Урок на тему: «Культура України кінця XVIII – першої половини ХІХ ст.»

Про матеріал
Урок розроблений з метою повторити та узагальнити матеріал, вивчений з теми: «Культура України кінця XVIII – першої половини ХІХ ст.»; вдосконалити і закріпити вміння та навички орієнтуватися в історичному часі та просторі; виховувати повагу до досягнень культури України всіх епох і періодів, сприяти патріотичному вихованню учнів.
Перегляд файлу

 

Дата________                                                                             Клас_________

Урок________

 

Тема:   «Культура України кінця XVIII – першої половини ХІХ ст.»

 

Мета:  1. повторити та узагальнити матеріал, вивчений з теми: «Культура України кінця XVIII – першої половини ХІХ ст.»;

2. вдосконалити і закріпити вміння та навички орієнтуватися в  історичному часі та просторі;

3. встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

4. опрацьовувати історичні джерела, історичний, науковий та художній тексти, працювати в команді;

5. розвивати загально інтелектуальні вміння,використовувати творчій потенціал;

6. формувати особистісні ставлення щодо причин, перебігу та наслідків подій;

7. виховувати повагу до досягнень культури України всіх епох і періодів, сприяти патріотичному вихованню учнів.

 

Компетентнісний потенціал уроку:

  1. Спілкування державною мовою.
  2. Навчально-пізнавальна компетентність.
  3. Інформаційно-цифрова компетентність.
  4. Математична компетентність.
  5. Уміння вчитися впродовж життя.
  6. Комунікативна компетентність.

 

Предметні компетентності:

  1. Хронологічна компетентність.
  2. Просторова компетентність.
  3. Інформаційна компетентність.
  4. Логічна компетентність.
  5. Аксіологічна компетентність.

Тип уроку:    узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.

 

Обладнання: фішки, «Дерево запитань», телевізор, ноутбук, презентації

                      учнівські та учительська,інструкція, критерії оцінювання проектів учнів.

 

Хід уроку

 

 І. Підготовчий етап (5 хв.)

  1. Організація робочого місця і роботи класу

  2. Оголошення теми, мети,  повідомлення завдань і очікуваних

 результатів, мотивацій навчальної діяльності.

 

 Слово вчителя. Доброго дня шановні гості, учні класу!  Румунський історик Мірча Еліаде писав: «Не можна бути людиною, не бувши творінням тієї або іншої культури». Тому сьогодні на уроці ми повторимо та узагальнимо матеріал, вивчений з теми: «Культура України кінця XVIII – першої половини ХІХ ст.», а саме: нові тенденції та чинники розвитку культури  кінця XVIII – першої половини ХІХ ст. Освіта; наука; розвиток літератури; театр; образотворче мистецтво; архітектура.

(На телевізорі висвітлюється тема та мета уроку) (Слайд 1,2)

 Шановні учні ви заздалегідь об’єдналися в творчі групи і кожна працювала над проектами з вивчених тем.

 Кожна команда обрала свого спікера, редактора, дизайнера, аналітика, історика. (На екрані висвітлюються обов’язки для кожної ролі в команді ) (Слайд 3)

 

Розподіл обов’язків у групі

 

№ п/п

Назва посади

Обов’язки

1

Спікер

Керівник проекту. Розподіляє ролі та обов’язки в групі, слідкує за процесом виконання. Представляє презентацію проекту.

2

Історик

Збирає і опрацьовує історичний, картографічний, науковий матеріал

3

Аналітик

Аналізує, зіставляє, систематизує факти, явища, обирає головне.

4

Дизайнер

Оформлює дизайн слайдів презентації проекту.

5

Редактор

Займається редагуванням (зіставляє, перевіряє і виправляє зміст)

 

 Перед вами таблиця з розподілом обов’язків.

   Робота кожного члена групи буде оцінена за певними критеріями і спікери команд візьмуть на себе це завдання.  Перед вами на робочому столі також критерії оцінювання роботи. Шановні спікери, на протязі уроку ви повинні будете оцінювати роботу кожного члена своєї команди, згідно поданих критеріїв. В кінці уроку ви оголосите оцінки, коментуючи їх. (Слайд 4)

 

Критерії оцінювання

 

№ п/п

Назва критерію

Оцінка

1

Захист презентації (виразність, стислість, доступність, аналіз і висновки)

2 б.

2

Збір історичного матеріалу для презентації

2 б.

3

Систематизація історичного матеріалу для презентації

2 б.

4

Робота над дизайном слайдів

2 б.

5

Робота на уроці:

  • активна участь у «Історичному марафоні»
  • активна участь у змаганні «Дерево запитань»
  • висловлювання влучних думок  під час відповіді на проблемне запитання

 

1 б.

1 б.

2 б.

         Разом:

12 б.

 

Слово вчителя: Ознайомтесь будь ласка з ними. (Слайд 4)

Крім цього ми повинні з вами на протязі уроку знайти відповідь на проблемне питання:

«Чи можна вважати кінець XVIII – першу половину ХІХ ст. добою розквіту української культури».

 

(Проблемне питання зображено на екрані телевізора.)  (Слайд 5)

Команди завдання зрозуміли?

 

    Також вам птрібно буде під час уроку створити «Скрайбінг». (Слайд 6-8)

Cкрайбінг – це методика за допомогою, якої ви будете робити замальовки, ескізи на ватманах, які знаходяться у вас на партах. Замальовка образів відбувається прямо під час передачі інформації.

Головна мета скрайбінгу – допомогти вам краще опанувати зміст матеріалу та узагальнити отриману інформацію завдяки залученню візуалізації.

Головне завдання цього прийому – донести інформацію у максимально зрозумілому і привабливому для слухача форматі.

