Початок українського національного відродження.
«Будителі» Закарпаття.
Товариство галицьких грекокатолицьких священиків.
Калашник Т.О.
Імперія
|
|
Історико-етнографічні регіони |
||
|
||||
Імперія |
Історико-етнографічні регіони |
|||
|
1. До складу яких імперій входили українські землі на початку ХІХ ст.?
2. Назвіть історико-етнографічні регіони, які входили до кожної з імперій?
Дошка Google Jamboard
Імперія
|
|
Історико-етнографічні регіони |
||
|
||||
Імперія |
Історико-етнографічні регіони |
|||
|
Правобережжя
Південна
Україна
Слобожанщина
Буковина
Лівобережжя
Галичина
Крим
Закарпаття
|
|
Дошка Google Jamboard
1.
2. До якого соціального стану належала більшість українців?
Кросворд «Політика Австрійської імперії щодо українських територій»
1. Політика, яку проводив австрійський уряд по відношенню до українських територій.
2. Основна галузь економіки західноукраїнських земель.
3. Ім'я імператора Австрійської імперії, сина Марії-Терезії, під час правління якого селян звільнили від особистої залежності, надали їм деякі громадянські права.
4. Стан, який на західноукраїнських землях був виразником інтересів українського народу ХІХ ст.
5. Природні речовини та матеріали, які вивозили із західноукраїнських (інших) земель, з яких згодом виробляли певну продукцію для продажу.
6. Виготовлення скла.
7. Розвиток якої галузі господарства пов'язаний із спорудженням кам’яних шляхів.
8. Втрата певним народом рис власної національної ідентичності й поступове поглинання іншими культурами.
9. Самоназва українського населення Закарпаття.
10.Яку назву отримали бунти селян Закарпаття 1830 р.?
11.Прізвище провідника повстання 1843-1844 рр. у Північній Буковині.
12.Учасники традиційного руху народно-визвольної боротьби Галичини, Буковини, Закарпаття, що набув нового розмаху в 1810-1825рр.
https://learningapps.org/watch?v=pfrdau49521
Кросворд «Політика Австрійської імперії щодо українських територій»
1. Політика, яку проводив австрійський уряд по відношенню до українських територій.
2. Основна галузь економіки західноукраїнських земель.
3. Ім'я імператора Австрійської імперії, сина Марії-Терезії, під час правління якого селян звільнили від особистої залежності, надали їм деякі громадянські права.
4. Стан, який на західноукраїнських землях був виразником інтересів українського народу ХІХ ст.
5. Природні речовини та матеріали, які вивозили із західноукраїнських (інших) земель, з яких згодом виробляли певну продукцію для продажу.
6. Виготовлення скла.
7. Розвиток якої галузі господарства пов'язаний із спорудженням кам’яних шляхів.
8. Втрата певним народом рис власної національної ідентичності й поступове поглинання іншими культурами.
9. Самоназва українського населення Закарпаття.
10.Яку назву отримали бунти селян Закарпаття 1830 р.?
11.Прізвище провідника повстання 1843-1844 рр. у Північній Буковині.
12.Учасники традиційного руху народно-визвольної боротьби Галичини, Буковини, Закарпаття, що набув нового розмаху в 1810-1825рр.
https://learningapps.org/watch?v=pfrdau49521
• Що таке національне відродження?
• Коли розпочинається національне відродження на українських землях, які входили до складу Росії?
Початок українського національного відродження.
«Будителі» Закарпаття.
Товариство галицьких грекокатолицьких священиків.
Калашник Т.О.
Запитання і завдання до документів (№1, 2)
1. Чому саме греко-католицькі священики виявилися тією силою на західноукраїнських землях, яка була здатна очолити національне відродження?
2. Чи можна сказати, що певна автономія греко-католицької церкви стала
Із праці О. Субтельного «Україна. Історія» (1)
«Говорити про західноукраїнську інтелігенцію початку XIX ст. — значить говорити про духовенство. І справді, оскільки духовенство було єдиною соціальною групою, що могла користуватися перевагами вищої освіти в Австрійській імперії, вища освіта на Західній Україні практично стала синонімом освіти богословської. Так, на початку 1840-х років із майже 400 студентів Львівського університету та інших закладів 295 навчалися теології, у той час як майже вся решта займались філософськими дисциплінами, котрі також належали до курсу богослов’я. Іншим доказом переважання священиків серед інтелігенції є те, що із 43 книжок, написаних між 1837 і 1850 рр. українською мовою, 40 належало перу священиків.
Субтельний О. Україна: історія / Пер. з англ. Ю. І. Шевчука; Вст. ст. С. В. Кульчицького. К.: Либідь, 1991. С.214-215.
Поняття
«Будителі» – діячі періоду національнокультурного відродження, які боролися за пробудження національної свідомості, збереження і розвитку рідної мови, літератури й культури, народних традицій.
Могильницький Іван Базилович Йоаникій Бачинський Андрій Левицький Михайло
Використовуючи матеріал підручника (С. 63-65), заповніть ряд таблиці і презентуйте свою роботу
Регіон |
Представники |
Діяльність |
Закарпаття |
|
|
|
|
|
Галичина |
|
|
|
|
Регіон |
Представники |
|
Діяльність |
Закарпаття |
Бачинський Андрій |
• |
Сприяв відкриттю у Відні «Барбареуму» для навчання греко-католицького духівництва. |
|
|
• |
В Ужгороді створив семінарію й заснував велику бібліотеку. |
|
|
• |
Вимагав від місцевих священиків організовувати русинські школи при церквах. |
Базилович Йоаникій |
• |
Написав «Короткий нарис фундації Федора Коріятовича» — першу працю з історії Закарпаття. |
|
|
|
• |
Вважав закарпатських русинів частиною східних слов’ян І показав, що вони мають власних учених, культурно-освітніх діячів, які впродовж століть закладали основи національної культури. |
Регіон |
Представники |
Діяльність |
Галичина |
Левицький Михайло |
• Піклувався про заснування народних шкіл , видання для них підручників. • Домагався запровадження викладання українською мовою у школах Східної Галичини. |
|
Могильницький Іван (за підтримки пермишльськ ого епископа Михайла Левицького)
|
• Створив «Товариство галицьких греко-католицьких священиків для поширення письма просвіти й культури серед вірних» (видавали книжки, організовували народні школи). • Для підготовки вчителів у 1817 р. в Перемишлі було відкрито дяко-вчительський інститут. • Видано кілька підручників та молитовників. • створив граматику «славєноруської» мови (поєднав народну й стару церковнослов’янську мови; не набула поширення). |
«Вручаніє»
Я русин бил, єсмь і буду,
Я родився русино́м,
Чесний мій рід не забуду,
Останусь єго сино́м;
Русин бил мій отець, мати,
Руськая вся родина́,
Русини сестри і бра́ти
І широка дружина́;
Великий мій рід і главний
Миру єсть современний,
Духом і силою славний, Всім народам приємний.
…
Подкарпатские русины, Оставте глубокий сон.
Народный голос зовет вас: Не забудьте о своем! Наш народ любимый да будет свободный От него да отдалится неприятелей буря да посетит справедливость уж и русское племя!
Желание руских вождь:
Руский да живет народ! Просим Бога Вышняго да поддержит рускаго и даст века лучшаго!
Чому Олександр Духнович надавав такого значення рідній мові?
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%96%D0%BC%D0%BD_%D0%97%D0%B0 http://litopys.org.ua/zahpysm/zah25.htm %D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%BF%D0%B0%D1%82%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97_%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%96
Анаграма
(Розшифруйте і поясніть слова в контексті вивченої теми)
• УИЕІБДТЛ • УІИОДХВНЦТВ • ЕЕИЬПРМШЛ • УИИРСН • ААЕУББРРМ • ОИШКЛ • ИИУІПДРЧНК
• Будителі • Духівництво • Перемишль • Русини • Барбареум • Школи • Підручники
Яким є ваш вклад у продуктивність, успішність уроку?
• Опрацювати матеріал § 8 п.1-2, завершити роботу над заповненням таблиці (виконану роботу надіслати в класрум).
• Підготувати повідомлення «Руська трійця»*
1. Ізборник. Олександр Васильович ДУХНОВИЧ. URL: http://litopys.org.ua/zahpysm/zah25.htm
2. Історія України. 9 клас. Атлас. Київ: Інститут передових технології, 2015.
3. Гімн Закарпатської області. URL:
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%96%D0%BC%D0%BD
_%D0%97%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%BF%D0%B0%
D1%82%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97_%D0%BE%D0
%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%96
4. Сорочинська Н.М., Гісем О.О. Історія України: підручн. для 9 кл.
загальноосвітн. навч.закл. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2017. 272 с.: іл.
5. Субтельний О. Україна: історія / Пер. з англ. Ю. І. Шевчука; Вст.
ст. С. В. Кульчицького. К.: Либідь, 1991. С.214-215.