Мета: формувати в учнів уявлення про повітря та його властивості; розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі; формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду; вміння робити висновки, міркувати; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, бережливе ставлення до природи, бажання її досліджувати. Обладнання: підручники, зошити, роздатковий матеріал, презентація, пластикові склянки, пластикові трубочки, серветки, аркуші паперу, повітряні кульки, м’яч, склянки, скляна посудина.
Його не бачимо і не чуємо, проте завжди ним дихаємо. Актуалізація опорних знань. Риба не може жити без води, а людина без. Повітря. Повітря. Що це? Воно таке велике, що займає цілий світ, воно таке маленьке, що в найменшу щілину зайде. Повітря. Діти, відгадайте загадки: Калейдоскоп загадок
Повідомлення теми та мети уроку.— Тема сьогоднішнього нашого уроку «Повітря. Властивості повітря. Спостереження дослідів, які демонструють властивості повітря»На уроці будемо: -Спостерігати-Міркувати-Виконувати досліди-Робити висновки Ви дізнаєтеся, з чого складається повітря, де воно міститься; збагатите свої знання про значення та властивості повітря, навчитеся виконувати досліди, спостерігати за ходом та результатами дослідів, дізнаєтесь, як можна застосовувати здобуті знання у повсякденному житті.
Вправа Знаємо. Хочемо дізнатися. Дізналися.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Знаємо Хочемо дізнатися Дізналися. Повітря належить до неживої природи. Живі організми не можуть існувати без повітря. Повітря є навколо нас. Повітря перебуває у газоподібному стані. Повітря легше за воду чи важче?Чому кулька наповнена повітрям стискається?Чи проводить повітря тепло?
Вивчення нового матеріалу. Наша планета Земля закутана, мов ковдрою товстим шаром повітря. Цей шар називають Атмосферою Землі. Він захищає нашу планету від холодного космосу, та пекучих сонячних променів. Що ж таке повітря? Повітря- це газоподібне тіло неживої природи. Воно є навколо нас, хоча ми цього не помічаємо. Повітря заповнює всі порожнини, воно міститься у воді в розчиненому вигляді. Повітря потужним шаром вкриває Землю ззовні. Його можна порівняти з океаном, у якому замість води – повітря. Ми живемо на самому дні повітряного океану.
Атмосферне повітря розсіює сонячні промені вдень, а вночі оберігає Землю від охолодження. Як товста «ковдра», повітря огортає Землю і зберігає тепло, яке вона отримує від Сонця. Якби довкола Землі не було повітряногошару, то вдень земна поверхня сильно нагрівалась б, а вночі — охолоджувалась. Отже, без повітря життя на Землі було б неможливим. Атмосфера Землі
Товстий шар чистого повітря добре пропускає сонячні промені. Освітлений Сонцем, він здається блакитним. Тому безхмарне небо – блакитне. Небо блакитне. Чому ?Отже, повітря — це суміш безбарвних газів: кисню, азоту, вуглекислого газу та інших газів. У ньому завжди міститься водяна пара.
Розгляньте на с. 81 підручника діаграму, яка відображає склад повітря. Якого газу в повітрі міститься найбільше? Найбільше в повітрі азоту, але для дихання живим організмам він не потрібний. Кисню в повітрі в чотири рази менше, ніж азоту. Саме кисень необхідний для дихання. Рослини, тварини, люди під час дихання вбирають з повітря кисень, а видихають вуглекислий газ. У повітрі, яке живі організми видихають, кількість кисню зменшується порівняно з тим, яке вони вдихнули. Джерелом поповнення кисню на Землі є зелені рослини. Лише вони в процесі своєї життєдіяльності вбирають вуглекислий газ, а виділяють кисень, збагачуючи ним повітря, а повітрям дихають живі організми. Робота з підручником.
Забруднення повітря. Куди потрапляють відпрацьовані гази автомобілів; дим, який викидають труби заводів, фабрик, котелень; дим і сажа, які утворюються під час пожеж, вивержень вулканів; пил, який здіймає вітер? (Дим, сажа, пил і відпрацьовані гази потрапляють у повітря.) Отже, до складу повітря входять азот, кисень, вуглекислий газ, завжди є водяна пара, а також пил, дим, сажа та інші гази, які його забруднюють.
Очищення повітря. Для очищення повітря від шкідливих речовин на підприємствах установлюють пристрої, які поглинають пил, сажу, отруйні гази. Люди розробили електромобілі, які не забруднюють повітря, використовуютьсонячну енергію, енергію води та вітру, аби не спалювати кам’яне вугілля та деревину. Для очищення повітря необхідно висаджувати дерева. Рослини вважають «зеленими легенями планети»
Ми можемо доторкнутися до будь – якого твердого тіла (наприклад, до стільця, підручника) та відчути його. Ми можемо доторкнутися до рідкого тіла (наприклад, до води) та відчути його. Подумайте, чи можна відчути повітря? Хід досліду. Візьміть зошит та помахайте біля обличчя. Що ви відчуваєте?Висновок: повітря можна відчувати, коли воно рухається. Дослід 1 Матеріали та обладнання: зошит. Практична робота з метою продовження формування уявлення про властивості повітря.
- Отже, де ж є повітря? Як довести, що нас оточує повітря? Зараз ми переконаємося, що у нас в класі є повітря. Хід досліду. Ось шматочки паперу. Я кладу їх на стіл. А тепер змахну зошитом над ними. Що сталося? ( Шматочки паперу злетіли зі столу)Чому так сталося? Тому що ми зошитом сколихнули повітря. А повітря сколихнуло шматочки паперу і вони розлетілися. Висновок: повітря оточує нас. Дослід 2 Матеріали та обладнання: шматочки паперу, зошит.
Дослід 3 Матеріали та обладнання: склянка з водою № 2, соломинка. Повітря легше за воду?Хід досліду. Подуйте у соломинку або тоненьку трубочку, один кінець якої занурений у склянку з водою. З’явилися бульбашки. Що це? Повітря. Звідки взялося? З наших легенів, ми видихнули його. Бульбашки піднімаються на поверхню води. Отже, повітря легше за воду. Висновок: повітря легше за воду.
Дослід 3 Матеріали та обладнання: дві склянки з гарячою водою однакової температури, скляні кришки, порожня сірникова коробка, скляна посудина, термометр. Хід досліду. Взяти дві склянки з гарячою водою однакової температури. Виміряти, яка температура води у склянках. Накрити склянки кришками. Одну з них поставити на стіл. А другу – на порожню сірникову коробку та накрити її скляною посудиною. Через 5 хвилин знову виміряй температуру води в обох склянках. Чи однакова температура води в обох склянках?У склянці, яка була накрита скляною посудиною, вода- тепліша. Між склянкою та скляною посудиною утворився прошарок нерухомого повітря, яке погано проводить тепло. Тобто повітря не пропускає тепло назовні, а ззовні не дає проникнути холоду. Висновок: повітря зберігає тепло. 5 хвилин
Дослід 4 Матеріали та обладнання: кулька наповнена повітрям. Хід досліду. Стисніть руками накачану повітрям кульку. Вона стискається. Отже, повітря може стискатися. Розтисніть руки. Кулька повертається до своєї попередньої форми. Отже, повітря пружне. Висновок: повітря пружне, воно здатне стискатися. Чому кулька наповнена повітрям стискається?
Дослід 5 Матеріали та обладнання: склянка з водою №1, грудочка цукру. Повітря міститься всюди?Хід досліду. Опустіть у склянку з водою грудочку цукру. Що ви помітили?На поверхні води з’явилися бульбашки. Про що вони свідчать?Бульбашки піднімаються на поверхню води з цукру. Це свідчить про те, що грудочка цукру містить в собі повітря. Висновок: повітря є всюди.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Знаємо Хочемо дізнатися Дізналися. Повітря належить до неживої природи. Повітря легше за воду чи важче?Живі організми не можуть існувати без повітря. Чому кулька наповнена повітрям стискається?Повітря є навколо нас. Чи проводить повітря тепло?Повітря перебуває у газоподібному стані. Вправа Знаємо. Хочемо дізнатися. Дізналися. Повітря легше за воду. Кулька стискається, тому що повітря пружне. Повітря погано проводить тепло.
Дослідники— Поміркуйте! Чому космонавти, які виходять у відкритий космос, вимушені вдягати спеціальні скафандри. Експериментатори— Чому водолази, які спускаються в морські глибини, вимушені вдягати спеціальні гідрокостюми?Науковці— Чому кулька, заповнена повітрям, не тоне?Природознавці— Чому м'яч після удару відскакує?Екологи— Чому рослини під снігом не замерзають?Робота в групах
Гра «Дешифрувальники»Вилучіть однакові зайві літери та прочитайте речення.(Групи отримують завдання роздруковане на картці.)1. МПМОМВМІМТМРМЯ – МОМСМНМОМВМА МЖМИМТМТМЯ (Повітря – основа життя.)2. Пмомвмімтмрмя нме вмимдмнмо і нме чмумтми. (Повітря і не видно і не чути.)3. ПМОМВМІМТМРМЯ – ЦМЕ ВМЕМЛМИМКМЕ ДМИМВМО, ДМІМТМИ. (Повітря - це велике диво, діти.)4. БМЕМЗ ПМОМВМІМТМРМЧМЯ НАМ НМЕ ОМБМІМЙМТМИМСМЬ. (Без повітря нам не обійтись.)5. ВМСМЕ ДМИМХМАМЄ: ЛМИМСМТМОМЧМОМК І ТМРМАМВМИМЧМКМА.(Все дихає: листочок і травичка.)
Вправа «Незакінчені речення»1. Повітря є … 2. Без повітря не можуть жити…3. Повітря має такі властивості…4. Ми визначали властивості повітря за допомогою…Рефлексіявсюдиживі організмипрозоре, безбарвне, немає запаху, смаку, розширюється під час нагрівання та стискається під час охолодження, є пружним, погано проводить тепло.дослідів.
Домашнє завдання. Робота в зошиті (с.36)Кисень. Вуглекислий газ та інші гази. Азот. Газоподібний. Прозоре. Безбарвне. Без запаху. Розширюється. Легше за воду. Стикається під час охолодження. Пружне. Погано проводить тепло. Стикається. У зошиті на сторінці 36 запишітьу схемі назви складників повітря. Впишіть в таблицю властивості повітря.
https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-povitrya-na-ukrayinskiy-movihttps://naurok.com.ua/provedennya-refleksi-nastroyu-i-emociynogo-stanu-na-pochatku-uroku-derevo-nastroyu-121350.htmlhttps://pidruchnyk.com.ua/1545-ya-doslidzhuyu-svit-3-klas-zharkova.htmlhttp://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&enter=1https://znayshov.com/Books/Details/Ya_doslidzhuiu_svit/3klas/dosl.svit_3_zharkova/1030 Використані ресурсиІнтернету.