  Що ж необхідно для створення скрайбінгу? Якщо коротко то:

  • Придумати
  • Намалювати
  • Презентувати

Придумувати і малювати ви будете під час розповідей спікерів, а от презентувати в кінці уроку.

ІІ. Основна частина. (30 хв) .

     Розпочинаємо основну частину нашого уроку з невеличкого змагання між командами, яке допоможе нам виявити найпрудкіших та найкмітливіших, також за результатами встановити  порядок за яким команди будуть захищати презентації.

За кожну правильну відповідь члени команди будуть отримувати фішки, за їхньою кількістю, в результаті, ми встановимо лідерів.

Завдання 1: «Історичний марафон» (2 хв.) (слайд 9-20)

Команди (хто швидше підніме руку) називають терміни і їхнє визначення, які стосуються вивченої теми.

(Терміни висвітлюються на екрані по черзі. Кожен наступний після визначення правильної відповіді дітьми на  попередній)

Терміни:

Національна ідея – сукупність найзагальніших уявлень про сучасний розвиток і перспективи на майбутнє певного народу, що підтримуються його переважною більшістю.

Історична пам’ять – спільні уявлення певного народу про минуле, які передаються з покоління в покоління у вигляді узагальнених образів.

Масонство – це національний релігійний рух. Його прихильники закликали людей до морального вдосконалення та об’єднання на принципах братерства, рівності та взаємодопомоги, незважаючи на релігійні та національні відмінності.

Декабристи – учасники таємних організацій у Петербурзі та українських містах, що готували державний переворот, спрямований проти самодержавства й кріпацтва.

Денаціоналізація – втрата певним народом рис власної національної ідентичності й поступове його поглинання іншими культурами.

Класицизм – один з основних напрямків європейської літератури і мистецтва, зразком для якого було класичне  (давньогрецьке й давньоримське) мистецтво.

Завдання 2. Дерево запитань. (2 хв) (Слайд 21)

На дошці зображено дерево. На кожному листочку описана подія. Завдання членів команд встановити дату цієї події.

 

Дати і події:

1812 р. – російсько-французька війна.

1791 р. – місія В. Капніста до Берліна.

1846 – 1847 рр. – діяльність Кирило – Мефодіївського братства.

1784 р. – відновлено діяльність Львівського університету.

1833 – 1836 рр. – діяльність товариства  «Руська трійця».

1805 р. – відкриття Харківського університету.

1772 р. – перший поділ Речі Посполитої.

14 грудня 1825 р. – повстання декабристів у Петербурзі.

 

Слово вчителя: Молодці, ви чудово впоралися з завданнями. Підведемо підсумки. Підніміть будь-ласка свої фішки. Встановлюється кількість  - лідируюча команда отримує право першою захищати проект, далі по черзі за рейтингом.

Слово вчителя: Зараз я надаю вам можливість показати результати вашої роботи над презентаціями. Будь ласка, я запрошую до виступу спікера першої  команди. На виступ я надаю кожній команді 5 хв., про що ви, заздалегідь, були попереджені

Діти захищають презентації.

Перша група. Тема: «Розвиток освіти, науки та літератури України в кінці XVIII – в першій половині ХІХ ст.».

 

Друга група. Тема: «Розвиток музики та театру України в кінці XVIII – в першій половині ХІХ ст.».

 

Третя група. Тема: «Розвиток архітектури України в кінці XVIII – в першій половині ХІХ ст.»

ІІІ. Заключний етап (10 хв.)

І. Підбиття підсумків, відповідь на проблемне запитання

Слово вчителя: Перш ніж остаточно підбити підсумки нашого уроку, хочу нагадати вам про невирішене проблемне запитання:

 

«Чи можна вважати кінець XVIII – першу половину ХІХ ст. добою розквіту української культури».     (3 хв) (Слайд 22)

 

Давайте вирішимо це питання за допомогою методу «Акваріум». Я вам нагадую основні правила: чіткість висловлювань, точність, стислість. Будь-ласка запрошую вас, шановна рибко,  в центр акваріуму. (Слайд 23)

Рибка висловлює свою думку з приводу проблемного питання.

    Наприкінці ХVІІІ — у першій половині ХІХ ст. розвиток української культури відбувався під впливом західноукраїнських культурних явищ та політики, яку здійснювали на українських землях Австрійська та Російська імперії.

   В освіті імперськими урядами було здійснено реформи, які мали на меті змінити її відповідно до потреб часу. Становище в освітній сфері на західноукраїнських землях унаслідок шкільних реформ Габсбургів

було дещо кращим, ніж у Наддніпрянщині.

 Наукові досягнення цього періоду стали проявом високого рівня можливостей українських учених. Протягом першої половини XIX ст. виникла нова українська література, яка зробила вагомий внесок у формування національної культури, стала важливим чинником українського націотворення.

 

Слово вчителя: Хто не згоден з рибкою?

 

Учні висловлюють свої думки.

     Учитель: Що ж ми почули кілька думок. Давайте підведемо підсумки. Хто           погоджується з думкою рибки? (учні голосують). Хто підтримує її опонентів? (Учні голосують).

 

А тепер  прошу вас презентувати ваші «Срайбінги»

 

Дякую вам за змістовні відповіді, доповіді і активну роботу на уроці.

 

2. Мотивація та оцінювання навчальної діяльності учнів, згідно критеріїв оцінювання презентації. Пояснення оцінок. (2 хв)

Переходимо до оцінювання результатів вашої роботи на уроці (учні, за критеріями виставляють та коментують власні оцінки за урок)

3. Домашнє завдання. (Слайд 24)

1. Вивчити параграф 10-11 в підручнику.

2. Скласти кросворд з 12 слів, використовуючи матеріал підручника § 10-11.

 

1

 

docx
До підручника
Історія України 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
1697
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку