цифровій освітній реальності, продуктивно вступати в комунікацію в цифровому просторі школи. Сучасна освіта спрямована на всебічний гармонійний розвиток особистості, яка й надалі буде здатна приймати відповідальні рішення, відповідати за свої вчинки, підвищувати рівень своєї освіти протягом життя, присвоювати та примножувати
цінності вітчизняної й загальнолюдської культури. Настільки висока мета може бути досяжна при загальному гармонійному загальнокультурному розвитку дитини. Освіта завжди зазнає впливу соціально-економічних, політичних і культурних передумов, сформованих у суспільстві на даний момент. Культура та освіта завжди взаємопов'язані. Сьогодні відбувається зміна культурних парадигм. Термін «інформатизація» всі
частіше замінюється «цифровізацією». Традиційна культура, з її цінностями та цільовими орієнтаціями, сприймається вже в школі крізь призму цифри та з'являються її наслідки, такі як: кліп-культура, екранна культура, культура комп'ютерних ігор і т. п.
Основним феноменом єдиної сучасної цифрової культури, є персональний
комп'ютер і величезне різноманіття цифрових пристроїв, що є інформаційними носіями різного рівня потужності й одночасно універсальними цифровими комунікаторами з закладеними програмами різного рівня інтелектуальної взаємодії.
2.1. Починаючи з молодшого шкільного віку, цифровий формат навчання робить навчальні заняття доступними та цікавими. На основі міжпредметних зв'язків, розвиваючи навчальні вміння, цифрова педагогіка вибудовує поетапне формування розумових дій школярів, які з допомогою цифрового середовища потім поширюються на різні сфери діяльності.
Науково-технічна революція середини минулого століття висунула нові вимоги до рівня освіти школярів. Швидкий розвиток науки вплинув на всі сторони життєдіяльності людей. Сучасна педагогіка початкової школи дає обґрунтування різноманітним засобам реалізації міжпредметних зв'язків у навчальному процесі уроку. В сучасну педагогіку порівняно недавно увійшов термін "цифрова педагогіка". Яка вже сьогодні торкнулася школи та всіх її ступенів.
Цифрова педагогіка ефективно розкриває навчальні вміння молодших школярів, що формуються на основі міжпредметних зв'язків.
Вміння вчитися, постійно набуваючи нові знання і навички «цифрового учня», спонукають школяра до дій. Учні використовують такі параметри цих понять, як форма, узагальненість, розгорнутість, легкість, швидкість – як первинні параметри. В них органічно вписуються основи цифрової дидактики: цифрові узагальнені предметні ресурси, розгорнуті навчальні завдання з великою кількістю варіацій, в плані мультимедійної повторюваності навчального контенту і, звичайно ж, легкість, мотивація, інтерес. Вторинні параметри вмінь визначаються свідомістю, абстрактністю, міцністю.
Технологічний прорив в галузі освіти дозволяє не тільки полегшити роботу вчителя, але зробити його більш яскравим, насиченим і повноцінним. То чого так не вистачало раніше – інформації, тепер доступно для всіх зацікавлених, охочих. Тепер розвиватися має не лише учень, а й викладач, пропонуючи та відкриваючи для своїх учнів все нові й нові способи отримання знань. Формується нова система організації навчання, яка дозволяє:
Вчителю:
- видавати додатковий матеріал і опитувати «без відриву від виробництва», тобто не відволікаючись на перевірку завдань, організовуючи автоматичну перевірку;
- вивільнити час під час занять проведенням контролю знань шляхом
тестування;
- проводить опитування, анкетування учнів з різних тем;
- організувати якісну плідну самостійну роботу школярів.
Учням:
- навчатися у зручний час з допомогою сучасних гаджетів;
- готуватися до контрольних та перевірних робіт шляхом самоконтролю (шляхом вирішення тестів або завдань ;
- отримувати додаткові матеріали;
- ознайомитися з шаблонами вирішення завдань (кейсів);
Головне, що відбувається в процесі цифровізації освіти – це формування і поширення нових моделей роботи освітніх організацій. В їх основі лежить синтез:
● нових високорезультативних педагогічних практик, які успішно
реалізуються в цифровому освітньому середовищі і спираються на використання цифровізації;
● особистісно-орієнтованого професійного розвитку педагогів, які
здатні домагатися необхідних освітніх результатів у кожного учня;
● педагогічних практик на основі освітніх стандартів нового покоління;
● нових цифрових інструментів, інформаційних джерел та сервісів;
● організаційних умов для практичного здійснення необхідних
змін (підтримка навчального закладу та його керівників з боку батьків);
● організації, підтримка педагогів при освоєнні ними нових методів роботи.
Без цих нових моделей неможливе досягнення головного результату – навчання учнів відповідно до завдань розвитку країни стає цифровізація. Основу для цифрової трансформації створює
розгортання на наших очах нового етапу цифрової революції, який робить
загальнодоступним і надійним засобом вирішення завдань у всіх аспектах нашого життя. Суть цифровізації освіти – рух до персоналізації освітнього процесу на основі використання цифрових технологій. Її головна особливість в тому, що цифровізація допомагає на ділі використовувати нові педагогічні практики які раніше не могли зайняти гідного місця у освіті через складність їх здійснення засобами традиційних «паперових» інформаційних технологій. У майбутньому десятилітті вони допоможуть поліпшити роботу освіти. Це стане можливим, завдяки новим досягненням у сфері інформаційних і комунікаційних технологій, про що педагоги могли тільки мріяти всього десять років тому. Подібна робота вже ведеться в багатьох розвинених країнах. Помітний внесок у цифрову трансформацію освіти вносять провідні
високотехнологічні компанії. Останні кілька років лідери сфери цифровізації – засновник Microsoft Білл Гейтс, засновник Facebook Марк Цукерберг, генеральний директор Netflix Рід Хастінгс – неодноразово закликали до поширення персоналізованого навчання, а керовані ними фонди виділяли значні кошти на підтримку таких проєктів. Цифрові технології забезпечують масу можливостей для покращення освіти. Але їх інтеграція в навчальний процес далеко не проста. Це тривалий і трудомісткий процес, для успіху якого потрібна розвинене цифрове середовище, готовність педагогічного колективу до змін, залучення учнів, всебічна підтримка батьків. Цифрову трансформацію освіти можна уявити собі, як розв’язання проблем подолання цифрового розриву. У своїй основі система освіти – це інформаційне виробництво, яке завжди існує в інформаційному середовищі. Останні десятиліття ми спостерігаємо перехід від «паперової» до «цифрового» інформаційної. На різних етапах розвитку цей перехід називали комп'ютеризацією, інформатизацією, а сьогодні – цифровізацією відповідної області людської діяльності. Брутальною метафорою такого переходу може служити, наприклад, перехід морського транспорту від вітрильників до кораблів з паровими двигунами. Подібно паровим двигунам того часу, цифрові технології стрімко удосконалюються, дешевшають, стають масовими, витісняють попередні їм «паперові» інформаційні технології, що сприяє трансформації всіх сфер людської діяльності. Проникнення цифровізації в наше життя, витіснення ними «паперових» технологій йде нерівномірно. І виникає розрив між тими, у кого є доступ до цифрових технологій, і тими, у кого їх з тих чи інших причин немає. Природно, що ті, хто має доступ, виявляються у привілейованому становищі. Розрив, який виникає з-за нерівності в доступі до цифрових технологій, зазвичай називають «цифровим розривом» («digital divide»). В освіті цифровим розривом називають різницю, яка виникає між тими учасниками освітнього процесу, хто має доступ до Інтернету та цифрових пристроїв, інструментів, джерел та сервісів в школі і вдома, і тими, хто такого доступу не має. Сьогодні цей цифровий розрив часто називають «технологічним цифровим розривом». Розвиток інформаційних і комунікаційних технологій веде до зменшення технологічного цифрового розриву. Доступність цифровізації стрімко росте, і в найближче десятиліття технологічний цифровий розрив перетвориться з значимого фактора поширення нерівності в нікчемний.
Тому вітчизняна стратегія цифрової трансформації освіти передбачає досягнення:
● скорочення нерівності у доступі до цифровізації шляхом розвитку цифрового освітнього середовища: підключення навчальних закладів до широкосмугового інтернету, розширення зон бездротового доступу, розвитку мережевих сервісів, широкого використання сучасних цифрових інструментів усіма учасниками освітнього процесу;
● подолання нерівності у використанні цифровізації шляхом оновлення змісту, методів
і організаційних форм навчальної роботи, модернізації освітніх програм,
розробки і впровадження у роботі результативних цифрових навчально-методичних матеріалів.
Одна із складових цифрової трансформації освіти – трансформація його
змісту. Новим елементом такого змісту стала цифрова грамотність.
Їх опис, з точки зору учня, виглядає наступним чином.
Культурний
Життя в умовах розвинутої цифрової культури означає, що я можу легко
переміщатися між різними цифровими системами і середовищами, працювати та навчатися в різних контекстах. Я знаю, відмінність між тим, як використовувати, наприклад, Facebook в особистих цілях, для розширення моїх соціальних зв'язків, і як використовувати його в навчальній роботі. Я знаю про етикет (норми та правила), як його дотримуватися в різних ситуаціях і як це може вплинути на мою навчальну роботу.
Когнітивний
Я намагаюся опанувати способи роботи з інформацією, практичними
інструментами та технологіями. Це важливо для мого розвитку і становлення як повноцінної особистості. Я буду розширювати свою цифрову грамотність, працюючи в різних операційних системах, з різними програмами, програмними платформами і пристроями. Буду шукати можливість для вивчення і освоєння нових цифрових інструментів і технічних засобів.
Конструктивний аспект
Я повинен намагатися зрозуміти, як використовувати наявні цифрові інструменти і джерела, щоб створювати з їх допомогою щось нове, щось корисне і потрібне.
Комунікативний аспект
Я повинен розуміти призначення комп'ютерних мереж і комунікацій, усвідомити для себе їх роль у розвитку власної цифрової грамотності. Я повинен розуміти, як здійснюється зв'язок між різними цифровими пристроями (включаючи мобільні та стаціонарні пристрої, а також інше
обладнання). Крім того, я повинен знати та розуміти специфічні правила,
та етикет, прийнятий в соціальних мережах та цифрових спільнотах.
Впевненість при використанні цифрових технологій
Впевнений користувач цифрових технологій здатний до самоаналізу, розуміє
відмінність між аналоговим і цифровим світом. Я повинен вміти:
● аналізувати та тверезо оцінювати власну цифрову компетентність,
● повноцінно використовувати та постійно підтримувати своє цифрове середовище.
2.2. Педагог — людина, яка зобов'язана не тільки вчити інших, але і займатися самоосвітою, шукати нові шляхи в професії, завжди йти в ногу з часом.Інтернет став важливою частиною нашого особистого життя та увійшов у сферу освіти.Інтернет — це величезний банк ресурсів, що охоплюють всі області людських потреб, в якому легко можна заблукати. Необхідно вміти шукати, одержувати, обробляти інформацію, вбудовувати її в педагогічну діяльність для вирішення практичних завдань, тобто опановувати інформаційною компетентністю
Оптимізації роботи педагогів в мережі Інтернет служить знайомство з Інтернет-ресурсами, корисними в професійній діяльності, у підготовці до уроків, у виховній роботі. В обміні досвідом — створення сайту або сторінки Інтернет-порталу, розміщенні розроблених матеріалів.
Вчителю складно щоразу створювати цікаві уроки, які привертають увагу всіх учнів. Ще важче створювати уроки, які сприяють навчанню за допомогою інтерактивності. Nearpod - дивовижний інструмент, який розв'язує ці проблеми. По-перше, Nearpod надає безліч готових, повністю інтерактивних уроків, розроблених експертами з предметів для всіх шкільних рівнів і предметів. Крім того, Nearpod дозволяє вчителям імпортувати уроки з будь-якого типу файлу і починати додавати до них інтерактивні елементи, веб-посилання або фрагменти відео. Потім вчителі можуть синхронізувати свої уроки з гаджетами учнів, створюючи індивідуальні завдання і відстежуючи їх виконання. Те, що дійсно виділяє Nearpod, це їх новаторські ідеї для подальшого розширення інтерактивних уроків.
2. Kahoot! - Створення навчальних ігор
Kahoot! -це ігрова платформа для навчання та один з навчальних брендів у світі. Kahoot! дозволяє легко створювати, відкривати, відтворювати та ділитися цікавими навчальними іграми за лічені хвилини — для будь-якого предмета, будь-якою мовою, на будь-якому пристрої, для будь-якого віку. Kahoot! дозволяє вчителям швидко створювати цікаві навчальні ігри, засновані на множині вибору. Після створення гри учні можуть використовувати будь-який пристрій для входу в «кімнату» гри, використовуючи унікальний код для виконання завдань і змагання зі своїми однолітками. Kahoot! Це відмінний інструмент для будь-якого вчителя.
3. Buncee- створення, презентація і спільне використання мультимедійних уроків.
Buncee - це інструмент для створення презентацій, які сприяють розвитку критичного мислення, навичок спілкування, співпраці та творчості. Деякі з багатьох функцій Buncee охоплюють понад 10 тисяч графічних зображень, які роблять навчання більш захопливим. Безпосередньо в Buncee є можливість записувати аудіо і відео, а також інтегруватися з YouTube, Pixabay і багатьма іншими ресурсами. Експерти рекомендують використовувати Buncee для занять поза класом, таких як створення цифрових плакатів, мікрофільмів або простих ігор.
4. Використання QR-кодів в школі.QR-коди можна використовувати на різних етапах уроку. Від постановки цілей до домашнього завдання. Учнів можна включати в різні форми роботи: індивідуальні, парні та групові. Обрані форми залежать від кількості гаджетів, які може використовувати вчитель на уроці.Як гаджети можна використовувати мобільні телефони та планшети. Для зчитування QR-кодів на даний час існує величезна кількість спеціальних програм і додатків. Для кожної моделі телефону існує свій додаток (в залежності від ОС смартфона). QR Droid (ОС Android) - ця програма дає можливість зчитувати та створювати власні QR-коди. Для володарів операційної системи IOS додаток QR Code City.
5. Remind - спілкування в школі.
Ця програма для обміну повідомленнями в класі, яке допомагає вчителям, школярам і батькам швидко та ефективно спілкуватися. Об'єднавши шкільні спільноти, Remind полегшує завдання кожному.Багато навчальних закладів використовують безліч каналів для спілкування. Facebook, групи WhatsApp, Viber, окремі текстові повідомлення або електронні листи - список можна продовжити. Remind видаляє виснажливий процес запам'ятовування, яке повідомлення прийшло від якої людини на якій платформі. Контакти можуть безпосередньо зв'язуватися один з одним, планувати нагадування, переглядати вкладення і все з перекладом на 70 мов!
- Математичні ігри для дітей
Matific - це відзначений нагородами ресурс для початкового вивчення математики. Сервіс спонукає дітей експериментувати й грати, що сприяє глибокому розумінню математичних концепцій.Matific надає бібліотеку приголомшливих ресурсів для навчання математики дітей у віці від 4 до 11 років. Знання подаються у вигляді захопливих інтерактивних додатків, призначених для мобільних телефонів і планшетів.
19.Quizlet - покращуйте свої оцінки за допомогою ігрових карток.
Quizlet прагне використовувати знання світу, щоб кожен міг реалізувати свій навчальний потенціал. Вони роблять це для учнів і вчителів, щоб створювати та ділитися навчальними матеріалами. Quizlet пропонує за допомогою карток тренувати орфографію, грати в навчальні ігри, перевіряти свої знання.
20.Tinybop - Ігри майбутнього.
Tinybop створює освітні програми, щоб викликати цікавість, розвивати творчість і доброту дітей у всьому світі. Додатки Tinybop надихають дітей на вивчення, створення і розвиток, занурення в великі ідеї, тестування того, як все працює, і встановлення зв'язків зі світом, в якому вони живуть.
21. My Simple Show - Створіть власне пояснювальне відео.
Інструмент дозволяє користувачам створювати професійні освітні відеоролики з роз'ясненнями за лічені хвилини. Це відмінний ресурс, який можна використовувати як усередині, так і поза класом, як для вчителів, так і для учнів. Щоб створити відео, користувачі просто вибирають сюжетну лінію і пишуть сценарій, копіюють сценарій з документа або завантажують PowerPoint, а My Simple Show створять для вас відео з графікою та озвученням.
22.Canva - Створення дизайну.
Canva робить дивно простим створення графічних проєктів професійної якості. Онлайн-платформа об'єднує прості інструменти та бібліотеку з більш ніж мільйона фотографій, графіків і шрифтів.Використовувати сервіс можна при створенні презентацій, плакатів, контенту для блогу, карток і так далі.
23.Peardeck - сервіс інтерактивних презентацій.
Pear Deck, створений для вчителів, створює інтерактивні презентації для учнів в режимі реального часу. Передбачені можливості створення презентацій з нуля, а також імпорту слайдів. Їх бібліотека дає чудові приклади того, як використовувати інтерактивні типи питань.
Вставляйте в слайди відео, веб-сторінки, влаштуйте вікторину прямо в класі.
24. Trovvit - дізнайся, збережи, поділися.
Trovvit дозволяє вам створити «запис» того, що ви вивчаєте, — зберегти шкільну роботу, проєкти, спортивні фотографії, твори мистецтва та багато іншого. Як тільки ви збережете свій запис, ви отримаєте до неї постійний доступ. Місія Trovvit - допомогти учням на кожному етапі — від малюка до дорослого -вчитися, зберігати записи про свою роботу, ділитися своїми досягненнями та розвивати свою мережу контактів. Команда, що стоїть за додатком, вважає, що створення персональної та постійного запису досвіду навчання, є важливою частиною рефлексії та зростання.
25. ABCya - освітні комп'ютерні ігри та програми для дітей.
ABCya пропонує сотні розваг для урізноманітнення навчальних занять.
26. EduBlogs - блоги та сайти для вчителів, і шкіл
З 2005 року Edublogs перетворилася в найбільшу мережу освітніх блогів у світі.
27. Zeemaps - створення і публікація інтерактивних карт.
ZeeMaps дозволяє легко створювати, публікувати та обмінюватися інтерактивними картами. Ви можете побудувати динамічну візуалізацію географічної карти, створюючи карту зі свого списку відвіданих місць.
Наприклад, ви можете створити карту місць, які ваш клас відвідав в поїздках. Ви можете створювати карти, що фіксують розташування відомих історичних подій, місця з новинних статей і багато іншого.
28. Unimersiv - віртуальна реальність в освіті.
Місія Unimersiv полягає в тому, щоб допомогти учням різного віку швидше вчитися через віртуальну реальність. Команда сервісу вважає, що віртуальна реальність може значно поліпшити здатність людського розуму запам'ятовувати те, чого він навчився протягом тривалого часу.
Unimersiv вважає, що віртуальну реальність слід використовувати не тільки для ігор, але і для освіти. Дослідження показали, що учні пам'ятають 20% того, що вони чують, 30% того, що вони бачать, і до 90% того, що вони роблять або імітують. Віртуальна реальність дає можливість виконувати останній сценарій. Учні можуть взаємодіяти з віртуальним середовищем особисто і маніпулювати різними об'єктами всередині неї. Це допомагає «вчитися, виконуючи», а також розвиває креативне мислення.
29. Learn Around The World - Віртуальні екскурсії.
У «Learn Around The World» постійно думають про те, як вони можуть використовувати технології для впровадження нових і унікальних програм у ваш клас. Їх єдине завдання — надати веселі, інтерактивні та змістовні програми, які не тільки несуть освітню функцію, а й збільшать зацікавленість і ентузіазм. Learn Around The World - це ваш путівник по світу, що забезпечує віртуальні подорожі.
30. PlayPosit - інтерактивні відеоуроки.
PlayPosit - це інтерактивне навчальне середовище для створення та обміну інтерактивними відеоуроками. Вчителі використовують будь-яке відео та трансформують його в інтерактивне завдання для учнів, вставляють питання, уточнення та інші матеріали.
2.3. Професія вчителя постійно розвивається, особливо з появою інформаційних технологій. Вчителі бачать ці зміни протягом усієї своєї професійної діяльності. Тепер, коли в школах впроваджується вже цілий ряд інформаційно-освітніх інструментів, у кожного вчителя є свої переваги. Без одних цифрових інструментів ми вже не уявляємо нашу роботу, а деякі інструменти, на нашу думку, лише відволікають нас.Однак з моменту своєї появи в школі інформаційні технології не припиняють розвиватися.Спочатку це був мультимедійний проєктор, і ми захоплено демонстрували учням створені в PowerPoint свої незграбні слайди.Потім з'явилися інтерактивні дошки, і ми раптом побачили нові можливості організації навчальних занять.
Впровадження нових інформаційно-освітніх технологій може бути складним завданням, особливо для тих вчителів, які надають перевагу традиційним методам навчання, які педагоги давно знають.Але час іде. Іноді ми самі переконуємося, що в нових технологіях є раціональне зерно. Іноді ми бачимо успіхи своїх колег, які працюють по-новому. Іноді нас змушують робити це в наказовому порядку, і це неприємний і непродуктивний шлях. Як освоїти нові технології, особливо якщо ви залишаєтеся в полоні старих переваг?
Вчіться у своїх учнів
Коли відчуваєте труднощі у використанні нового технологічного інструменту, зазвичай на допомогу приходить учень. Інформаційні технології приходять до них природним чином. Діти вже є новим технологічним поколінням, «аборигенами цифрового суспільства». Навіть учні початкових класів впевнено користуються цифровими інструментами. Не секрет, що шестирічні діти краще розуміють і швидше освоюють інформаційно-комунікаційні технології, ніж ті, кому за 45 років. Звичайно, це стрес для вчителя, коли все йде не за планом, коли щось не відкривається, не вантажиться. Саме тоді учень може прийти на допомогу. Це робить нашу роботу трохи легшою, а адаптація до нової технології відбувається більш плавно. Учні можуть стати вашими добровільними технічними помічниками. Зрештою, вчителі та учні спільними зусиллями швидше досягнуть розв'язання проблем, які приносить нова інформаційно-освітня технологія.
Будьте активними в отриманні нових знань
Не лякайтеся інформаційних технологій. Замість цього розгляньте можливість просування вперед. Відвідуйте семінари, майстер-класи. тренінги. Шукайте в інтернеті вебінари, професійні «тусовки» (вчительські спільноти). Щоб розвиватися як вчитель, вам потрібно йти в ногу з освітніми технологіями. І ваші учні повинні освоювати нові технології, щоб після закінчення навчання бути конкурентоспроможними.
Будьте активними у пошуку змін.
Знайомтеся з новим, вивчайте його. Не чекайте, поки на вас обрушиться в наказовому порядку. Спостерігайте за тим, що відбувається у світі освітніх технологій. Зосередьтеся на позитивних аспектах технології. Розгляньте переваги інформаційної технології. Подумайте, як вона може полегшити вашу роботу. Наприклад, використання Інтернет-технологій. Це може деяких вчителів дратувати, проте Інтернет-технології мають свої переваги. Учні можуть публікувати свої проєкти в Інтернеті. Завдяки Інтернету учнівська робота не загубиться, а батьки можуть забезпечити умови для її виконання.
Ті учні, які тимчасово не можуть відвідувати школу, завдяки Інтернету не відстають у навчанні. І ви можете їм у цьому допомогти. Диференціацію, індивідуальний підхід у навчанні також легше забезпечити з допомогою інформаційних технологій. Учні можуть працювати у властивому для них темпі, і навчальні завдання можуть підготовлені з урахуванням їх індивідуальних здібностей та особливостей.
Забезпечте зворотний зв'язок
Коли ви впроваджуєте в класі нову інформаційну технологію, обов'язково проаналізуйте її ефективність. Незалежно від того, які результати ви отримаєте: позитивні чи негативні, не тримайте їх у собі. Іноді впровадження тієї чи іншої технології займає певний час. Поки ви та ваші учні не зможите вдатися в усі тонкощі даної технології.
Якщо є проблеми з новими програмами та онлайн сервісами, не соромтеся повідомити про це. Ми — практики. Ми знаємо, що дійсно відбувається в класі. Що виходить, а що ні.
Плануйте різноманітність навчальних занять.
Продумайте організацію групових навчальних дій, дискусій, дидактичних ігор або завдань, де потрібні будуть тільки ручка, папір і книга. Це змінить темп навчання, поверне учнів до ґрунтовних неквапливих, але глибоких роздумів. Цей стиль навчання — з використанням як онлайн, так і офлайн технологій, як правило, називається змішаним навчанням і є чудовою можливістю «перепочити» для тих невпевнених у собі вчителів, які з острахом використовують інформаційні технології. Це добре не тільки для вас, але і для ваших учнів. Ви кидаєте їм виклик на виконання навчальних завдань, не покладаючись на інформаційні технології. Це дозволить учням зовсім інакше вибудовувати свій пізнавальний маршрут.
Учні будуть тримати в пам'яті таблицю множення, дати, столиці держав і так далі, не покладаючись тільки на всевідець інтернет.
Встановіть чіткі межі навчання
Інтернет, смартфони і дидактичні ігри є прикладами цифрових інструментів, що використовуються в сучасній школі. Такі інструменти не можуть продуктивно використовуватися, якщо чіткі межі та правила не встановлені. Учні можуть використовувати свої смартфони та планшети в абсолютно інших цілях, не зосереджуючись на навчальних завданнях. Спокус дуже багато. Ці онлайн спокуси у вигляді ігор, бездумного листування, блукання по розважальних сервісів ускладнюють впровадження інформаційно-освітніх технологій. Коли ви починаєте створювати правила, залучайте до цього учнів.
Нехай «цифрові аборигени» самі визначать найбільш важливі правила.
Учні чудово розуміють, що можна і що не можна. Їм легше буде дотримуватися ті правила, які вони самі ж і допомагали сформулювати.
Дані правила повинні бути загальновідомими, розтиражованими, компактними. Без сумніву, до них згодом можна повернутися і щось змінити, вписати нове.
Використовуйте соціальні мережі
Багато хто вважає, що соціальні медіа відволікають дітей і перешкоджають навчанню. Але незалежно від заборон, учні там активно присутні. Між тим, соціальні мережі мають свої освітні можливості.
Співпрацюйте з технічно освідченими колегами.
У співпраці — сила! Обмінюйтеся ресурсами, ідеями, корисними посиланнями. Співпраця вчителів позначається на успішності учнів.
Підтримка з боку колег спростить адаптацію до інформаційних технологій. Чим більше у вас підтримки, тим більше ви придбаєте впевненість. Не соромтеся обговорювати ваші технічні та технологічні проблеми.
Діліться своїми ідеями та розробками і подивіться, як вони використовуються на уроках інших вчителів.
У всіх нас є чим поділитися, щоб допомогти колегам!
Старі або нові підходи ... або і те, і інше?
Вчителі - дивовижний народ. Діти пам'ятають тих вчителів, які надихали і виховували їх, а не ті інформаційні технології, яка приходять і йдуть.
Інформаційно-освітні технології не замінять вчителів. Цифрові інструменти лише допомагають педагогам в досягненні їх освітніх цілей.