Презентація "Початок українського національного відродження. «Будителі» Закарпаття. Товариство галицьких греко-католицьких священиків"

Про матеріал
Презентація до дистанційного уроку з історії України «Початок українського національного відродження. «Будителі» Закарпаття. Товариство галицьких греко-католицьких священиків» в 9 класі. Укладена відповідно діючої програми з предмету «Історія України. 5-9 класи. Навчальні програми для закладів загальної середньої освіти», затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 21.02.2019 № 236. Учням запропоновані вправи, які можна реалізувати використовуючи дошку Jamboard, завдання з Qr-кодом, картой, підручником, документами тощо. Мета уроку: показати роль, яку відіграли греко-католицькі священники у національному відродженні на західноукраїнських землях; розвивати уміння аналізувати, висловлювати власні судження, робити висновки, удосконалювати навички роботи з документами, історичною картою, вміння співпрацювати в групах; сприяти вихованню інтересу до національної історії.
Перегляд файлу

Початок українського національного відродження.

«Будителі» Закарпаття.

Товариство галицьких грекокатолицьких священиків. 

Калашник Т.О. 

image

Імперія 

 

 

Історико-етнографічні  регіони

 

Імперія 

Історико-етнографічні  регіони

 

1.               До складу яких імперій входили українські землі на початку ХІХ ст.? 

2.               Назвіть  історико-етнографічні регіони, які входили до кожної з імперій?

 Дошка Google  Jamboard

image

Імперія 

 

 

Історико-етнографічні  регіони

 

Імперія 

Історико-етнографічні  регіони

 

Правобережжя 

Південна

Україна  

Слобожанщина

Буковина 

imageЛівобережжя

Галичина 

imageКрим  

Закарпаття 

 

imageФранцузька імперія 

 Австро-

imageУгорська імперія

 

imageРосійська імперія 

imageНімеччина

image

 Дошка Google  Jamboard

1.             

image

Охарактеризуйте чисельність та етнічний склад населення на українських землях у складі Австрійської імперії.

2.              До якого соціального стану належала більшість українців? 

 

image


Кросворд «Політика Австрійської імперії щодо українських територій»  

1.   Політика, яку проводив австрійський уряд по відношенню до українських територій. 

2.   Основна галузь економіки західноукраїнських земель. 

3.   Ім'я імператора Австрійської імперії, сина Марії-Терезії, під час правління якого селян звільнили від особистої залежності, надали їм деякі громадянські права. 

4.   Стан, який на західноукраїнських землях був виразником інтересів  українського народу ХІХ ст. 

5.   imageПриродні речовини та матеріали, які вивозили із західноукраїнських (інших) земель, з яких згодом виробляли певну продукцію для продажу. 

6.   Виготовлення скла. 

7.   Розвиток якої галузі господарства пов'язаний із спорудженням кам’яних шляхів. 

8.   Втрата певним народом рис власної національної ідентичності й поступове поглинання іншими культурами. 

9.   Самоназва українського населення Закарпаття. 

10.Яку назву отримали бунти селян Закарпаття 1830 р.? 

11.Прізвище провідника повстання 1843-1844 рр. у Північній Буковині. 

12.Учасники традиційного руху народно-визвольної боротьби Галичини, Буковини, Закарпаття, що набув нового розмаху в 1810-1825рр.

https://learningapps.org/watch?v=pfrdau49521

Кросворд «Політика Австрійської імперії щодо українських територій»  

1.   Політика, яку проводив австрійський уряд по відношенню до українських територій. 

2.   Основна галузь економіки західноукраїнських земель. 

3.   Ім'я імператора Австрійської імперії, сина Марії-Терезії, під час правління якого селян звільнили від особистої залежності, надали їм деякі громадянські права. 

4.   imageСтан, який на західноукраїнських землях був виразником інтересів  українського народу ХІХ ст. 

5.   Природні речовини та матеріали, які вивозили із західноукраїнських (інших) земель, з яких згодом виробляли певну продукцію для продажу. 

6.   Виготовлення скла. 

7.   Розвиток якої галузі господарства пов'язаний із спорудженням кам’яних шляхів. 

8.   Втрата певним народом рис власної національної ідентичності й поступове поглинання іншими культурами. 

9.   Самоназва українського населення Закарпаття. 

10.Яку назву отримали бунти селян Закарпаття 1830 р.? 

11.Прізвище провідника повстання 1843-1844 рр. у Північній Буковині. 

12.Учасники традиційного руху народно-визвольної боротьби Галичини, Буковини, Закарпаття, що набув нового розмаху в 1810-1825рр.

https://learningapps.org/watch?v=pfrdau49521

Визначте спільне/відмінне

image

Пригадай 

       Що таке національне відродження? 

       Коли розпочинається національне відродження на українських землях, які входили до складу Росії?

 

Початок українського національного відродження.

«Будителі» Закарпаття.

Товариство галицьких грекокатолицьких священиків. 

Калашник Т.О. 

Очікування 

image

Робота з документами

Запитання і завдання до документів (№1, 2)

1.                   Чому саме греко-католицькі священики виявилися тією силою на західноукраїнських землях, яка була здатна очолити національне відродження?

