Презентація. "ПРАКТИЧНА РОБОТА. “Руська правда” Ярослава Мудрого"

Про матеріал
Після цього уроку учні зможуть: визначати правове становище різних верств населення Русі-України; розуміти головне завдання «Руської правди» — боронити право на життя, здоров’я, майно представників різних верств населення Русі-України; уміти відповідати на питання до історичних джерел; висловлювати власне судження щодо значення прийняття «Руської правди» для різних верств населення Русі-України; опрацьовувати історичну інформацію, формулювати та висловлювати аргументовану точку зору.
Перегляд файлу

Тема. Русь-Україна (Київська держава) за Ярослава Мудрого.

«Руська Правда».

Практична робота. «Руська правда» — історичне джерело про правове

становище різних верств  населення Русі-України

Очікувані результати:

Після  цього  уроку  учні  зможуть:  визначати  правове  становище  різних

верств  населення  Русі-України;  розуміти  головне  завдання «Руської

правди» — боронити право на життя, здоров’я, майно представників різних

верств населення Русі-України; уміти відповідати на питання до історичних

джерел; висловлювати власне судження щодо значення прийняття «Руської

правди»  для  різних  верств  населення  Русі-України;  опрацьовувати

історичну інформацію, формулювати та висловлювати аргументовану точку

зору.

Обладнання: підручник; набір  карток для гри «Лото», картка з QR-кодом,

лист для вчителя, картки із завданнями для груп, таблиці для роботи в групах.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування практичних вмінь та

навичок.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання,  перевірка  присутності  учнів,  установлення  необхідного

мікроклімату(доброзичливого,  ділового,  довірливого,  конструктивного

тощо).

ІІ. Актуалізація опорних знань та практичного досвіду учнів

Учитель.  Дорогі  семикласники  та  семикласниці! Ось  ми  й  вивчили

другий розділ «Русь-Україна наприкінці Х– у першій половині ХІ ст.».

  • Пригадаймо, хто керував державою Русь-Україна наприкінці Х– у першій половині ХІ ст.

Відповіді учнів та учениць

Учитель  (узагальнює  відповіді).  Так,  це  були  князі  Володимир

Святославович та Ярослав Володимирович.
Історичний диктант "Так чи ні"

  • 1. Син Володимира, який став наступним князем – це Ізяслав. (Ні)
  • 2. В 988 році Володимир Великий охрестився сам і охрестив Русь-Україну. (Так)
  • 3. Брат Ярослава Мудрого Святополк дістав прізвисько Окаянний.(Так)   (Що означає слово Окаянний і чому так прозвали Святополка. ВІДПОВІДІ  біблійний образ Каяна - братовбивця)
  • 4. Гербовим знаком князя Володимира був тризуб. (Так)
  • 5. Система укріплень – ровів та валів – навколо Києва називається Змієвими валами. (Так)
  • 6. Налагодження відносин з сусідніми державами через укладення династичних шлюбів – це посольська дипломатія. (Ні)
  • 7. Володимир Великий перший з київських князів карбував монети зі срібла (срібняки) та із золота (златники). (Так)
  • 8. В 1015 р. князь Ярослав став одноосібним правителем Київської держави. (Ні)
  • 9. Князь Володимир помер в 1015 році. (Так)
  • 10. 1036 року Володимир Великий завдав поразки печенігам. (Ні)
  • 11. Ярослав Мудрий помер у 1054 році. (Так)

12. Язичництво – це віра в багатьох богів. (Так)

Учні самостійно перевіряють роботи (Методом обміну), а вчитель виставляє оцінки.

  • Давайте пригадаємо як змінилася територія Русі-України в Х-ХІ ст.

Робота з картою.

  • За Володимира Великого І Ярослава Мудрого? 
  1. Назвіть роки правління Володимира Великого? (980-1015рр)
  2. Покажіть на карті територію Русі-України за Володимира Святославовича?

Відповіді учнів (1 ряд)  ( Володимир Великий:  розширив кордони :1.здолавши опір В’ЯТИЧІВ( 981,982),2. радимичів (984), 3. дулібів і хорват ; 4.підкорив плем’я Ятвігів(983) і звів фортецію БЕРЕСТЯ (нині місто Берест Білорусь) , 5.завоював Червенські міста- 981 (Бельз,Червен, Перемишиль).

БЕСІДА

- У якому році було прийнято християнство на Русі? (988р)

Методом «Прес»

- Які наслідки мало прийняття християнства для Русі–України

Орієнтовний зразок відповіді за методом «Прес»

Я  вважаю  що  запровадження  християнства  як  державної  релігії  Русі-України мало вагоме державне значення.

Тому  що  хрещення  Русі-України  сприяло  піднесенню  держави  у  різних сферах, насамперед культурній і політичній.

Наприклад,  1) посилилася  співпраця  Русі-України  з  багатьма  іншими європейськими державами, де було прийнято християнство; 2) пожвавився культурний розвиток(будівництво храмів іконописання, відкриття шкіл, поширення  писемності); 3) одна  віра  згуртувала  різноплемінне  населення Русі-України.

Отже,  хрещення  Русі-України  з  ініціативи  князя  Володимира  сприяло зміцненню державності, розвитку культури, стало вагомим об’єднавчим чинником населення.

Гра «Естафета ідей» (Додаток 1)

Робота в парах  ( вчитель роздає картки, а  учні й учениці пояснюють, як та чи інша картка пов’язана з діяльністю Володимира Великого)

Учитель (узагальнює відповіді). Молодці! Цікаво було послухати ваші міркування та аргументацію.

Слово вчителя і запитання для учнів

Після смерті Володимира між його синами розпочалася жорстока боротьба за владу.  Яка тривала 4 роки. Старший син Володимира Святополк убив своїх братів Бориса, Гліба і Святослава, за що отримав прізвисько «Окаянний». Вирішальна битва між двома претендентами на київський престол — Святополком і Ярославом — відбулася навесні 1019 р. на річці Альті та завершилася перемогою Ярослава

З 1019 року київським князем остаточно утвердився Ярослав. Його брат Мстислав Володимирович правив у Тмутаракані. Його дружина перемогла військо Ярослава, але Мстислав звернувся до брата: «Сідай у своєму Києві, ти старший брат, а мені хай буде ця сторона Дніпра». Уклали вони мир і розділили вони землю руську по Дніпру. Ярослав став правити в Києві, а Мстислав – у Чернігові. 1036 р. Мстислав помер. І усі руські землі об’єдналися тепер під владою Ярослава.

 

  • Назвіть роки правління Ярослава Володимировича ? (1019 – 1054рр).
  • Скільки років він правив? (35 років)
  • У якому році він став правити державою одноосібно? (1036)

Робота з картою

Відповіді учнів (2 ряд) ( Ярослав Володимирович :1.остаточно приєднав Червенські міста(1031) які були втрачені в міжусобній боротьбі і збудував на річці Сян фортецію своїм іменем - Ярослав ; 2. Розширив володіння на північному заході: здолав опір ятвігів, а на землях племені чудь заснував фортецію ЮР’ЇВ  -1030р. (нині Естонія) – територія за Ярослава протягнулася з Півночі від Балтійського моря на Південь до Чорного, а з Сходу від р. Ока до Карпат на Заході; 3. Розгромив печенігів у 1036 році, а в1037 збудував Софійський Собор на честь перемоги над печенігами. 4. Здійснював походи на Візантію але вони не були вдалими 1043р. і більше він не воював з цією державою.

Вправа. «Закінчити речення»

  • Що продовжив Ярослав…….. («шлюбну дипломатію»)
  • Як його назвали за родичання з представниками правлячих династій Європи…….   («тестем Європи»)

Бесіда

Що ви можете сказати про внутрішню політику Ярослава Мудрого?

ВІДПОВІДІ УЧНІВ : продовжував політику батька 1) розбудував Київ (збільшив його площу в 7 разів, «Місто Ярослава»); 2) Збудував християнські храми: Софійський Собор(Київ 1037), Георгіївський, Іринський та Києво-Печерський монастирі. Золоті ворота; 3) Дбав про розвиток культури; 4) відкрив першу бібліотеку та скрипторій —майстерню по перепису книг, відкривав школи; 5)Заснував Київську митрополію (1051 році Іларіон); 6) створив першу писемну збірку законів Русі –України – «Правда Ярослава». (в 30 –ті роки 11 ст)

 

Зараз пропоную об’єднатися у групи та зіграти в гру «Лото». (Додаток 2)

Вчитель.  Кожна пара отримає набір карток, куди входять портрети князів Володимира Великого та  Ярослава  Мудрого  й  ілюстрації,  пов’язані  з  їхньою  діяльністю.  Вам потрібно розкласти ілюстрації відповідно до князів, з якими вони пов’язані, та пояснити свій вибір.

 Відповіді учнів та учениць. При наявності мультимедійної

дошки один з учнів/учениць демонструє виконання завдання за QR-кодом

(А– 1,2,3,8; Б– 4,5,6,7)

 Учитель (узагальнює відповіді). Чудово попрацювали! На портреті А)

зображений  Ярослав  Мудрий.  З  його  діяльністю  пов’язані  зображення 1

(пам’ятник  Анні  Ярославні,  королеві  Франції), 2 (Софійський

собор), 5 (картина «Читання  народу «Правди  Ярослава» в  присутності

князя»), 8 (Золоті ворота). На портреті Б) зображений Володимир Великий.

З його  діяльністю  пов’язані  зображення3 (златник  Володимира

Великого), 4 (мініатюра  з  літопису,  що  відображає  хрещення  князя  у

Корсуні), 6 (Змієві вали), 7 (Десятинна церква).

 

Дорогі  діти!  Поки  ви  грали  у «Лото», мені  надійшов  лист.  У  ньому

розміщено інформацію про важливе історичне джерело. Послухайте зміст

листа й визначте, про яке історичне джерело йдеться в листі.

Збірка стародавнього руського права, складена в Русі-Україні в XI-XII ст. на

основі звичаєвого права. Мала безпосередній вплив на всі правові пам'ятки

литовської доби в історії України,  деякі норми увійшли до українського

права гетьманської доби.

Відповіді учнів та учениць

Учитель (узагальнює відповіді). Так, в листі розповідається про  збірник

Законів «Правда Ярослава», яку згодом стали називати «Руська правда».

Учитель(ка) оголошує тему уроку і очікувані результати

ІІІ. Мотивація вивчення теми.

Учитель(ка).  Зверніть  увагу  на  зображення,  яке  розглядають  наші

помічники Марічка та Ігор на початку параграфа.

– Хто зображений на ілюстрації?

– Що він тримає в руках?

– Як ви вважаєте, яким чином пов’язане дане зображення із темою уроку?

Відповіді учнів та учениць

Учитель (узагальнює відповіді).

Збірник  норм  давньоруського права  врегульовував  життя  тогочасного  суспільства.  Існуючі  на  той  час правові  звичаї  та  усні  закони  було  систематизовано  та  пристосовано  до нових  реалій  тогочасного  життя. «Руська  правда»  відрізнялася  своїм відносним гуманізмом(людяністю) та юридичною технікою від аналогічних європейських «варварських правд».

Учитель (узагальнює  відповіді).  СЛАЙД

 «Правда  Ярослава» —  це  перша Частина «Руської правди», згодом нащадки Ярослава Мудрого вноситимуть до  неї  доповнення.  Так  з’явиться «Правда  Ярославичів» та «Статут»  Володимира Мономаха— 2 і 3 частини «Руської правди».

Значною  мірою  саме  з «Руської  правди» ми  дізнаємося  про  суспільний

устрій  Русі-України,  який  складали:  князь,  удільні  князі,  бояри,

дружинники,  духовенство,  холопи,  закупи,  рядовичі,  смерди,  дворова челядь, ізгої.

 

  • А які вам відомі вже закони в Європі? «Салічна правда» Хлодвіга (Франське королівство в 5 ст.) і Кодекс Юстініана в Візантії (к. 6 ст.)

Як і на попередній практичній роботі,  сьогодні ви знову працюватимете  як

історики-науковці 

Ваше завдання: ознайомитися із історичними джерелами,

проаналізувати  їхній  зміст  й  на  основі  отриманої  інформації

охарактеризувати правове становище різних верств населення Русі-України,

висловите  власне  судження  щодо  значення «Руської  правди» в  розвитку

держави Русь-Україна.

Пригадайте:

– Яким був суспільний устрій Русі-України?

Слово вчителя.

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

Учитель.

РОБОТА В ГРУПАХ

 Сьогоднішнє дослідження ви будете здійснювати, працюючи

в групах. Сформувати групи  4 групи.

