"Урок розвитку комунікативних умінь . Жанри мовлення: оповідання, замітка, повідомлення, план роботи, оголошення, особливості їх побудови"

Про матеріал
Урок розвитку комунікативних умінь дає поняття про жанри мовлення; ознайомлює з особливостями побудови оповідання, замітки, повідомлення, плану роботи та оголошення; розвиває вміння орієнтуватися в перерахованих жанрах; навички роботи в групі, створення мовленнєвих жанрів: замітки, повідомлення, інструкції, плану роботи; виховує готовність дотримуватись норм офіційних стосунків.
Перегляд файлу

Тема. Урок розвитку комунікативних умінь . Жанри мовлення: оповідання, замітка, повідомлення, план роботи, оголошення, особливості їх побудови

Мета:

навчальна: дати поняття про жанри мовлення; ознайомити з особливостями побудови оповідання, замітки, повідомлення, плану роботи та оголошення; розвивальна: розвивати вміння орієнтуватися в перерахованих жанрах; виховна: виховувати готовність дотримуватись норм офіційних стосунків.

Внутрішньопредметні зв’язки: мова і мовлення.

Міжпредметні зв’язки: мова, література, діловодство.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Організаційний момент

2. Оголошення теми й мети уроку (Слайд 1)

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

  1. Перевірка домашнього завдання
  2.  Аудіювання

 Послухайте вірш. Дайте відповіді на питання й виконайте завдання.

  1.     Як ви плануєте удосконалювати своє володіння українського мовою?
  2.     Назвіть частини мови в першому реченні.
  3.     Які вірші, присвячені українській мові, ви можете назвати.

Буду я навчатись мови золотої

Буду я навчатись мови золотої

У трави-веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

Буду я навчатись мови-блискавиці

В клекоті гарячім кованої криці,

В корневищі пружному ниви колоскової,

В леготі шовковому пісні колискової;

Щоб людському щастю

дбанок свій надбати,

Щоб раділа з нами Україна-мати.

А. Малишко

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Пояснення нового матеріалу

Робота з презентацією «Жанри мовлення»

  1. Перегляд презентації за покликанням https://naurok.com.ua/prezentaciya-zhanri-movlennya-361556.html

Жанр – слово французького походження. Як поняття найчастіше вживається в мистецтві. Наприклад: літературні жанри, журналістські, музичні, кіномистецькі, театральні, образотворчі, мовленнєві, жанри комп’ютерних ігор тощо. Серед літературних жанрів виділяють вірші, оповідання, повісті, романи, п’єси та ін. (Слайд 2)

Оповідання

Оповідання – це один із жанрів літератури, невеликий за розміром прозаїчний художній твір.

Оповідання бере свій початок від народних переказів про події і виникло дуже давно. Основні особливості оповідання: зображення переважно однієї події з життя головного героя; нетривалий час дії; основних дійових осіб дві-три. (Слайд 3)

Замітка

Замітка – жанр інформаційної журналістики. Основою замітки є новина, яку журналіст описує, відповідаючи на запитання, що трапилось, де, коли і т. ін. без думки про це автора.

Для замітки характерні лаконічність, оперативність. (Слайд 4)

Оголошення

За формою оголошення бувають такі: писані, мальовані, друковані в газетах, журналах, на окремих аркушах, в Інтернеті. До них також належать афіші, що рекламують кінофільми, концерти, вистави, фізкультурні змагання тощо.

Оголошення можна побачити в установах, на підприємствах, на вулиці, почути по радіо, телебаченню. В оголошенні слід виділити заголовок, дату, час, місце, де відбудеться те, про що оголошується.

Оголошення має бути гарно написаним і привертати до себе увагу; найважливіше бажано виділяти іншим шрифтом, більшими літерами або яскравими кольорами. (Слайд 5)

Зразок оголошення (Слайд 6)

Оголошення

7 грудня о 14 годині 2015 року в актовій залі школи відбудеться зустріч учнів 6 класів із місцевими поетами і письменниками. Запрошуємо учнів інших класів.

 

Старости 6-х класів

Повідомлення

Повідомлення – це різновид службового листа, у якому викладено запрошення взяти участь в якомусь заході.

У повідомленні повинні бути такі реквізити:

  1.     Дата й час проведення заходу.
  2.     Місце його проведення.
  3.     Його назва (тематика).
  4.     Порядок денний.
  5.     Прізвища доповідачів із кожного питання.
  6.     Прізвище й телефон відповідальної особи.
  7.     Спосіб проїзду до місця засідання. (Слайд 7)

 

Зразок повідомлення (слайд 8)

Шановний Петренко К. Я., запрошуємо Вас взяти участь у роботі районного семінару “Роль батька у вихованні особистості учня”. Семінар відбудеться в актовій залі Будинку культури (вул. Шевченка, 37) 27 жовтня 2023 року. Початок о 16.00 год.

Порядок денний (додається).

Контактні телефони: 49-33-61; 095-158-42-22.

Проїзд: тролейбус № 1 до зупинки “Обласна бібліотека”.

Районний відділ освіти.

План роботи

Відомо, що перш ніж приступити до будь-якої роботи, її слід спланувати. Наприклад, перед проведенням екскурсії вчитель разом з учнями планує її (куди, коли, з якою метою). Така робота передує й іншим видам діяльності, наприклад: проведенню дитячих ранків, випуску класних газет, роботі на пришкільній ділянці, самообслуговуванню в школі та ін.

План – це наперед передбачена і найбільш доцільно продумана в певній послідовності система дій, заходів на певний період часу.

Плани бувають перспективними (на кілька років), річними, квартальними, місячними, тижневими й розрахованими на один день. (Слайд 9)

Плани допомагають раціонально витрачати свій час, зберігати здоров’я, впевненіше досягати мети, одержувати задоволення від зробленого.

Структура плану роботи (Слайд 10)

План роботи

  1. № п/п
  2. Дата проведення
  3. Зміст роботи
  4. Відповідальний за виконання
  5. Відмітка про виконання
  6. Примітка

2. Бесіда

1) Назвіть види жанрів

2) Які літературні жанри вам відомі?

3) Що таке оповідання?

4) Назвіть особливості оповідання.

5) Що таке замітка та особливості її побудови.

6) У чому суть повідомлень та оголошень і як вони будуються?

7) Що передбачає такий мовленнєвий жанр, як план роботи, та з яких частин він складається?

8) Усно наведіть приклади окремих із цих жанрів.

 

  1.         Робота за підручником

 Прочитайте теоретичні відомості з теми уроку і порівняйте їх із тими, над якими ви щойно працювали. (&& 53-54. Підручник: О. Авраменко, Українська мова: підручник для 11 кл., -К.: Грамота, 2019)

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Творча робота в групах

І група За наведеним зразком напишіть оголошення про конкурс (виставку, змагання, волонтерську справу тощо).

ІІ група Складіть план роботи гуртка

ІІІ група  Напишіть коротку замітку до шкільної стіннівки (тема довільна)

ІV група Напишіть повідомлення (тема довільна) (Слайд 11)

V. Систематизація й узагальнення засвоєного матеріалу

Творча робота

Складіть і запишіть речення зі словами і словосполученнями:  оповідання, замітка, повідомлення, план роботи, оголошення.

 

VІ. Підсумок уроку

Аналіз роботи учнів на уроці (вчителем і учнями)

 Рефлексія (чим кожен задоволений у своїй роботі)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1.  Вивчити теоретичний матеріал, && 53-54. (Підручник: О. Авраменко, Українська мова: підручник для 11 кл., -К.: Грамота, 2019)
  2. Виконати вправу 4, с. 193 Напишіть інструкцію про безпеку поводження в турпоході для учнів молодших класів.

• Уведіть цікаві факти, приклади, які, з одного боку, будуть цікаві для учнів, а з іншого — застерігатимуть від необдуманих дій.

• Зауважте, що цю інструкцію ви будете озвучувати перед учнями-початківцями.

• Прочитайте інструкцію перед класом так, щоб зацікавити слухачів (з відповідними

жестами, мімікою, настроєм тощо).

docx
Додано
1 жовтня 2023
Переглядів
842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку