Тема: Повні і неповні речення. Незакінчені речення. Тире в неповних реченнях. Мета: • поглибити знання про повні й неповні речення, пояснити правила вживання тире в неповних реченнях;• формувати вміння знаходити неповні речення в тексті, встановлювати опущений у неповному реченні член речення, ставити на місці пропущеного члена речення тире; • виховувати любов і повагу до рідної мови, її фольклорної спадщини.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1) Безособове речення. А. У лиху годину пізнаєш вірну людину. 2)Означено-особове речення Б. Ночували в селі ввечері. 3) Узагальнено-особове речення. В. Не можна жити без друзів.4) Називне речення. Г. Мої друзі.5)Неозначено-особове речення Ґ. Хочу мати справжнього друга. 6) Речення двоскладне Д. Одежа краща нова, друзі - старі. Встановити відповідність
Неповними називаються речення, в яких пропущено один чи більше необхідних членів, але їх можна встановити з попереднього (наступного) речення або із ситуації спілкування: Пташка радіє весні, а дитя -матері. Вони реготались, мов діти. Вона — тонко і дзвінко, як молода дівчина, він — грубіше, передчасним баском двадцятилітнього парубка(М. Коцюбинський).
Незакінчені речення, відсутні члени яких встановити неможливо. Речення, в яких пропущено один чи більше необхідних членів(неповні речення), але їх можна встановити з попереднього або із ситуації спілкування. Односкладні речення, в яких немає одного з головних членів речення. ХВИЛИНКА РОЗДУМІВ
Порівняльна характеристика. Я був у бібліотеці, а ти… (мене не дочекалась). У такому реченні, на відміну від неповного, думка залишається незакінченою, встановити відсутні члени неможливо. Я знала все, а ти – нічого. Неповні речення слід відрізняти від односкладних, у яких наявний лише один головний член, а другого нема і бути не може. Люблю мандрувати по рідній країні Односкладне речення, в якому немає одного з головних членів, є повним, бо ці члени не передбачаються структурою речення.
Інформація про неповне речення:*пропускатися можуть як головні, так і другорядні члени речення. Наша пісня більше з болю. Такої іншої [пісні] нема. Сонце зігріває повітря, а друг ― душу [зігріває];*неповні речення, як і повні, можуть бути поширеними і непоширеними, односкладними і двоскладними, а також частинами складного речення. Ранні пташки росу п’ють, а пізні [пташки] сльози ллють. Не вчи орла літати, а солов’я [не вчи] співати;*як різновид неповних речень в українській мові вживаються речення, у яких відсутні головні та другорядні члени речення і думка виражається за допомогою часток та вигуків, так звані слова-речення. Так! Тепер не могло бути сумніву — жнива починаються ; А присягу забув? — Ні -
Розділові знаки в неповному реченніЯкщо у вимові робиться пауза, то на письмі вона позначається тире. Тире ставиться на місці пропущеного присудка з метою уникнення тавтологій:-Лагідні слова роблять приятелів, а наклепи – ворогів неповне речення. Якщо пропущений підмет або другорядний член ,то тире можна ставити або не ставити( за бажанням автора)Праця чоловіка годує, а лінь – марнує. неповне речення
Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова – завзятих ворогів. Сонце зігріває повітря,а друг — душу. Пробуй золото вогнем, а дружбу - грішми. Виключити з життя дружбу - це все одно, що позбавити світ сонячного світла. Небо дасть дощу, а земля – зерна. Гарний соловей голосом, а нива – колосом. Умілий майстер буває голодним лише до обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба. Попереджувальний диктант
Держи хліб на обід, а слово держи на одвіт. Пташка радіє весні, а дитина радіє матері. Повний колос до землі гнеться, а порожній колос догори пнеться. Один розум добре, а два розуми краще. Порожня бочка гучить, а повна бочка мовчить. Зима багата снігами, а осінь багата снопами. Не місце красить людину, а людина красить місце. Зимою роблять сани, а взимку роблять віз. Готуй сани влітку, а воза готуй взимку. (Нар. творч.)Трансформер
І. Прочитайте вголос речення, дотримуючись норм літературної вимови. Прочитайте речення вдруге, відновлюючи пропущені члени. Простежте, як змінюється характер розповіді. Поясніть уживання тире.1. На видноколі - сиві тополі, вітер у полі колише ковиль (С. Фоменко). 2. В просвітку дерев - віддзеркалення міста (О. Делеменчук). 3. А в небі - райдуга-веселиця (М. Ткач). 4. Андрій додому поспіша, а сонце - у зеніт (О. Підсуха). 5. На душі - пізній сніг (О. Таран). 6. Око бачить далеко, а розум - ще далі (Нар. творчість). 7. Дерева розправляють сонні віти, над ними угорі - пташиний спів (С. Жуковський). II. Визначте, які з поданих речень є складними. Мовне дослідження
У правій і лівій колонках — прості речення, які входять до складного. Спочатку прочитайте їх так, як їх тут подано. Чи всі речення вам зрозумілі? За допомогою стрілок об’єднайте частини з першої та з другої колонок таким чином, щоб утворились прислів’я. Чи тепер вам усе зрозуміло? Чому саме?Пташка красна своїм пір’ям, …Ластівка день починає, …Гарна мати сім’ю на ноги поставить, … В одне вухо влізе, …а соловей кінчає.а людина — своїми знаннями.а в друге вилізе.а погана мати родину споганить.
Лінгвістична гра «Хто більше?» Зі змісту речення можна поновити пропущені присудки, якщо на нього вказують наявні в реченні обставина чи додаток. Навести приклади неповних речень. Наприклад, Бджола жалить жалом, а людина ― словом. Красна пташка своїм пір’ям, а людина ― своїм знанням.
«Незакінчене речення» На цьому уроці я дізнався … Неповними називаються речення…Тире в неповних реченнях ставиться…Неповні речення вживаються у мовленні з метою…Найчастіше неповні речення вживаються…Заповніть таблицю.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Знаю. Умію. Треба попрацювати