Учитель.

 Вітаю наші команди дослідників! Кожна група юних істориків (срібняки, златники, літописці, скрипторії) отримала індивідуальне завдання. Упродовж 7 хвилин вам потрібно знайти відповіді на поставлені запитання та занотувати їх у зошит. Після цього представники кожної групи зачитають результати роботи.

Групи виконують завдання упродовж7 хвилин.

Представники груп зачитують відповіді

Група 1. 1) Документ написаний старослов’янською мовою, писали на пергаменті, а також на бересті(березовій корі); Чорнила робили із дубової  чи вільхової кори; знаряддям для письма були гусячі пера; політурку обтягували шкурою і оздоблювали дорогоцінним камінням…; виписували кожну літеру, а перша буква розділу була ініціал і оздоблювалася особливо майстерно; початок книги чи розділу починався з  ЗАСТАВКИ – малюнку на всю сторінк у вигляді плетення.

        2) були суворими і стягувалася грошова виплата

Група 2 заповнювала таблицю грошові виплати

  1. Так була (Була замінина грошовими виплатами)
  2. Учні зачитують
  3. 12 гривень

 (дає зразки таблиці кожній групі)

Група 3. 1. Золотом (дорогоцінним)  2. Була дуже цінною.

Учитель.

 Як ви вже зрозуміли, що «Руська правда» визначала права й

обов’язки  представників  різних  верств  суспільства,  а  головним  важелем

впливу на порушника закону були грошові стягнення.

Дослідіть,  чи  однаково  закон  захищав  представників  різних  верств

суспільства.   Робота з таблицею (розмір штрафу)

Проміжне закріплення

  1. Чи хотіли би ви зараз жити за законами «Руської правди»?(Відповіді учнів).

Вчитель. Так, я згідна з вами, що сьогодні закони «Руської правди» нам здаються суворими. Але ми також повинні пам’ятати, що «Руської правди» була першим правовим документом, який регулював відносини в державі Русь-Україна. Він закріпив основні юридичні норми ранньофеодальної епохи на цілі століття, став взірцем, основою для всіх розпоряджень.

  1. Як називається основний закон України?
  2. Коли було прийнято?

V. Систематизація і закріплення вивченого на уроці матеріалу.

  1. Повідомлення учнів . Висловлювання видатних істориків.

Таким чином, наша подорож у стародавній Київ підійшла до завершення. Давайте поміркуємо, що можна запозичити від Ярослава Мудрого для сучасності, а що варто залишити в ХІ ст. Свої міркування напишіть на папірцях. Те, що ви взяли із собою у ХХІ століття прикріпіть на цю дорожню валізу, а те, що залишаєте в минулому – ось на цей старий кошик.

Робота над проблемним питанням.

Відповіді учнів та учениць

Вшанування пам’яті Ярослава Мудрого.

 СЛАЙД

Гра «Квітка-семеквітка» Слайд

Чому саме квітка? З Чим вона у вас асоціюється?

  • Опишіть становище Русі-України наприкінці Х– у першій половині ХІ ст., підібравши відповідні прикметники для характеристики.

Відповіді учнів та учениць

Учитель (узагальнює  відповіді).  Цілком  з  вами  погоджуюся.  Русь-Україна наприкінці Х– у першій половині ХІ ст. була великою, могутньою,

розвинутою, авторитетною, визнаною, процвітаючою , культурною державою.

 

 

VІ. Підсумок уроку.

Учитель. Закон у житті держави має важливе значення, адже кожна

людина керується певними правилами загального співіснування з іншими

людьми. Саме завдяки цим правилам людство розвивалося в усі часи. Люди

поступово  приходили  до  думки,  що,  тільки  обмежуючи  себе  у  чомусь,

можна домогтися загального позитивного результату. У різні часи всі ці

правила мали різну форму. У Русі-Україні правові звичаї й закони увійшли

до першої писаної збірки правових норм— «Руської правди», що стала

своєрідним регулятором суспільних відносин.

Заповіт Ярослава Мудрого СЛАЙД

Оцінювання учнів і подякувати за плідну і активну участь.

VІ. Домашнє завдання.

Учитель. Вдома опрацюйте параграф10, повторіть параграфи 5–8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трифонова Світлана В'ячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
10086
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку