Морфологія. Класифікація частин мови. Підготовка до НМТз української мови. Тренувальні вправи. Підготувала вчитель української мови та літератури КУ «Новокарлівський ліцей» ПМР Пологівського району Запорізької областіСарака Ганна Миколаївна2023
Номер слайду 2
Визначте частини мови, З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова (1–4) в реченні (цифра позначає наступне слово). Національний центр Олександра Довженка викупив у Японії й повернув в Україну копію (1)віднайденого в місцевому кіноархіві (2)повнометражного наукового фільму 1930 року «Людина і мавпа», (3)що (4)донедавна вважали втраченим. Азайменник Бприкметник Вприслівник Гформа дієслова (дієприкметник) Дформа дієслова (дієприслівник)
Номер слайду 3
Перевіряємо:1. Г, 2. Б, 3. А, 4. В
Номер слайду 4
1.2. Тестування: З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). Надвечірнє сонце, (1)вихопившись із хмари, кинуло коротку тінь під пнями, (2)навколо (3)яких літо (4)щороку кораловим намистом розсипає запашну суницю. Азайменник Бформа дієслова (дієприслівник) Вприслівник Гприйменник Дсполучник З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). Перекладачці не треба буде (1)навіть заходити по нас, краще хай вона, (2)закінчивши свої домашні справи, зустріне всіх (3)коло фонтана, де ми (4)вчора кидали монетки на щастя. Априслівник Бформа дієслова (дієприкметник) Вформа дієслова (дієприслівник) Гприйменник Дчастка
Номер слайду 5
1.2. Перевіряємо: Відповідь: 1. Д, 2. В, 3. Г, 4. А. Відповідь: 1. Б, 2. Г, 3. А, 4. В.
Номер слайду 6
Найдорожче для будь-кого з нас - любов до рідних, до своєї землі. Загальнолюдські цінності завжди об’єднували і сім’ї, і нації, і держави. Визначити частини мови:
Номер слайду 7
Перевіряємо: Найдорожче для будь-кого з нас - любов до рідних, до своєї землі. Загальнолюдські цінності завжди об’єднували і сім’ї, і нації, і держави.Іменник, прийменник, займенник, прийменник, займенник, іменник, прийменник, іменник, прийменник, займенник, іменник. Прикметник, іменник, прислівник, дієслово, сполучник, іменник, сполучник, іменник, сполучник, іменник.
Номер слайду 8
Тестування: 1. Визначте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). На полях, (1)що розстилалися (2)обабіч дороги, чулися невиразні шерехи: (3)то тріск сухого бур’яну, то причаяне (4)шарудіння. Аіменник Бзайменник Вприслівник Гприйменник Дсполучник2. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). На сонячному пагорбі, (1)неподалік уже (2)давним-давно запустілого старовинного маєтку, стоїть школа, (3)мурована з червоної (4)вогнетривкої цегли. 1неподалік Априкметник 2давним-давно Бдієприкметник (форма дієслова) 3мурована Вприслівник 4вогнетривкої Гприйменник Дчастка3. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова (цифра позначає наступне слово). І (1)нащо село роками сміється з нещасної Дарусі? Вони (2)самі собі помогти не можуть, (3)хіба їм (4)до неї? (М. Матіос). 1нащо Азайменник 2самі Бприслівник 3хіба Вприйменник 4до Гсполучник Дчастка
Все повторялось: і краса, й потворність. Усе було: асфальти й спориші. Поезія – це завжди неповторність,Якийсь безсмертний дотик до душі. Визначити частини мови;
Номер слайду 11
Все повторялось: і краса, й потворність. Усе було: асфальти й спориші. Поезія – це завжди неповторність,Якийсь безсмертний дотик до душі. Займенник, дієслово, сполучник, іменник, сполучник, іменник. Займенник, дієслово, іменник, сполучник, іменник.Іменник, частка, прислівник, іменник,Займенник, прикметник, іменник, прийменник, іменник Перевіряємо:
Номер слайду 12
Тестування:1. З’ясуйте, якою частиною мови (А – Д) є виділені слова (1–4) в реченні (цифра позначає наступне слово). Ілон Маск (1)відомий своїми побоюваннями щодо розвитку штучного інтелекту, ба (2)більше: він уважає останні здобутки, (3)досягнуті в (4)цій галузі, найбільшою загрозою для існування людства. Азайменник Бприкметник Вдієслово (дієприкметник) Гприслівник Дприйменник2. З'ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). Знову осінь...(1) Знов у дальній вирій. Птаство з (2) України відліта,У високім (3) піднебеснім виріПіднебесну путь (4) свою верста. 1знов Адієслово 2 України Біменник 3піднебеснім Взайменник 4свою Гприкметник Дприслівник
Номер слайду 13
Відповіді:1. Б 2. Г 3. В 4 А1. Д 2. Б 3. Г 4. В
Номер слайду 14
Визначити частини мови: Природа – наче могутнє споконвічне дзеркало, у яке людина дивиться, пізнаючи глибше закономірності свого існування і свою вдачу, передбачаючи фатальну неминучість долі.
Номер слайду 15
Перевіряємо: Природа – наче могутнє споконвічне дзеркало, у яке людина дивиться, пізнаючи глибше закономірності свого існування і свою вдачу, передбачаючи фатальну неминучість долі.Іменник – сполучник прикметник прикметник іменник прийменник займенник іменник дієслово дієприслівник прислівник іменник займенник іменник сполучник займенник іменник дієприслівник прикметник іменник іменник
Номер слайду 16
1. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені в реченні слова (цифра позначає наступне слово). Дика груша (1)облита білим молоком, і в тому пахучому молоці, (2)що (3)стиха піниться, бджоли (4)неначе киплять. 1облита Азайменник 2що Бдієприкметник (форма дієслова) 3стиха Вприслівник 4неначе Гсполучник Дчастка2. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). Він (1)прожив під сонцем (2)коло ста літ, (3)ніколи не (4)ховаючись у холодок. 1прожив Адієслово 2коло Бдієприкметник (форма дієслова) 3ніколи Вдієприслівник (форма дієслова) 4ховаючись Гприслівник Дприйменник. Тестування:
Номер слайду 17
Відповідь: 1. Б 2. А 3. В 4. Д1. А 2. Д 3. Г 4. В
Номер слайду 18
Визначити частини мови: Геніально обдарована сценічно, вокально й пластично, вся мовби зіткана з найтонших нервових волокон, Марія Заньковецька сорок років владарювала на сцені, сіючи захват, хвилюючи уми.
Номер слайду 19
ПЕРЕВІРЯЄМО: Геніально обдарована сценічно, вокально й пластично, вся мовби зіткана з найтонших нервових волокон, Марія Заньковецька сорок років владарювала на сцені, сіючи захват, хвилюючи уми. Прислівник прикметник прислівник, прислівник сполучник прислівник, займенник частка дієприкметник прийменник прикметник прикметник іменник, іменник іменник числівник іменник дієслово прийменник іменник, дієприслівник іменник, дієприслівник іменник
Номер слайду 20
Визначити частини мови: Щодня ми реалізуємо себе, виявляючи своє ставлення до навколишнього світу, і найповніше, найглибше цей процес відбувається в мовленні під час повсякденного спілкування.
Номер слайду 21
Перевіряємо: Щодня ми реалізуємо себе, виявляючи своє ставлення до навколишнього світу, і найповніше, найглибше цей процес відбувається в мовленні під час повсякденного спілкування. Прислівник займенник дієслово займенник, дієприслівник займенник іменник прийменник прикметник іменник, сполучник прислівник, прислівник займенник іменник дієслово прийменник іменник прийменник іменник прикметник іменник
Номер слайду 22
Тестування:1. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). Щасливий (1)той, хто знайшов мудрість, хто розум придбав, (2)бо таке (3)придбання ліпше від придбання срібла, і (4)понад золото такий прибуток. 1той Аіменник 2бо Бприкметник 3придбання Взайменник 4понад Гприйменник Дсполучник2. Визначте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). Людство давно та всерйоз замислюється над тим, як обмежити (1)свій, (2)найчастіше небажаний, вплив на живу природу, як регулювати клімат, (3)стримуючи цим темпи глобального (4)потепління. Аіменник Бзайменник Вдієприкметник Гдієприслівник Дприслівник