Конспект відкритого уроку з української мови,
проведеного в 6-В класі
Тема: Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: розширити та систематизувати знання про іменник як самостійну частину мови; формувати загально пізнавальні вміння розпізнавати іменники серед інших частин мови на основі дослідження власних і загальних назв, назв істот і неістот; розвивати зв’язне мовлення, формувати орфографічне чуття, увагу, пам’ять, виховувати почуття патріотизму.
Хід уроку
1.Як називається розділ науки про мову, який вивчає слова як частини мови?(МОРФОЛОГІЄЮ)
2.Класи слів, які характеризуються спільними ознаками: загальним значенням; граматичним значенням; синтаксичною роллю…це (ЧАСТИНИ МОВИ).
3. Скільки в українській мові частин мови? (ДЕСЯТЬ).
4.Скільки самостійних частин мови? (ШІСТЬ).
5. Скільки службових частин мови? (ТРИ).
6. Яка частина мови не належить до частин мови? (ВИГУК).
7. Які частини мови є членами речення? (САМОСТІЙНІ).
8. Які частини мови не відповідають на питання? (СЛУЖБОВІ).
9. Назвіть самостійні частини мови.
10. Яка частина мови відповідає на питання хто? що?
Метод передбачення.
– Діти, сьогодні на уроці ми з вами будемо вивчати одну з десяти частин мови. Спробуйте здогадатись, про яку частину мови йдеться? Уважно прослухайте загадки, запишіть перші літери відгадок і спробуйте передбачити тему уроку.
Чиї високі верхівки
Рожевіють на узліссі?
Літо красне зустрічай!
Розцвітає … (Іван-чай).
Лист різний із оксамиту,
Соком ягода налита.
А для хворої дитини
Кращі ліки чай з … (Малини).
Квітки цвіт красивий
Ніжить сонце золоте
Тільки сильний і сміливий
Серед скель його знайде … (Едельвейс).
Я росту у лісі, в гаю
Добрий друг я бджіл і ос.
По латині я «календула»
А ще яке ім’я я маю? (Нагідки)
Росте на наших луках квітонька дрібна
Дала їй сині очі матінка-весна
От пройде біля неї з усміхом хто-небудь
Услід тихенько квітка промовить – не забудь… (Незабудка).
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. … (Калина).
- А тепер прочитаємо тему нашого уроку. ІМЕННИК. Давайте подумаємо чого ми повинні навчитися сьогодні на уроці?
- (Учні висловлюють думки щодо мети уроку: метод "Коло ідей").
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
- Так, сьогодні ми з’ясуємо, що таке іменник, які він має морфологічні ознаки і яку синтаксичну роль він виконує в реченні.
Всі на світі добре знають,
Що предмет я означаю.
Хто чи що? – ви запитайте
І про мене все дізнайтесь.
Я істота й неістота:
Парта, зайчик,
дошка, котик.
Маю рід, число, відмінок
І чотири аж відміни.
Хто я? Знайте достеменно:
Називаюсь я … (іменник).
ІV. Актуалізація опорних знань
Бабусина скриня
У світлиці пахне чебрецем, м'ятою і материнкою, калиною та малиною. Гомонимо про те, про се. І враз погляд припав до парадної стінки скрині, де був зображений козак Мамай. На сьогодні це справді було рідкістю, адже такі давні вироби -неабияка цінність.
Бабуся повагом підійшла до скрині, мовила: «Це мій найдорожчий скарб. Його подарувала мені мати, а матері її мати, котрій у спадок привіз батько з Полтавщини. У нас здавна існував звичай: дівчина, перш, ніж вийти заміж, має розжитися на скриню, наготувати рушників для сватів, сорочок, блуз, пошиванок, словом, обзавестися посагом. По цьому судили й оцінювали рід, здібності нареченої. Дівчина, яка не спромоглася наготувати приданого, вважалася ледащицею, а тому матері й бабусі привчали дітей до праці, до рукодільництва...»
– Назвіть іменники в цих реченнях.
– Що означають підкреслені слова, яке їхнє лексичне значення?
– На які запитання відповідають іменники?
– Визначити рід іменників, відмінок та число.
– Іменник належить до самостійних чи службових частин мови?
– Що ми називаємо іменником?
Учні самостійно формулюють правило, а потім зіставляють його поданим у підручнику.
V. Систематизація, узагальнення і поглиблення знань. Робота з підручником. Повторення вивченого за темою уроку.
Розгортаємо зошити, записуємо число та тему уроку.
Розподільно-словниковий диктант. Записати іменники у дві колонки: назви істот та неістот.
Лисиця, дівчина, зошит, собака, ручка, товариш, олівець, карась, квітка, стіл, теля, школа, підручник, кінь.
Додатки
Бабусина скриня
У світлиці пахне чебрецем, м'ятою і материнкою, калиною та малиною. Гомонимо про те, про се. І враз погляд припав до парадної стінки скрині, де був зображений козак Мамай. На сьогодні це справді було рідкістю, адже такі давні вироби -неабияка цінність.
Бабуся повагом підійшла до скрині, мовила: «Це мій найдорожчий скарб. Його подарувала мені мати, а матері її мати, котрій у спадок привіз батько з Полтавщини. У нас здавна існував звичай: дівчина, перш, ніж вийти заміж, має розжитися на скриню, наготувати рушників для сватів, сорочок, блуз, пошиванок, словом, обзавестися посагом. По цьому судили й оцінювали рід, здібності нареченої. Дівчина, яка не спромоглася наготувати приданого, вважалася ледащицею, а тому матері й бабусі привчали дітей до праці, до рукодільництва...»
Лисиця, дівчина, зошит, собака, ручка, товариш, олівець, карась, квітка, стіл, теля, школа, підручник, кінь.