Робота з текстом. На Козацьких островах (фрагмент книги «Джури козака Швайки»). НА КАМ’ЯНОМУ ОСТРОВІ Під вечір вони вирушили углиб дніпровських плавнів. Та перед тим Швайка скочив на Вітрика, випростався на повен зріст і довго вдивлявся з-під долоні у татарський степ. Схоже, Швайку щось дуже непокоїло. Нарешті він зістрибнув з Вітрика, взяв його за повід і повів в очерети. Земля стала пружною, під ногами зачвакала твань. Було тихо і парко. Після сухого степового повітря хлопцям стало важко дихати. Хтось, невидимий за очеретами, раз по раз гучно ляскав по воді. Чи бобри, чи велика риба. Кілька разів до мандрівців долинало запитливо сердите рохкання, і тоді Пилип надовго завмирав, вслухаючись у байдужий, невпинний шурхіт густих очеретів. Одного разу навіть вирішив повернути назад. — Кабани тут люті, — пошепки пояснив він хлопцям. — Їх зараз краще оминати. Але найбільше дошкуляли комарі. Тонкоголосими хмарами вони накидалися на мандрівців. Тож хлопці затято шмагали себе по обличчю, шиї та литках. Зрештою Грицик не витримав і намазюкав обличчя чорним намулом. — Тепер не кусатимуть, — сказав він.
Санько подумав і теж намазюкав обличчя. І справді, комарі хоч і дзвеніли над ним, проте кусати перестали. Пилип озирнувся на них і схвально хитнув головою. — Справжні козаки, — сказав він. — Самі здогадалися? — Та ні, — відказав Грицик. — У Воронівці всі так роблять, коли йдуть у болото. А от Пилипа комарі не чіпали. Мабуть, тому, що він смалив люльку. Незабаром очерети почали рідшати. Крізь просвіти зблискувала дніпровська блакить. Нараз в обличчя подув теплий вологий вітерець, і комарі кудись щезли. Робота над змістом тексту. Про що розповідається в цьому тексті?Хто головні герої?В якій місцевості вони мандрували?Кого треба було остерігатися в плавнях?Хто дошкуляв їм найбільше?Як вони впоралися з цією проблемою?
Робота з мовним матеріалом тексту. Пригадаємо. Словосполучення. Зелений килим. Ляскати по водіВищий за брата. Продиратися через кущіНе є словосполученням. Через ліс. Зелений і жовтий. Комарі дошкуляли. Як кіт наплакав. Буду співати. Виписати з речення всі можливі словосполучення та сполучення слів, які не є словосполученням. Під вечір вони вирушили углиб дніпровських плавнів.
Робота з мовним матеріалом тексту. Пригадаємо. Вставні слова, словосполучення, речення. Граматично не пов’язані з членами речення. Характеризують спосіб оформлення думки. Не несуть нової інформаціїУточнюють основне повідомлення. Виражають ставлення мовця до висловленого. Знайдіть в тексті вставні слова. Текст
Робота з мовним матеріалом тексту. Які бувають речення за будовою?Запишіть речення, підкресліть граматичну основу, визначте вид речення за будовою та поясніть розділовий знак. Земля стала пружною, під ногами зачвакала твань. ТВАНЬ, і, ж . 1. В'язке болото, грязь, рідке багно2. Тонкі густі водорості; баговиння 3. перен., зневажл. Про розпусну або мерзенну, підлу людину чи середовище з таких людей. https://slovnyk.ua