Був на Русі один князь, який без міри пригнічував своїх підданих. Мало того, що вони мусили тяжко працювати на нього, та він ще відбирав у них все, що око бачило. І не було в них у дворі нічого — ні корови, ні курки — нічого, що могли б назвати своєю власністю. Довго терпів бідний люд те знущання й зажерливість свого князя, і терпець їм урвався — взяли та й вигнали княжих посіпак. Опрацювання тексту легенди «Заснування Києва». Читання тексту вчителем.
У відповідь князь зібрав велике військо. Тоді люди з усіх сіл — чоловіки, жінки та навіть старі діди, баби і малі діти — стали на свій захист. Та де в орачів зброя?Тож повстанці стали до бою з тим, що до рук потрапило,— лопатами, серпами, киями. І так їх було багато, так затято вони боронилися, що погнали князівське військо через гори й ріки, всюди розбиваючи і не даючи відпочинку. Нарешті прийшли на місце, де тепер Опрацювання тексту легенди «Заснування Києва». Читання тексту вчителем.
стоїть Київ, і побачили, що не залишилося жодного ворога. Поскидали орачі свої киї в одну купу, і стала вона такою великою, що можна було з цього дерева цілу фортецю збудувати. А місто, яке потім тут постало, назвали Києвом, оскільки з київ збудовано. Опрацювання тексту легенди «Заснування Києва». Читання тексту вчителем.
Читання тексту учнями. Бесіда за змістом тексту з елементами вибіркового читання. Де відбувалася подія?Яким був князь?Чому у бідного людства урвався терпець?Що зробив князь у відповідь?З чим встали повстанці до бою?Чому місто назвали Києвом?Як би ти визначив/визначила головну думку легенди?
Були три брати: один на ім’я Кий, а другий — Щек, а третій — Хорив, і сестра їхня — Либідь. Кий жив на горі, де нині узвіз Боричів, Щек жив на горі, яка сьогодні зветься Щекавиця, а Хорив — на третій горі, через що і прозвана вона Хоривицею. Вони побудували місто й нарекли його Києвом, на честь свого старшого брата. Опрацювання тексту легенди «Легенда про Київ». Читання тексту вчителем.