Тема: Кома при однорідних членах речення
Мета уроку:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Прийоми: відгадування ребусів, вправа «Актуальне інтерв’ю», гра «Естафета», використання Q-R кодів, вправа «Спіймайте помилку», «Фразеологічна реконструкція», підготовка до ЗНО (тести), сенкан.
Обладнання: презентація, зошити, підручники, мобільні пристрої, картки самооцінювання, підручник, мобільні телефони.
Епіграф
"Мова - втiлення думки.
Любiмо ïï, вивчаймо ïï, розвиваймо ïï!
Борiмося за красу мови, за правильнiсть мови, за багатство мови..."
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Організація класу. Емоційний барометр. (Слайд 1)Учитель:
- Добрий день, діти! Послухайте, будь ласка, притчу. Нагадайте, що називається притчею?
Один юнак прийшов до свого духовного вчителя і сказав: « Я кожного дня, як ви радили, проговорюю фразу: «Я беру радість у своє життя, але радості у моєму житті немає». Мудрець поклав перед юнаком ложку, кухоль, свічку і попросив:
- То ж вам сьогодні, шановні восьмикласники, потрібно простягти руку, взяти знання і застосувати їх на практиці.
- Ви готові? Бажаю всім успіхів.
У вас на партах є картки самооцінювання з видом робіт та вказаними критеріями. Після кожної виконаної роботи поставте собі бал. А потім у кінці уроку підіб’ємо загальний бал.
II. Перевірка домашнього завдання. (Слайд 2). Пропоную вам пригадати спільний компонент для усіх тем, що ми вивчали на попередніх уроках. Для цього потрібно розгадати ребус.
|
|
|
|
|
|
|
|
III. Оголошення теми і мети уроку. Сьогодні на уроці ми продовжимо говорити про ОЧР, а саме – про розділові знаки між ними. (Слайд 4). (Запис у зошиті). Які цілі ви б поставили на сьогоднішньому уроці, щоб досягти мети? (Відповіді учнів). Звернімо увагу на епіграф (Слайд 5). Чи мають ці слова якесь повчальне значення? (Відповіді учнів). Ми ще повернемося до епіграфа.
IV. Актуалізація опорних знань та їх корекція.
Виконуючи різноманітні вправи, ми з вами неодноразово з’ясовували, який же зв’язок може бути між ОЧР? Пригадаймо! Відповідно, які ж розділові знаки можемо поставити? (Відповіді учнів). Детальніше ознайомитися з правила ми зможемо у підручнику.
Робота з підручником. С. 110-111. Вправа 247 (усно).
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Гра «Естафета». (Слайд 6) Випишіть ОЧР у 3 колонки залежно від того, якими сполучниками вони з’єднані: одиничними, повторюваними, парними. Де потрібно, поставте відповідні розділові знаки.
Попіл або жар; або відчай або біль; не тільки радість а й смуток; читати та писати; і період і час; як дорослі так і діти; знак і символ; то мовчить то говорить; не лише чужий а й свій.
Складіть речення про мову, увівши в нього подані однорідні члени речення (1-2).
КЛЮЧ. Підкресліть останню букву у кожному слові стовпчика і прочитайте прізвище автора, слова якого є епіграфом нашого уроку. (Слайд 7). Або відскануйте код та отримайте завдання.
2. Найбільше, і найдорожче добро кожного народу це його мова (Панас Мирний).
3. Все у ній сіяє: слава, і походи свист клинків у полі, і набоїв спів (В. Сосюра).
Намалюйте схеми ОЧР. (Робота біля дошки)(1,3,5 речення)
Реконструювати, відновити фразеологізми, розкрити їх значення. Зробити висновок про коми у фразеологічних сполуках.
І група ні світ ні…, ні в тин ні в … ні туди ні …
ІІ група ні риба ні…, ні пуху ні…, і вашим і….
ІІІ група ні живий ні…, ні так ні…, ні слуху ні…
Висновок: у фразеологічних зворотах коми не ставляться.
VI. Узагальнення і систематизація вивченого.
ГОТУЄМОСЯ ДО ЗНО: установити відповідність (Слайд 11).
1. однорідні означення |
а) Толерантність, чесність, працьовитість, доброта - найкращі людські якості. |
2. однорідні обставини |
б) Учні виконують завдання швидко, якісно. |
3. однорідні додатки |
в) Мудрим ніхто не вродився, а навчився. |
4. однорідні підмети |
г) Найбільше і найдорожче добро у кожного народу - це його мова. |
5. однорідні присудки |
д) Можна людину похвалити за все: за вчинок, характер, зовнішній вигляд, одяг, зачіску. |
Відповідь: 1г, 2б, 3д, 4а, 5в
VII. Підсумок. Творча робота. А зараз я вам запропоную виявити свої творчі здібності, відчути себе поетом і одночасно перевірити знання із сьогоднішньої теми.
Запрошую до складання сенкану, бо саме така форма роботи дає можливість у другому і третьому рядочках використовувати однорідні члени речення.
МОВА (I) ЗНАННЯ (II). (Слайд 12).
Повернімося до епіграфу та притчі. Чи взяли ви знання? А прагнення берегти рідну мову для майбутніх поколінь? (відповіді учнів)
ЧИ ДОСЯГЛИ МИ ПОСТАВЛЕНИХ ЦІЛЕЙ УРОКУ?
САМООЦІНЮВАННЯ
Вправа «Світлофор звершень». (Слайд 13). Підбийте підсумки своєї роботи на уроці, постававши собі відповідний бал у картку самооцінювання. За допомогою піднятої руки оцініть рівень засвоєних знань та вмінь підповідно до кольору.
VIII. Домашнє завдання. (Слайд 14). У залежності від оцінки своєї роботи під час уроку, а також засвоєних знань, оберіть для себе відповідне домашнє завдання.
2. Виписати або скласти 4 речення з однорідними членами речення ( поєднаних безсполучниковим зв’язком, протиставними, повторюваними та парними сполучниками).
* Скласти твір-мініатюру (до 10-ти речень) до Дня рідної мови з використанням речень з однорідними членами, фразеологізмами, прислів’ями та приказками.
Не забуваймо про дотримання академічної доброчесності.
Картка самооцінки роботи на уроці Дата____________Прізвище_________________________________
№ п/п |
Як я працював на уроці |
Бал |
Критерії оцінювання |
1 |
Вправа «Актуальне інтерв’ю» |
|
Від 0 до 1 |
2 |
Робота з підручником |
|
Від 0 до 1 |
3 |
Гра «Естафета» |
|
Від 0 до 2 |
4 |
«Спіймай помилку» |
|
Від 0 до 1 |
5 |
«Фразеологічна реконструкція» |
|
Від 0 до 2 |
6 |
Готуємося до ЗНО |
|
Від 0 до 2 |
7 |
Складання сенкану |
|
Від 0 до 3 |
8 |
Загальний бал |
|
|