В умовах приєднання України до Болонського процесу, переходу до кредитно-модульної системи організації навчального процесу (надалі – КМСОНП), створення умов щодо входження України до єдиного європейського освітянського простору важливого значення набуває виховна робота у ВНЗ. Інститут кураторства студентської академічної групи є однією з основних форм участі професорсько-викладацького складу університету в навчально-виховній роботі серед студентів, наданні молоді допомоги в адаптації до нових умов навчання й життя
За таких умов статус куратора академічної групи, зміст його діяльності, характер стосунків зі студентами змінюється. Відповідно куратор має бути на лише носієм досвіду життєдіяльності у ВНЗ, організатором дозвілля, помічником, а й ініціативною творчою особистістю, яка постійно професійно самовдосконалюється. Куратор (від лат. сurator – попечитель), в деяких навчальних закладах – викладач, вихователь, який спостерігає за навчанням школярів (студентів)
Куратор впливає на студентську молодь шляхом проведення різноманітних виховних заходів та залучення їх до самовиховання, сприяє становленню доброзичливих, моральних, гуманістичних стосунків серед студентства, є посередником у взаємодії вихованців із професорсько-викладацьким складом, керівництвом. Окрім того, куратор – це викладач ВНЗ, який здійснює власне навчальну діяльність. У наш час куратор академічної групи у ВНЗ здійснює свою діяльність відповідно до законів України «Про освіту», «Про вищу освіту», «Тимчасового положення про організацію навчального процесу в кредитно-модульній системі підготовки фахівців» (наказ МОН України № 48 від 20 січня 2004 р.), «Положення про куратора академічної групи», затвердженого МОН України в 1997 році, статуту певного ВНЗ.
Виховна функція куратора передбачає вплив на формування емоційних, вольових, інтелектуальних та фізичних якостей студентів, спираючись на систему різноманітних виховних заходів. Цю функцію куратор здійснює у повсякденній роботі з молоддю. Організаторська функція полягає в ініціюванні куратором виховних заходів, стимуляції та мотивації, організації та контролі. Координаційна функція куратора ВНЗ – це узгодження діяльності групи із деканатом, кафедрами, ректоратом. Соціальноспрямовувальна функція має на меті скеровувати виховні заходи на формування наукового світогляду студентів, професійних якостей та активної життєвої позиції.
Отже, куратор вищого навчального закладу в Україні повинен сприяти створенню соціально-психологічних служб для студентських потреб, їхній участі у громадських організаціях, забезпеченню реалізації положень чинного законодавства щодо пільг для учнівської молоді, отриманню академічних відпусток у разі потреби, поновленню студентів після відрахування, переведенню до іншого ВНЗ чи навпаки.
Тьютор – це особлива педагогічна посада, що утворилася історично, яка забезпечує розробку індивідуальних освітніх програм для учнів і студентів, а також супроводжує їх у процесі індивідуального навчання в школі, ВНЗ, у системах додаткової і неперервної освіти. В сучасних західних університетах тьютор є розробником освітніх проектів або планів, консультантом у сфері освітніх послуг
«Тьютор (англ. tutor) у перекладі з англійської означає опікун або педагог-наставник в англійських паблік-скулз, старших граматичних школах або педагогічних коледжах. Тьютори призначалися з найбільш досвідчених викладачів цих шкіл, здійснювали викладання навчальних предметів своєї спеціальності, а після занять – виховну роботу з 5–15 учнями, які прикріплялися до кожного з них»Крім того, «тьютор – це також індивідуальний або груповий психолог; “adviser” – радник, консультант; “career-counselor” – консультант у виборі професійного шляху; “youth protection coordinator” – координатор із захисту прав молоді та інше»
Закотнова виділяє такі функції тьютора в процесі навчання: організаторська – тьютор організовує навчальну діяльність студентів; інформаційна – він піклується про засвоєння студентами певного теоретичного змісту, який надано в матеріалах курсу; комунікативна – тьютор забезпечує спілкування студентів із тьютором та між собою; розвивальна – тьютор активізує пізнавальну діяльність студентів, сприяє особистому розвитку студентів»
Сучасна ситуація в освіті та документи Болонського процесу потребують нових підходів до змісту, форм, технології організації виховної роботи куратора. За таких умов статус куратора академічної групи у ВНЗ України, зміст його діяльності, характер стосунків зі студентами змінюється. Куратор є не лише носієм життєвого досвіду, організатором дозвілля, а й ініціативною творчою особистістю, яка повинна постійно працювати над собою. Такий куратор поступово стає тьютором – вихователем у широкому розумінні цього слова, який вказує і веде шляхами мудрості молодих. Поняття «тьютор» є значно ширшим, ніж «куратор», тому було б доцільно взяти за основу його наповнення при визначенні функцій та обов’язків діяльності куратора академічної групи ВНЗ України. Оскільки Болонські документи значно розширюють спектр соціальної ролі куратора, тому, своєю чергою, потрібно вдосконалювати професійні компетентності викладачакуратора