Я не боюсь ще раз повторити: турбота про здоров'я – це найважливіша праця педагога. Від життєдіяльності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили. Якщо виміряти всі мої турботи і тривоги про дітей протягом перших 4-х років навчання, то добра половина їх – про здоров'я». В. О. Сухомлинський
Сьогоднішні учні, є потенціалом суспільства України XXI ст. Нині проблемі здоров'я населення приділяється величезна увага — проводяться дослідження щодо можливості збереження здоров'я дітей у сучасних умовах, досліджуються критерії визначення рівня здоров’я та механізмів його зміцнення. Здоров’я учнів – найважливіша проблема сьогодення. За статистичними даними в Україні:абсолютно здорових учнів початкових класів – 5 % (це лише кожен 20-ий учень);кожен другий має схильність до частих захворювань(близько 50%);також, кожен другий має дефекти зору;кожен третій - захворювання носоглотки; кожен третій має порушення постави;кожен п’ятий має надлишкову вагу тіла. Розширення навчальної шкільної програми, яке приводить до збільшення розумового та емоційного навантаження на школярів. Заняття у репетиторів, відвідування різних гуртків та секцій, музичних шкіл. Це ще більше завантажує дітей і зменшує їх рухову активність.
Звідси з'являється швидка стомлюваність, дратівливість, конфліктність, неуважність, безсоння, апатія. Від довготривалого сидіння в учнів змінюється постава, деформується хребет. Спостерігаючи за молодшими школярами ми можемо стверджувати, що в значної частини учнів проявляються байдужість, відсутність зацікавленості виявляти рухову ініціативу. У дітей починає втрачатися інтерес до фізичної культури й поступово формується стійке ігнорування та небажання виявляти рухову активність, до фізичних вправ відносяться пасивно. Їм, як кажуть діти, «не цікаво» декілька разів виконувати одноманітні рухові дії. Однак є способи боротьби з нестачею рухової активності - це система фізкультхвилинок, динамічних пауз, рухливих ігор, комплексів загальнорозвивальних вправ.
Особливе місце у цьому аспекті займають рухливі ігри, передбаченні шкільною програмою, які використовують на уроках та в позаурочний час. Це сприяє розширенню рухової активності школярів, підвищенню рівня їхньої фізичної підготовки, розвитку організму в цілому. Регулярні заняття та уроки з застосуванням різноманітних ігор готують дітей до посилених розумових та моральних навантажень. Тому, слід уважно підходити до підбору ігор та місця застосування в освітньому процесі.
Рухливі ігри є ефективним засобом активного відпочинку після розумової праці, ефективно впливають на діяльність серцево-судинної, дихальної, опорно-рухової систем організму. Водночас, рухливі ігри відіграють важливу роль у вихованні як моральної і вольової стійкості в діях і вчинках, так і вихованню комунікативних вмінь і свідомої дисципліни: з однієї сторони – вмінню підпорядковувати свою поведінку інтересам колективу, а з іншої – керувати своїми товаришами. Серед основних нововведень Нової української школи - є запровадження інтегрованого курсу «Я досліджую світ», який включає певні освітні галузі, зокрема здоров’язбережувальну освітню галузь. Також на початку першого уроку проводимо ранкове коло, де діти зможуть проявляти і свою рухову активність. Крім того, між уроками проводимо рухливі ігри, за сприятливої погоди - надворі.
Рухливі ігори, що можна використати обравши тему дня: Тема дня. Погода. Рухлива гра «Грім-ураган-землетрус». Рухлива гра «Чотири стихії». Рухлива гра «Австралійський дощ». Тема дня. Тварини. Рухлива гра «Земля, Вода, Повітря, Вогонь». Рухлива гра «Бездомний заєць»Тема дня. Кольори. Рухлива гра «Що я бачу», «Знайди колір». Тема дня. Овочі. Рухлива гра «Збір кавунів (гарбузів)», «Зайці у городі».https://deponms.carpathia.gov.ua/nush/nova-ukrayinska-shkola-v-diyi/veseli-perervi-ideyi-ruhlivih-igor-dlia-pershachkiv2
Фізкультурні хвилинки під час проведення навчальних занять повинні проводитись з учнями систематично. Їх завдання - відновити працездатність, зняти розумове і м'язове напруження, попередити порушення постави. Організація фізкультурних хвилинок відбувається при перших ознаках втоми, залежно від віку та інтенсивності розумової діяльності учнів. Час початку заходу визначаємо індивідуально. Пам’ятаємо, що фізкультурна хвилинка триває 2,5-3 хв, з включенням 3-4 вправ. Окремі вправи для рук, для відчуття постави можуть виконуватися за партою. Крім загальнорозвиваючих вправ, виконують біг на місці, стрибки, рухливі ігри. Фізкультхвилинки можуть бути повні і скорочені. Останні складаються з однієї - двох вправ, спрямованих на зняття втоми і напруження певних частин тіла або систем організму.
Оздоровчі:-танцювальні;-ритмічні-гімнастика для очей-пальчикова гімнастика. Фізкультурно- спортивні:-загальнорозви-вальні вправи-рухливі ігри Рухово-мовленнєві:-дихальна гімнастика-артикуляційна гімнастика. Когнітивні:-дидактичні ігри з рухами-психогімнастика-розвиваючі ігри-рухові дії та задачіКреативні:-гімнастика розуму-пантомімічна гімнастика-сюжетно-рольові ігри
Проводжу такі фізкультурно-спортивні вправи: Фізична вправа «потягування»: сидячи розкрити руки, підняти вгору, потягнутися назад, потім вперед, вправо, вліво (3 рази). Фізична вправа «оберти»: сидячи випрямити руки вперед, зробити калька обертів кистями рук. Фізична вправа «нахили»: встати, руки на пояс і під рахунок вчителя зробити нахили вправо, вліво і назад (2 рази) Гра «Коник»: руки на поясі. Підстрибуючи на двох ногах, пересуватися вперед у напрямі до дошки, а потім у зворотному напрямі. Гра «Вітер»: учні уявляють, як вітер колише дерева, піднімають руки вгору, роблять нахили разом з тулубом вправо і вліво, імітуючи при цьому шум вітру. Гра «Метелики»: імітуючи метеликів, змахуючи руками, діти пробігають на носочках до дошки і повертаються назад до парт. Гра «Ведмідь»: учитель пропонує уявити як ходить ведмідь, як бігає, як він бурчить. Гра «Комарики»: учні виходять із-за парт, спочатку звуками імітують дзижчання комара, потім руками – його політ навколо голови, рук, ніг, ловлять його оплесками.
Гори «Карпати»Раз-два — піднімається гора,Три, чотири — це круті гірські схили,П'ять, шість — це орли дивний танець завели,Сім, вісім — це смерічки похилилися до річки,Дев'ять, десять — це вода з водоспаду витіка.«Буратіно» Буратіно потягнувся,Раз — нагнувся, два — нагнувся,Руки в сторону розвів —Мабуть, ключик загубив. А щоб ключик відшукати,Треба нам навшпиньки встати«Каченята»Раз-два — всі пірнають,Три, чотири — виринають,П'ять, шість — на водіКріпнуть крильця молоді,Сім, вісім — що є сили. Всі до берега поплили,Дев'ять, десять — обтрусилисьІ за парти опустились. Щось не хочеться сидіти, Треба встати і трохи відпочити. Руки вгору, руки вниз, На сусіда подивись. Руки вгору, руки в боки І зроби чотири кроки. Вище руки піднімітьІ спокійно опустіть. Плесніть, діти, кілька раз. За роботу - все гаразд. https://osvitanova.com.ua/posts/3087-12-vprav-fizkultkhvylynok-dlia-molodshykh-shkoliariv
Вправи добираємо таким чином, щоб навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів. Кожні 2-3 тижні комплекс вправ варто змінювати, виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи. Оздоровчі фізкультхвилинки під час навчального дня повинні комбінувати в собі фізичні вправи для постави, вправи для очей, рук, шиї, ніг тощо.
Оздоровчі хвилинки можна досить успішно давати проводити самим учням або поєднувати з елементами ігор. Наприклад: зараз зроблять нахил вперед і плеснуть у долоні ті, у кого день народження взимку та весною; Тепер теж саме зроблять всі, хто народився влітку та восени.https://www.youtube.com/playlist?list=PLEl. G6fwk_0 Un. UQzb9 Y5m. M3p0 TJ_Tu2 Oe2«Не забудь...»«Райдуга»«Вверх-вниз»«То не є проблема»Нейропсихологічна гра «Роби як Лорі»Фізкультхвилинка Robot Dance. Фізична хвилинка «Розминка під музику»Танець пінгвінів. Руханка «Танець маленьких каченят»Руханка «А ти готовий?»Руханка «Я танцюю з тобою»Фізкультхвилинка Soco Bate Vira
Дихальна гімнастика у вузькому значенні — це спеціальні вправи для розвитку дихальної мускулатури, які відіграють важливу роль в оздоровленні організму, тому дітей обов’язково потрібно навчати дихати правильно. Почавши займатися з дитиною досить простими, але ефективними вправами з дихальної гімнастики, ви забудете, що таке простуда, бронхіт, ларингіт. Отже, чим же ще корисна дихальна гімнастика для дітей: Збагаченням киснем усіх клітин і органів дитини. Поліпшенням роботи серцево-судинної і нервової систем, органів травлення. Керування диханням і, як наслідок, володінням собою. Зняттям напруги голосових зв'язок. Профілактикою хвороб органів дихання. Зміцненням імунітету.
"Повітряна кулька". На вдиху надуває свою повітряну кульку - животик, а на видиху здуває її. «Водолаз». Дитина уявляє собі, що на морському дні шукає скарби і затримує дихання на стільки, на скільки може. «Паровоз». Зображуємо паровозик в русі, пародіюючи його звуком «Чух-чух-чух», а після зупиняємося і вимовляємо: «Ту-ту-тууу».«Годинник». Махати ритмічно випрямленими руками вперед-назад повторюючи «тік-так». «Квіти”. Як духмяно пахнуть квіти! Задоволені всі діти. Кожен з них відчути рад Цей чудовий аромат. Глибоко вдихнути через ніс, видихнути, промовляючи слова: “Чудово!”, “Який аромат!” Як духмяно пахнуть квіти! Задоволені всі діти. Кожен з них відчути рад Цей чудовий аромат.«Носоріг». Уявляємо себе носорогом, який дихає по черзі через одну ніздрю.
https://www.youtube.com/watch?v=a7b. JWy. BRTU8 Нейропсихологічна музична гра: " Hand dance" (Танець рук)Нейропсихологічна гра "Смаколики«Нейропсихологічна гра "Спритні рученята«Нейропсихологічна гра "Роби як Лорі" (повтори, якщо зможеш)Гімнастика для мозку https://www.youtube.com/watch?v=r7 FH4 Wl. FYf. Mhttps://www.youtube.com/watch?v=n. WK56 OV5 CBQhttps://www.youtube.com/watch?v=dif. XRMjl79k
Психогімнасика-різноманітні ігрові вправи та етюди, які сприяють розвиткові й вдосконаленню уваги, уяви, пам'яті, вихованню почуттів і моральних якостей.«Я-сонечко», «Я- дощик», «Я-смиливий». Гра-імітація «Зірка», «Зайчик» Гра-релаксація «У лісі», «Листочки»Етюд «Радість», «Страх», «Смачні цукерки»Вправа «Хто виявів співчуття», «Чи корисний страх»https://vseosvita.ua/library/psihogimnastika-dla-ditej-doskilnogo-viku-prakticni-vpravi-114414.html
Дуже важливі спеціальні вправи для збереження і поліпшення зору, профілактики короткозорості та інших захворювань очей. Навіть при невеликій її тривалості (1 хв.), але регулярному проведенні вона є ефективним заходом профілактики втоми.https://www.youtube.com/watch?v=szpj. L8 Ldl. GQМатеріал створений на основі освітнього ресурсу https://vsimpptx.com