Культура сучасного вчителя
Категорія «професійна культура» насамперед характеризує особистість вчителя з точки зору розгляду певної сукупності особистісних якостей та характеристик з позицій цілісності професійного розвитку.
Одним із перших вітчизняних науковців XX століття, хто почав ґрунтовно розкривати зміст та умови формування професійної культури вчителя, був В.О.Сухомлинський. Видатний педагог дав визначення професійної культури вчителя - це особливості вираження його особистості в професійній діяльності: «З того, як і чому вихователь виражає себе, дитина робить висновок про те, якими є люди, взагалі, в чому полягає добро, в чому ідеал. Отже, необхідно, щоб особистість педагога приваблювала вихованців, надихала їх своєю цілісністю, красою ідейно-життєвих поглядів, переконань, морально-естетичних принципів, інтелектуальним багатством, працьовитістю».
Культура характеризує виключно поведінку окремої людини, яка належить до певного суспільства чи соціальної групи професійної субкультури. Професійна культура вчителя - це історично сформована система способів професійної діяльності та поведінки в житті, яку мають поділяти всі члени суспільства.
Професійна культура має об’єктивний вимір, що характеризує її як суму надбань, цінностей, установок, способів спілкування, традицій, ритуалів, досягнень науки, освіти, які створені.
Професійна культура реалізується тільки через суб'єктний вияв, тобто є складним інтегральним утворенням в цілісній структурі особистості фахівця, що проектує його загальну культуру в професійній сфері і може формуватися лише в контексті соціальної, суспільно-корисної діяльності.
Професійна діяльність вчителя має свою специфіку. Серед її елементів дослідники виділяють:
- педагогічне прогнозування, що пов'язано із педагогічною інтерпретацією соціальних явищ і завдань у цілі і завдання педагогічного прогіесу;
-методичне і усвідомлення навчально-виховних впливів:
- організація виховних впливів з використанням різних форм діяльності та можливостей виховуючого соціально-культурного середовища;
- аналіз досягнутого результату, пов'язуванням його з висунутими цілячи і завданнями.
Оскільки культурна діяльність у професійному полі є функціональним проявом професійної культури, остання має відображати комплекс професійно важливих якостей і характеристик у цілісній структурі особистості вчителя та враховувати особливості педагогічної діяльності.
У контексті вищесказаного, на нашу думку слід з’ясувати співвідношення категорій «професійна культура вчителя» і «педагогічна культура». В наукових дослідженнях по-перше, відсутнє чітке розмежування понять «професійна культура вчителя» і «педагогічна культура», а по-друге - єдність у визначенні їхньої сутності та структури.
Отже, професійна культура вчителя є складовою його загальної культури, складніш утворенням у цілісній структурі особистості, що характеризує всю сукупність відносин у сфері педагогічної діяльності та відповідний розвиток індивідуальних професійно значущих здібностей, розумових, психологічних та фізичних якостей, мотиваційної сфери, забезпечує високу якість і позитивне ставлення до професійної діяльності.
На думку вчених і педагогів-практиків можна виділити характерні риси професійної культури особистості вчителя:
- наявність здібностей до духовної, педагогічної та професійної діяльності, розвиток яких сприяє вихованню вчителя-гуманіста, здатного відчувати йрозуміти дитину;
сформованість духовної культури, що впливає як на загальний розвиток людини, так і на її внутрішній світ і є основою особистісної культури;
- наявність професійно-педагогічних навичок і умінь;
- розвиток емоційної сфери, без якої неможливий розвиток духовної культури особистості, засвоєння цінностей суспільного буття.
Отже, професійна культура характеризує особистість майбутнього вчителя з точки зору розгляду певної сукупності особистісних якостей та характеристик з позицій цілісності професійного розвитку.
Резюмуючи вищесказане, можна зробити висновок, що найчастіше серед структурних компонентів педагогічної культури називають:
особистісні якості
професійні знання ,
професійні уміння ,
педагогічний досвід ,
творчий підхід до рішення педагогічних задач.
Компонент педагогічної культури – педагогічна майстерність, яка передбачає синтез розвинутого психолого-педагогічного мислення, професійно-педагогічних знань, навичок і вмінь, емоційно-вольових засобів виразності, що дають змогу педагогові успішно вирішувати навчально-виховні завдання.
Педагог має бути Особистістю з великої літери, справжнім майстром своєї справи, який може протистояти труднощам сьогодення і здатний піднятися над ними. Актуальною є думка К. Д. Ушинського: «У вихованні все повинно грунтуватися на особистості вихователя, тому що виховна сила випливає тільки із живого джерела людської особистості. Ніякі статути та програми, ніякий штучний організм, наскільки добре він не був би осмислений, не може заступити особистість у вихованні....Без особистого безпосереднього впливу вихователя на вихованця істинне виховання, що проникає в характер, неможливе. Тільки особистість може впливати на розвиток і визначення особистості, тільки характером можна формувати характер».