«Плагіат у науці: суспільний осуд»
Презентацію підготувала Котюк Т.В.
Мета роботи - дослідження актуальності проблеми привласнення авторства
в освітньо-науковому просторі
vВступ
vПоняття та види плагіату
vЗаконодавче регулювання виконання контролю за дотриманням академічної доброчесності
vОнлайн-платформи та програми для перевірки тексту на плагіат vЗасудження плагіату в науці
vМіжнародна програма підтримки академічної доброчесності
vВисновки
vСписок літературних джерел
ВСТУП.
Не дивлячись на значну кількість існуючих розробок, окремі питання юридичної кваліфікації плагіату майже не висвітлені в наукових працях, зокрема, об’єкт плагіату, співвідношення ідеї та
форми вираження твору при плагіаті. Елементи форми вираження наукового твору у доктрині
практично не досліджувалися, питання їх складу поки взагалі не має вирішення..
ВСТУП.
Явище плагіату має багатовікову історію. Літературні крадіжки засуджували такі відомі поети та мислителі давнини, як Ювенал,
Горацій та Вергілій. Марціал уперше застосував слово «плагіатор», що латиною означало «викрадач чужих рабів», до літературних
грабіжників. У XVII столітті у Франції з’явилися навіть теоретики
плагіату. Зокрема, Франсуа Ла Мот ле Вайє у своїй роботі «Академія ораторів» відкрито радив маскувати власну нездатність до творчості плагіатом і навіть давав рекомендації, як, непомітно замінюючи всі вислови вкраденої фрази їхніми синонімами, приховати крадіжку. У сучасну добу нових технологій, що значно полегшують копіювання чужих робіт, проблема привласнення авторства суттєво загострилася,
особливо з урахуванням відсутності законодавчо встановлених вимог і усталених процедур оцінювання наукових та навчальних робіт на предмет наявності академічного плагіату та інших порушень академічної доброчесності.
Поняття та види плагіату
• Існує багато визначень поняття плагіату. Найчастіше плагіат знаходить своє вираження у привласненні авторства на чужі результати інтелектуальної праці шляхом публікації під своїм ім’ям. Термін «плагіат можна застосовувати лише щодо об’єктів авторського права, виходячи із визначення, яке міститься у законодавстві, стосовно ж інших об’єктів інтелектуальної власності цей термін використовувати не можна»
vНормативні документи, що регулюють дотримання норм академічної доброчесності у закладах вищої освіти
ВИСНОВКИ.
Прояви академічної НЕдоброчесності – такі як списування, плагіат, корупція – не можуть бути визначальними для всієї системи освіти, зокрема вищої, оскільки вони руйнують її, перетворюючі навчальний процес на імітацію. Нечесність в освіті негативно впливає і на все суспільство, і на кожного окремого індивіда, адже створює систему в якій неможливо досягнути успіху чесним шляхом, а таке суспільство/країна не можуть бути успішними в довготривалій перспективі.
ВИСНОВКИ.
Плагіатом є використання не ідеї як такої, а того способу, як вона втілена у конкретному творі, у формі його вираження. Наукові твори мають здебільшого письмову чи усну форму, однак існуюча у доктрині система елементів форми вираження не в повній мірі кореспондує науковим творам: у них відсутні художні образи, епізоди, оригінальні персонажі, діалоги, які охороняються в художній літературі. Це зумовило потребу у розробці окремої теорії елементів форми вираження наукових творів. Юридично байдужими елементами, які не охороняються і можуть вільно використовуватися іншими особами, є: 1) тема твору; 2) методи наукового дослідження (пізнання), що існували до проведення дослідження; 3) матеріали, які існували чи були відомі до проведення дослідження.
Юридично значимі елементи форми вираження наукового твору, на які поширюється авторсько-правова охорона, це: 1) мова твору; 2) результати дослідження у вигляді гіпотез, аргументів, доводів, міркувань, висновків, пропозицій, рекомендацій, інших здобутків, одержаних автором в ході проведення дослідження та/або як наслідок його здійснення
Список літературних джерелСписок використаних джерел
1. Юрко Н. А. Академічний плагіат: основні різновиди та дискусійні аспекти. International scientific e-journal. Λόгoς. Online. № 7 (march, 2020)
2. https://khntusg.com.ua/institute/msm/quality-education/integrity
3. http://education-ua.org/ua/articles/930-akademichna-dobrochesnist/
4. Петренко В.С. Поняття та види плагіату/Часопис цивілістики. Випуск 14. с.128-с.138
5. Штефан А. Науковий плагіат: співвідношення використання ідеї та форми вираження твору/ Захист прав. Теорія і практика інтелектуальної власності
4/2016. с. 68-с. 79
6. https://nv.nltu.edu.ua/index.php/journal/plagiarism-policy
7. https://osvita.ua/vnz/topics/49217/
8. ducation-ua.org/ua/articles/1128-akademichnij-plagiat-i-samoplagiat-v-nautsita-vishchij-osviti-normativna-baza-i-svitovij-dosvid
9. http://www.kdu.edu.ua/Documents/akademdobrochesnist.pdf
10. https://www.donnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/8/2019/09/akademichnadobrochesnist_naukovi-ese.pdf