Мета доповіді:1)З’ясувати причини зниженої мотивації у навчанні2)Виявити діючий методичний або технічний інструментарій, що дозволить ефективно підтримувати рівень мотивації на достатньому і високому рівні3)Знайти актуальні шляхи розв’язання проблеми зниження мотивації в учнів КЗ “ЗОСЛ” ЗОР4)Поширити власний досвід
Вступ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів є однією з фундаментальних педагогічних проблем сьогодення. Її слід віднести до обов’язкових умов сучасного освітнього процесу. Ставлення до значущості виховання мотивації учнів до навчання залежить від рівня фахової підготовки педагога, його майстерності і професійної культури.
Причини зниження навчальної мотивації:1. Особливості психічного розвитку(наприклад у гіперактивних учнів)-неорганізованість, хаотична діяльність2. Слабкість вольових зусиль в учнів, які мали негативний досвід вивчення предмету (багато пропустили і зневірились у свої можливості) або негативні особистісні стосунки з вчителем і емоційний перенос на негативне ставлення до предмету3. Недостатня вираженість пізнавального інтересу4. Низький рівень знань5. Ірраціональний підбір навчального матеріалу та форм навчання
Напрямки роботи з учнями зі зниженою мотивацією до навчання:заповнення прогалин попереднього навчання,подолання негативних особливостей емоційно-особистісної сфери,нормалізація та вдосконалення навчальної діяльності учнів, підвищення їх працездатності,активізація пізнавальної діяльності.
Зовнішня мотивація. Зовнішня мотивація основана на заохоченнях, покараннях та інших видах стимуляції, які або направляють, або гальмують поведінку людини. При зовнішній мотивації фактори, що регулюють поведінку не залежать від внутрішнього «Я» особистості. Приклад-батьки обіцяють подарунок за гарні оцінки або обмеження чи покарання за погані оцінки.Інструментарій електронного щоденника дозволяє відстежувати успіхи дитини.+Можна встановити контакт з батьками, створити індивідуальну стратегію росту дитини-Навчання не сприймається з легкістю ,немає задоволення від процесу, можлива емоційна нестриманість, дитина хоче отримати гарну оцінку будь якою ціною, бо не бачить за мету навчання самовдосконалити свої навички
Внутрішня мотивація. Створення ситуацій успіху. Внутрішня мотивація сприяє отриманню задоволення від роботи, визиває зацікавленість, радісне збудження, підвищує самоповагу особистості. Ситуація успіху — це суб'єктивний психічний стан задоволення наслідком фізичної або моральної напруги виконавця справи, творця явища.
Прийоми:-навмисна помилка. Можна застосувати з урахуванням віку і знань учнів на відомому матеріалі, що використовується як опорні знання. Створюючи ситуації успіху на етапі організації навчальної діяльності, слід пам`ятати про два основні правила:• формування свідомого ставлення до результату навчальної діяльності має слугувати перетворенню результату на мотив для нової пізнавальної діяльності;• у кожної дитини є задатки, які можуть розвинутися у здібності.
Прийоми. Внутрішня мотивація. Мотивуюча бесіда. Вчитель завжди діє як більш освічений, зрілий, відповідальний партнер учня. Урок будується таким чином, що створюється мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди, використання історичних відкриттів. Сучасний учень перш за все цікавиться не відкриттям,а особистістю яка його створила. Це доцільно на уроках математики,хімії, географії,біології. У вступному слові окреслюємо коло питань, що розглядатимуться на уроці. При цьому залучаються знання і суб’єктивний досвід учнів, наводяться цікаві історичні факти.
Прийоми. Читання з позначками (+ - я це знав; ! – нова інформація). На розвиток пізнавального інтересу можуть позитивно вплинути: а) соціальні мотиви (схвалення оточуючими успіху, обов’язковості тощо); б) мотиви досягнення успіху (бажання одержати хороший результат); в) престижні мотиви (прагнення бути першим і найкращим, особливо-у спортсменів); г) пізнавальні мотиви, які пов’язані з прагненням до здобуття нових знань та вмінь; д) мотиви задоволення від результату процесу пізнання, яке настає.
Прийоми. Внутрішня мотивація. Свобода вибору. Обрати виконати завдання-зробитиміні-проект або відповісти на 10запитать. В старшій школі учні надають перевагу самостійній навчальній діяльності. Вона здійснюється в тому випадку, коли окремі етапи роботи або робота загалом виконується учнем без допомоги педагога. Можливе використання алгоритму дій на уроці або переважної частини уроків з певної теми. Учитель виступає в ролі консультанта.
Висновки. Емоційна напруга дезорганізує заняття, приводить до пониження уваги, послаблює контроль за помилками, погіршує оперативну пам'ять і понижує загальну дієздатність. Для підвищення навчальної мотивації необхідно створювати доброзичливу демократичну атмосферу на уроці та давати можливість кожному учню реалізувати свої здібності та здобути практичні навички. Підбір сучасних методів та форм навчання підвищує ефективність уроку та підтримує зацікавленість учнів до предметів,бо без задоволення учнів своїм навчанням складно сформувати найвищий усвідомлено-рефлексивний рівень мотиваційної готовності, за якої провідну роль відіграють цінності саморозвитку, професійного самовизначення й самореалізації.