Проект створений з метою ознайомлення учнів із різними видами кімнатних рослин, способами догляду за ними та значенням в житті людини.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИВІННИЦЬКА ОБЛАСНА СТАНЦІЯ ЮНИХ НАТУРАЛІСТІВВсеукраїнський конкурс“Галерея кімнатних рослин”Роботу виконали: Терещенко Анастасія, учениця 9 класу. Хрінівської філії Іллінецької ЗОШ І – ІІІ ступенів № 1 Іллінецької міської ради Вінницької області Керівник: Глухота Наталія Григорівнавчитель географії та біології Іллінецької ЗОШ І – ІІІ ступенів № 1 Хрінівка 2018 р
МЕТА ПРОЕКТУ:ознайомитися з різними видами кімнатних рослин, способами догляду за ними та значенням в житті людини; 2) залучити учнів школи до роботи по озелененню шкільного приміщення;3) формувати практичні вміння ( догляд, пересадка, розміщення), розвивати пізнавальні інтереси;4) виховувати бережне ставлення учнів до живої природи.
ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ:1) збагачувати видовий склад кімнатних рослин;2) покращити внутрішнє озеленення шкільного приміщення відповідно до вимог Положення про куточок живої природи загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів;3) поглиблювати вміння та навички у пізнанні природи;4) систематизувати знання про кімнатні рослини та використовувати їх на уроках природничих дисциплін.
ВСТУППротягом багатьох століть кімнатні рослини вважалися звичайною прикрасою інтер'єру. Але згодом вченими було доведено, що рослини в приміщенні здатні творити чудеса не тільки з навколишнім простором, але і з настроєм людей, що тут знаходяться. На сьогоднішній день існує велика різноманітність кімнатних рослин, які облагороджують інтер'єр, гармонізують атмосферу і насичують повітря киснем. Вчителі та учні нашої школи постійно поповнюють видовий склад кімнатних рослин. Розміщені вони як у класних кімнатах так і на коридорах, відповідно до індивідуальних особливостей кожної рослини.
1. ЗНАЧЕННЯ КІМНАТНИХ РОСЛИНКімнатні рослини здавна користуються любов’ю багатьох людей, створюючи затишок у приміщенні. Дослідження вчених з НАСА, Університету штату Пенсільванія, Університету Джорджії довели, що кімнатні рослини впливають на якість повітря в приміщенні за рахунок поглинання газів через листки та корені. Вони підвищують вологість, знижують електромагнітні випромінювання, вбивають бактерій. Проте у горщиках ще є земля, в якій живуть мікроорганізми, і які також відіграють важливу роль у нейтралізації летких органічних сполук та інших забруднюючих речовин. Добре впливають рослини і на нервову систему, вони діють заспокійливо, знімають роздратування, агресивність, втому....
2. ОСОБЛИВОСТІ ДОГЛЯДУ ЗА РОСЛИНАМИ До кожної рослини потрібен індивідуальний підхід: земля, вода, світло, вологість повітря, поживні речовини.1. Рослинам потрібне постійне зволоження хоча б раз на два дні в період росту, та мінімальний полив в період спокою взимку.2. Час від часу провітрювати приміщення, але не допускати протягів та різких перепадів температури.3. Кожна рослина має різний підхід до світла, тому потрібно розміщувати вазони на зручному для них місці.4. Пересаджуючи рослини, потрібно вибирати грунт в залежності від устрою кореневої системи.5. Систематично видаляти сухі гілки та листя.
3. ОСНОВНІ ГРУПИ КІМНАТНИХ РОСЛИНОпрацювавши інтернет – ресурси ми дізналися, що всі кімнатні рослини поділяються на сім основних груп. Кожна група має свої, тільки їй властиві особливості й відмінності. На основі цих даних ми створили коллаж груп рослин нашої школи.І група - декоративно-листяні рослини. Вирощуються за гарні листки різного кольору та форми. Цвітуть дрібними квітками.ІІ група - декоративно - квітучі. Є найціннішими в кімнатному квітникарстві за можливість цвітіння рослин у різні сезони року. ІІІ група - бромелієві, які по зовнішньому вигляду нагадують листки, іноді з колючками, загорнені в розетки. Цвітуть протягом двох - трьох місяців яскравими квітами.
ОСНОВНІ ГРУПИ КІМНАТНИХ РОСЛИНIV група - кактуси і сукуленти. Можуть запасати вологу у своїх органах. Користуються повагою у квіткарів за невибагливість, компактність і стійкість до різних умов утримання. Цвітуть у загадковий час (переважно вночі) оригінальними квітками. V група - папороті. Мають витончені декоративні листки. Ніколи не цвітуть. Розмножуються поділом кореневищ, бруньками й спорами. VI група - цибулинні рослини. Мають особливі вимоги до вирощування. Цінуються за свою декоративність. VII група - пальми. Поширені в кімнатному квітникарстві, завдяки своїй витривалості й високій декоративності. Цвітуть пальми дуже рідко.
Монстера. Велика тропічна рослина, красива і досить невибаглива. У міру дорослішання, на листках з’являються дірки, які пізніше перетворюються в розрізи. Рослина теплолюбна, взимку не можна допускати зниження температури в приміщенні нижче 17 градусів. Найкраще росте на сонячному місці, без впливу прямих сонячних променів. Монстера має властивість швидко рости. Висота рослини може досягати 5 м. Вологолюбна, необхідний рясний полив, але між поливами грунт повинен підсихати.
Невибаглива і швидко зростаюча рослина, що заповнює простір своїми гарними оригінальними листками. Батьківщина - південноафриканські субтропіки, а точніше – долина річки Лімпопо. Прямі сонячні промені небажані для плектрантуса, кращим освітленням буде розсіяне. Щоб рослина була більш кущиста, потрібно обрізати верхівкові пагони, використовуючи їх для розмноження. Фітонциди рослини очищують повітря від хвороботворних організмів, допомагають заспокоїти нерви, послабити головний біль. Плектрантус
Деревовидна драцена здатна досягати висоти 3 м. Листя довгі і вузькі. У міру росту рослини листочки опадають. Розміщувати в світлому, захищеному від прямих сонячних променів місці. За відсутності достатньої кількості світла, листки можуть втрачати забарвлення. Підходить штучне освітлення. Це вологолюбна рослина, і потребує рясного поливу. Пересушування земляної грудки неприпустиме. Потрібно обприскувати рослину, протирати листя від пилу. Драцена
Гіпеаструм. Батьківщина Південна Америка. Існує 75 видів цих красивих рослин з великими листками. Поливати потрібно помірно, коли перецвітає полив припиняють і листя поступово жовкне. Однак не можна допускати пересихання тонкого коріння. Гіпеаструм добре почувається в освітленому місці, нестача світла негативно позначається на його вигляді. Розміщуємо на південних, південно -східних та південно - західних вікнах.
Товстянка (Грошове дерево)Ця рослина здатна накопичувати багато вологи в своєму листі. Через свою оригінальну форму (округлу) це дерево вважають джерелом позитивної енергії, а також об’єктом, який здатний гасити негативні емоції та гармонізувати атмосферу житла. Пересаджується рослина 1 раз в 2-3 роки, хоча можливо і рідше. Розмножується товстянка відростками або листовими живцями.
Зефірантес білосніжний Багаторічна дрібноцибулинна рослина з родини амарилісових. У природі налічується близько 40 видів. Росте в тропіках Південної і Центральної Америки. Світлолюбна та вологолюбна рослина. Розміщувати на вікнах, що виходять на південний схід або південний захід. Листя в літній час потрібно періодично сприскувати водою. Пересаджувати цибулини щорічно після закінчення періоду спокою.
Батьківщиною рослини є країни з жарким вологим кліматом: Філіппіни, Китай. На відкритому грунті рослина може досягати 20 м у висоту, але в домашніх умовах фікус виростає до трьох метрів. Це справжня недотрога. Йому необхідно виділити постійне місце. Якщо квітку переставляти, повертати і рухати, вона може «образитися» і скинути все своє листя. Фікус не любить холоду, темряви, протягів. Головне завдання при догляді - не допускати перезволоження або пересихання грунту. Фікус Бенджаміна
Висновок При створенні проекту «Галерея кімнатних рослин» ми багато дізналися про види рослин та їх значення в житті людини. Виявили, що вони поліпшують настрій, зволожують повітря і виділяють в нього корисні речовини – фітонциди, які вбивають мікроорганізми. Також ми дізналися, що кожній рослині потрібні певні індивідуальні умови (зволоження, освітлення, тип грунту) для кращого росту та розвитку. Ми дійшли висновку, що для покращення умов навчання та самопочуття учнів в школі та вдома потрібно використовувати кімнатні рослини, які найкраще поглинають токсичні речовини, легко розмножуються та добре пристосовані до наших кліматичних умов. Це можуть бути хлорофітуми, традесканції, фікуси, драцени, бегонії…
Використана література1. Барна Л. Кімнатні рослини у навчально – виховному процесі з біології. Навчальна книга «Богдан», 2006.2. Положення про куточок живої природи загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 09.08.2002 № 4563. http://www.eco-live.com.ua4. http://www.xpert.com.ua/katalog-kimnatnuh-roslun5. http://kimnatni-roslyny.blogspot.com6. https://ukr.media