ВАРІАНТ 1
Завдання 1–4 мають по чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть пра вильний, на Вашу думку, варіант відповіді й позначте його.
Прочитайте текст і виконайте завдання 1–4.
(1) Ліс ще дрімає в передранішній тиші... (2) Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. (3) Тихо навкруги, мертво, лиш де-не-де прокинеться пташка, не певним голосом обізветься із свого затишку. (4) Ліс ще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов від радощів. (5) Небо міниться, небо грає усякими барвами блідим сяйвом торкає вершечки чорного лісу... (6) Стрепенувся нарешті ліс і собі заграв... (7) Зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, заметушилась у травиці комашня, розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо — туди, де небо міниться, де небо грає всякими барвами.
1. Орфографічну помилку допущено у слові
А не певним Б вершечки
В зашепотіли Г щебетання
2. У переносному значенні вжито слово
А стрепенувся Б обізветься
В прокинеться Г заметушились
3. Ускладнене однорідними відокремленими означеннями речення
А перше Б третє
В друге Г четверте
4. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А другому Б п’ятому
В третьому Г шостому
Завдання 5–15 мають по пʼять варіантів відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть пра вильний, на Вашу думку, варіант відповіді й позначте його.
5. Неправильно наголошено слово
А по́друга
Б чорно́зем
В фарту́х
Г черго́вий
Д фо́рзац
6. Чергування голосних о, е з і НЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ в усіх словах рядка
А Федір, колір, іній, джміль
Б вовк, вогонь, земля, зелень
В поріг, водопій, віск, збір
Г хвіст, невід, папір, вислів
Д носити, вересень, борг, шість
7. Зі знаком м’якшення всі слова пишуться в рядку
А вінниц..кий, (у) скрин..ці, джерел..це, сіл..с..кий
Б нен..чин, (у) таріл..ці, Хар..ків, ескадрил..я
В дон..чин, корис..тю, тон..ший, лял..чин
Г різ..блений, бджіл..ці, медал..йон, (у) тюр..мі
Д піс..ня, волин..ський, дитинон..ці, (у) брун..ці
8. Орфографічної помилки немає в реченні
А Ніколи не купайтесь у не знайомій водоймі, не переконавшись спочатку, що там цілком беспе чно.
Б Якщо погано плаваєте, то не купайтеся наодинці й не заходьте у воду надто глибоко. В Не пірнайте, якщо ще невправні в цьому, бо наражаїтеся на ризик ударитися об дно. Г Якщо зтомилися, переверніться на спину: так зможете вітпочити, просто полежавши на повер хні води.
Д Не купайтеся в холодній воді, щоб не сталося периохолодженя.
9. Прочитайте уривок.
Після (1) міськради, за вулицею (2) прорізною, (3) хрещатик завертає праворуч і, порозсувавши будинки далі од себе, утикається на (4) європейській (5) площі у (6) філармонію. Із великої літери треба писати всі слова після цифр
А 1, 3, 4
Б 4, 5, 6
В 2, 3, 4
Г 1, 4, 6
Д 1, 2, 3
10. Помилку через сплутування паронімів допущено в рядку
А ефективні ліки
Б виключення з правил
В будівельний майданчик
Г ефектний одяг
Д дільничний лікар
11. Антонім до фразеологізму верства келебердянська є в реченні
А Що ж ти тому дівчаті скажеш, коли воно ще курча пухнасте, горобеня жовтодзьобе.
Б «Тобі вже одинадцять років, а ти від горшка — два вершка», — продовжував знущатися Мас люк.
В Ви тут не герой і навіть не людина, а всього лише дірка від бублика.
Г Іди, іди, капустяна голово, гадаєш, що тебе хто прийме.
Д Йому, здавалось, що їхатимуть цілу вічність без кінця і краю.
12. Відмінкову форму числівника на позначення дати вжито правильно в реченні
А Якось у тисяча сімсот сорок сьомому році сталась дивна подія.
Б Він виявив свій воєнний талант у серпні тисяча шестисот п’ятдесяти першому році. В За весь час існування, тобто до тисячу семисот сімдесят п’ятого року, Січ була зразком бороть би за волю.
Г Надійніші дані віднаходимо коло року тисяча п’ятисот п’ятидесятого.
Д Ці відомості записані в джерелах уже в тисячу чотирьохсот дев’яносто другому році. 13. Речення з непрямою мовою (розділові знаки пропущено)
А Ти до землі всім серцем прихились мені шепоче рідна Україна.
Б Ти все запам’ятала спитав він і додав зустрінемося завтра.
В Ці каже дяк хоч легко умирають.
Г Доводила одна нікчемність підлабузництво — це чемність.
Д Доводила одна нікчемність що підлабузництво — це чемність.
14. Односкладним безособовим є речення
А Від добра добра не шукають.
Б Краще в темний ліс мерщій ходімо.
В Усі шляхи позамітало в полі.
Г До мене приносять лампу і прохають на чай.
Д Задзвонили в усі дзвони по всій Україні.
15. Укажіть правильний варіант послідовного заповнення пропусків.
Учні подякували __________ за лекцію й розійшлися по __________, а __________ залишилися. А Аллі Сергіївні, аудиторіях, двоє учениць.
Б Аллу Сергіївну, аудиторіях, дві учениці
В Аллі Сергіївній, аудиторіям, двоє учениць
Г Аллу Сергіївну, кабінетам, дві учениці
Д Аллі Сергіївні, аудиторіях, дві учениці
У завданнях 16–20 до кожного із чотирьох фрагментів інформації, позначених цифрами, добе ріть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою.
16. Установіть відповідність між фразеологічними антонімами.
1 стріляний горобець 2 зривати личину 3 знятися з місця 4 з одного тіста книш
А надягати машкару
Б кинути якір
В молоко на губах не обсохло Г як по маслу
Д не з нашої парафії
А Б В Г Д 1
2
3
4
17. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире. Випадок уживання тире Приклади
1 тире при відокремле ній прикладці
2 тире в реченні з
однорідними членами
3 тире між підметом і присудком
4 тире в неповному реченні
А Найбільше у світі любив він багрянолисту осінь — природи солодку зрілість.
Б Дівчина внесла оберемок майористих квітів — до цього похмура кімната враз ожила.
В Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячно тремтливі кульбабки — біля ставу.
Г Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія — це справжньої поезії дороги.
Д Зображення флори й фауни: квітів, дерев, тварин — свідчать про обожнення природи нашими предками.
А Б В Г Д 1
2
3
4
18. Установіть відповідність
Вид підрядного Приклад складнопідрядного речення
1 означальне
2 з’ясувальне
3 обставинне допустове
4 обставинне умови
А Нехай гримлять кайдани, але встають бійці уже нові, ідуть на штурм.
Б Коли вона прокинулась, на столі вже горіла свічка.
В Добре тому ковалеві, що на обидві руки кує.
Г Я її навчу, як поважати брата.
Д Народ сам скує собі долю, аби тільки не заважали.
19. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Те живе, що має прийти, що неодмінно мусить прийти, чулося в усьому: і в (1)цьому свіжому повітрі, (2)і в тому (3)вічноосяйному сонці, і навіть у цьому жо втому листі, що, (4)зогнивши, мусило дати початок но вому буйному життю.
А прикметник
Б займенник
В прийменник
Г дієприслівник (форма дієслова) Д сполучник
20. З’ясуйте тип кожного речення.
Речення Тип речення
1 Я знову згадав ті хвилини, що душу п’янили мою. 2 Високо серед неба стояв ясний, блискучий, повний місяць.
3 Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть.
4 Заснули доли, і полонина в тиші спить.
А складносурядне Б складнопідрядне В безсполучникове
Г складне з різними видами зв’язку
Д просте ускладнене
А Б В Г Д 1
2
3
4