2.                   Чи можна сказати, що певна автономія греко-католицької церкви стала 

Із праці О. Субтельного «Україна. Історія» (1)

«Говорити про західноукраїнську інтелігенцію початку XIX ст. — значить говорити про духовенство. І справді, оскільки духовенство було єдиною соціальною групою, що могла користуватися перевагами вищої освіти в Австрійській імперії, вища освіта на Західній Україні практично стала синонімом освіти богословської. Так, на початку 1840-х років із майже 400 студентів Львівського університету та інших закладів 295 навчалися теології, у той час як майже вся решта займались філософськими дисциплінами, котрі також належали до курсу богослов’я. Іншим доказом переважання священиків серед інтелігенції є те, що із 43 книжок, написаних між 1837 і 1850 рр. українською мовою, 40 належало перу священиків.

Субтельний О.  Україна: історія / Пер. з англ. Ю. І. Шевчука; Вст. ст. С. В. Кульчицького. К.: Либідь, 1991. С.214-215.

Поняття 

«Будителі» – діячі періоду національнокультурного відродження, які боролися за пробудження національної свідомості, збереження і розвитку рідної мови, літератури й культури, народних традицій.

image

Могильницький Іван      Базилович Йоаникій       Бачинський Андрій                                                  Левицький Михайло

Робота в групах 

Використовуючи матеріал підручника (С. 63-65), заповніть ряд таблиці і презентуйте свою роботу

Регіон

Представники

Діяльність  

Закарпаття

 

 

 

 

Галичина

 

 

 

 

Група І

Регіон

Представники

 

Діяльність  

Закарпаття

Бачинський Андрій

Сприяв відкриттю у Відні «Барбареуму» для навчання греко-католицького духівництва.

 

 

В Ужгороді створив семінарію й заснував велику бібліотеку.

 

 

Вимагав від місцевих священиків організовувати русинські школи при церквах.

Базилович Йоаникій

Написав «Короткий нарис фундації Федора

Коріятовича» — першу працю з історії Закарпаття. 

 

 

Вважав закарпатських русинів частиною східних слов’ян І показав, що вони мають власних учених, культурно-освітніх діячів, які впродовж століть закладали основи національної культури. 

Група ІІ

Регіон

Представники

                                          Діяльність  

Галичина

Левицький Михайло 

    Піклувався про заснування народних шкіл , видання для них підручників. 

    Домагався запровадження викладання українською мовою у школах Східної Галичини.

 

Могильницький

Іван 

(за

підтримки пермишльськ ого епископа Михайла Левицького)

 

          Створив «Товариство галицьких греко-католицьких священиків для поширення письма просвіти й культури серед вірних» (видавали книжки, організовували народні школи). 

          Для підготовки вчителів у 1817 р. в Перемишлі було відкрито дяко-вчительський інститут. 

          Видано кілька підручників та молитовників.

          створив граматику  «славєноруської» мови (поєднав народну й стару церковнослов’янську мови; не набула поширення).

Вірші Олександра Духновича


«Вручаніє»

 

Я русин бил, єсмь і буду,

Я родився русино́м,

Чесний мій рід не забуду,

Останусь єго сино́м;

Русин бил мій отець, мати,

Руськая вся родина́,

Русини сестри і бра́ти

І широка дружина́;

Великий мій рід і главний

Миру єсть современний,

Духом і силою славний, Всім народам приємний.

 

«Подкарпатские русины…»

 

Подкарпатские русины, Оставте глубокий сон.

Народный голос зовет вас: Не забудьте о своем! Наш народ любимый да будет свободный От него да отдалится неприятелей буря да посетит справедливость уж и русское племя!

Желание руских вождь:

Руский да живет народ! Просим Бога Вышняго да поддержит рускаго и даст века лучшаго!


Чому Олександр Духнович надавав такого значення рідній мові?

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%96%D0%BC%D0%BD_%D0%97%D0%B0 http://litopys.org.ua/zahpysm/zah25.htm     %D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%BF%D0%B0%D1%82%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97_%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%96

Анаграма

(Розшифруйте і поясніть слова в контексті вивченої теми)


           УИЕІБДТЛ УІИОДХВНЦТВ ЕЕИЬПРМШЛ УИИРСН ААЕУББРРМ ОИШКЛ ИИУІПДРЧНК

           Будителі  Духівництво Перемишль Русини Барбареум Школи  Підручники 


Очікування / Рефлексія  

image

Чи справдилися ваші очікування?

Яким є ваш вклад у продуктивність, успішність уроку?

Домашнє завдання 

       Опрацювати матеріал § 8 п.1-2, завершити роботу над заповненням таблиці (виконану роботу надіслати в класрум).

       Підготувати повідомлення «Руська трійця»*

Використані матеріали 

1.                Ізборник. Олександр Васильович ДУХНОВИЧ. URL: http://litopys.org.ua/zahpysm/zah25.htm

2.                Історія України. 9 клас. Атлас. Київ: Інститут передових технології, 2015.

3.                Гімн Закарпатської області. URL:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%96%D0%BC%D0%BD

_%D0%97%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%BF%D0%B0%

D1%82%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97_%D0%BE%D0

%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%96

4.                Сорочинська Н.М., Гісем О.О. Історія України: підручн. для 9 кл.

загальноосвітн. навч.закл. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2017.  272 с.: іл.

5.                Субтельний О.  Україна: історія / Пер. з англ. Ю. І. Шевчука; Вст.

ст. С. В. Кульчицького. К.: Либідь, 1991. С.214-215.

 

pdf
До підручника
Історія України 9 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
4738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку