ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Перетворення історії на науку"

Про матеріал

Укладено до підручника «Вступ до Історії України та громадянської освіти: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти /Г. М. Хлібовська, М. Є. Крижановська, О. В. Наумчук. Тернопіль: Астон, 2022. 240 с. іл.». для дистанційного і очного навчання

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Перетворення історії на науку. Тема: Урок 21

Номер слайду 2

Розтлумачте значення слів історичної хмаринки.

Номер слайду 3

План уроку1. Як відбувалося становлення науки історія?2. Що досліджують історики в наш час?3. Що таке історична школа?

Номер слайду 4

Наука — це творча діяльність ученого, спрямована на отримання нових знань про навколишній світ: його минуле, теперішнє і майбутнє. Варто запам’ятати!

Номер слайду 5

Науковий період розвитку історичної науки розпочавсяблизько XІХ ст. Із розвитком історичних знань вчені вже нерозглядали історію як скарбницю повчальних історій. Натомість звернули увагу на виявлення певних закономірностейв історичному досвіді народів та історичних епох. Поступовоформувалося переконання, що історія твориться людьми.

Номер слайду 6

Важливими здобутками у розвитку історії як науки сталивиокремлення спеціальних наукових методів дослідженняісторії, створення спеціальних установ для вивчення історії,а також поява окремої професії — науковця історика/історикині.

Номер слайду 7

Поступово сформувалося переконання, що головнимзавданням учених істориків є відтворення правдивої історіїна основі всебічного дослідження історичних джерел.

Номер слайду 8

В цей час зросла зацікавленість людини минулим своєї країни, населеного пункту, діяльністю відомих особистостей. Виникали численні товариства любителів історії й археології. В газетах і журналах друкували історичні твори. Сучасники і прийдешні покоління назвали XIX століття «віком історії».

Номер слайду 9

Праця історика-дослідника досить складна і кропітка. Адже постійно зростаючий інтерес суспільства до минувшини вимагав від дослідників чи дослідниць цікавих і, водночас, правдивих розповідей. Відтак поступово утвердилось основне правило творення історичних оповідей: «Історія повинна розповісти так, як сталося насправді».

Номер слайду 10

Що повинні робити історик чи історикиня, щоб працювати згідно з цією вимогою?

Номер слайду 11

Насамперед, вони ознайомлюються з історичним джерелом: встановлюють його достовірність та, за можливості, автора. Далі вчені починають опрацьовувати історичні факти, відображені в цьому документі. 

Номер слайду 12

Факт — це реальна, не вигадана подія чи явище, що реконструйовані, відтворені істориком на основі відбору, на його думку, відомостей про минуле. Варто запам’ятати!

Номер слайду 13

Потрібно чітко вказати: Місце, де відбувалася подія;Коли вона сталася;Учасників; В яких умовах відбулася означена подія;Причини цієї події

Номер слайду 14

Варто запам’ятати!Історичні діячі — люди, котрі впливали на життя громади чи перебіг історичних подій. Національні герої — реальні або легендарні осіби, діяльність котрих принесла славу, велич чи благо певній спільноті.

Номер слайду 15

Вивчаючи подію, вчені помітили, що вона пов’язана з низкою інших. Встановлюючи цей взаємозв’язок, науковці малюють історичну картину світу. Водночас дослідники не повинні видавати чужі думки за свої, тобто списувати. Якщо ж вони хочуть використати написане їхніми попередниками, обов’язково повинні вказати, звідки взяли таку інформацію. 

Номер слайду 16

Історична подія — сукупність логічно завер­шених та обмежених у просторі і часі істо­ричних фактів.Історичне явище — комплекс аналогічних іс­торичних фактів або ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території). Варто запам’ятати!

Номер слайду 17

Розгляньте схему. Поміркуйте над її назвою. Поясніть, чому саме таку назву ви запропонували

Номер слайду 18

Поміркуймо!1. Чому XIX століття називають «віком історії»?2. Навіть основне правило історіописання.3. Визначте алгоритм роботи історика чи історикині при написанні наукової праці.

Номер слайду 19

Що досліджують історики в наш час?

Номер слайду 20

В центрі історичних оповідей нині — Людина. Дослідників чи дослідниць цікавить усе: як жили, мислили, чого досягли і що створили люди. До прикладу, вони укладають історію техніки, одягу, меблів, іграшок, письма, грошей, родин й історичних постатей, вірувань. Вивчають також вплив навколишнього середовища на існування людських спільнот. Увагу звернено навіть на історію історичної науки.

Номер слайду 21

Вчені-історики мають бути ерудованими дослідниками. Крім знання безпосередньо історії та спеціальних історичних дисциплін, вони мусять вміти використовувати методи інших наук про людину: психології (вивчає думки, почуття, волю, поведінку людини), соціології (досліджує умови розвитку суспільства), антропології (наука про походження людини та її подальший розвиток), географії (вивчає і пояснює розподіл явищ у просторі — на Землі, материках, у певній країні чи місцевості).

Номер слайду 22

Науковець повинен володіти іноземними мовами, щоб вільно читати праці колег з інших країн та різноманітні історичні джерела. Неодмінним складником дослідника чи дослідниці є критичне мислення, вміння послідовно, логічно і чітко висловлювати свої думки. Професійні якості істориків

Номер слайду 23

Історія — це вчителька життя. А щоб чомусь навчитися, то не завадило б знати і пам’ятати, що було позитивного в минулому, а чого бажано уникати і не повторювати помилок. Окремі діяння минулого можуть бути корисними і в нинішньому часі. Водночас дослідження минувшини для застосування набутого досвіду в сучасному світі вказує на цілісність, неперервність життя.

Номер слайду 24

Поміркуймо!1. Хто стоїть у центрі історичних оповідей у XXI столітті?2. Якими професійними якостями повинні володіти сучасні історик чи історикиня?3. Навіщо історики досліджують те, що створили люди?

Номер слайду 25

Історична школа – це коло вчених-однодумців, котрі мають подібні погляди на теми історичних оповідей і методи, якими потрібно користуватися при творенні наукових робіт. Варто запам’ятати!

Номер слайду 26

Найвідомішою в сучасній історичній науці є школа «Анналів», заснована в 1929 році французькими дослідниками Марком Блоком і Люсьеном Февром. Саме вони запропонували писати історію, узагальнюючи різноманітні сторони людської діяльності на всіх рівнях. Сьогодні серед науковців є багато її послідовників.

Номер слайду 27

Прочитайте вислови Марка Блока і Люсьєна Февра. Як вони визначили зміст історичного дослідження?

Номер слайду 28

Марк Блок«Історія – наука про людей в часі»

Номер слайду 29

Люсьєн Февр«Історія не гордуєфактами»

Номер слайду 30

Дискусія. Чи повинні знати історик чи історикиня те, що написали інші вчені?

Номер слайду 31

Закріплення матеріалу Виправте помилки в текстіСучасники і прийдешні покоління назвали ХVII століття «віком історії»

Номер слайду 32

Закріплення матеріалу Виправте помилки в текстіФакт – це нереальна, вигадана подія чи явище, що реконструйовані, відтворені істориком на основі відбору, на його думку, відомостей про минуле

Номер слайду 33

Закріплення матеріалу Виправте помилки в текстіВ центрі історичних оповідей нині – боротьба за владу, гроші, почесті

Номер слайду 34

Закріплення матеріалу Виправте помилки в текстіКоло однодумців серед учених, котрі мають подібні погляди на теми історичних оповідей і методи, якими потрібно користуватися при творенні наукових робіт називають історичним клубом

Номер слайду 35

Підсумки уроку. Метод «Прес»Висловіть свої думки стосовно уроку за алгоритмом:«Ми вивчили… Ми навчилися … Нас зацікавило … Отже, …»

Номер слайду 36

Домашнє завдання. Опрацюйте § 19 Повторити нові поняття: наука, історичний факт, історична подія, історичне явище, «антропологія»; «географія», «історична школа», «психологія», «соціологія». , історична школа* Творче завдання – Укладіть «Кодекс честі дослідника чи дослідниці минулого». Пройдіть онлайн-тест https://naurok.com.ua/test/peretvorennya-istori-na-nauku-2006376.html

pptx
Додано
17 лютого 2023
Переглядів
1868
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку