Розробка уроку "Насінина. Способи поширення плодів і насіння"

Про матеріал

Розробка уроку з біології для 6 класу "Насінина. Способи поширення плодів і насіння". Учні знайомляться з способами розповсюдження плодів та насіння.

Перегляд файлу

1

 

Тема: Насінина. Способи поширення плодів та насіння

Мета:

  • закріпити знання про будову та різноманіття плодів і насіння; ознайомитися з особливостями розповсюдження насіння та плодів, їх значенням у житті рослини.
  • розвивати вміння працювати з підручником;заповнювати таблиці, складати схеми, робити висновки;
  • виховувати уважність, дисциплінованість, бережливе ставлення до природи; відповідальність за власні знання.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: таблиця «Будова квітки», «Подвійне запліднення», «Будова насінини», ботанічні ілюстрації, насіння квасолі, яблуко, апельсин, груша, горіхи.

Загальнодидактичні методи: пояснювально-ілюстративний та частково-пошуковий.

Терміни та поняття: генеративні органи, плоди, насінина, сім’ядолі.

Хід уроку

1.Організаційний етап.

2. Перевірка домашнього завдання, актуалізація та корекція опорних знань та чуттєвого досвіду

Біологічний диктант (вибрати правильне твердження)

1. Яблуня має плід ягода

2. У злакових сухі плоди.

3. Груша має плід яблуко

4. Кавун – це ягода

5. Капуста – це біб

6. Томат – це гарбузина

7. Каштан – горіх

8. Дуб – коробочка

9. Дуб – горіх

10. Соняшник – зернівка.

Вікторина

  • Назвіть з насіння яких рослин це зроблено:
  • Манка;
  • Геркулес;
  • Вівсяне печиво;
  • Гречана каша4
  • Крохмаль;
  • Сонячна олія;
  • Назвіть насіння, яке людина може використовувати як ліки. (гарбуз, пшениця, укроп, льон)
  • Назвіть насіння рослин, які можуть бути небезпечні для людини (мак, дурман, конопля). Ядра абрикосів, сливи та вишні містять синильну кислоту – дуже сильну отруту.
  • Назвіть рослини, що мають найбільше насіння.
  • Назвіть рослини з найдрібнішим насінням.

Тестовий контроль

  1. До складу насінин входять органічні речовини.
  2. Органічні речовини розходуються на ріст та розвиток проростка.
  3. У насінні квасолі запас поживних речовин міститься у сім’ядолях.
  4. У насінні пшениці запас поживних речовин знаходиться в ендоспермі.
  5. Квасоля відноситься до дводольних рослин.
  6. Пшениця відноситься до однодольних рослин.
  7. Насіння пшениці людина використовує для отримання масла.
  8. У насінині соняшника міститься багато жирів.
  9. Зародок квасолі містить одну сім’ядолю.
  10. При проростанні насіння першим проростає стебло.

 

Знайдіть відповідності

Кістянка  Конвалія

Китиця  Біб

Складний колос Мак

Стручок  Яйцеклітина

Коробочка  Пшениця

Сухий плід  Абрикос

Гамета  Яблуня

Щиток  Дуб

Ягода  Капуста

Горіх  Томат

4. Мотивація отримання нових знань.

Обговорення проблемної ситуації

  • Насіння багатьох квіткових рослин може опинитися дуже далеко від тієї рослини, на якій воно утворилося. Яким чином воно може переміщуватися?

5. Оголошення теми та завдань уроку.

Привітання вчителя. Повідомлення теми та задач уроку.

На уроці учні:

  • Ознайомляться з будовою насінини.

6. Формування нових знань

Зовнішня та внутрішня будова насіння квасолі.

Розповідь вчителя

Для позначення любих частин рослини, що слугують для розселення, існує термін діаспора. Основні діаспори, з якими ми будемо мати діло, це насіння, плоди, іноді супліддя, а іноді і вся рослина.

У відносно невеликої кількості рослин діаспори розповсюджуються без участі зовнішніх агентів. Такі рослини назваються автохорами, а явище автохорією. Рослини у яких насіння та плоди розповсюджуються за допомогою вітру, людини, води тощо називаються аллохорами, а явище алохорією.

Аллохорія  розділяється на зоохорію (тварини), антропохорію (людина), анемохорію (вітер), гідрохорію (вода).

Зоохорія

Які тільки тварина не приймають участі у розповсюдженні насіння та плодів. До їх числа відносяться навіть молюски (приймають участь у розповсюдженні плодів адакси) та дощові черви.

Останні розповсюджують дрібне насіння сапрофітних орхідей.

Велику роль у розповсюдженні насіння грають мурахи (мірмекохорія). Деякі риби з реки Амазонки можуть розповсюджувати насіння певних водних та прибережних рослин. Так наприклад, існують риби, що розповсюджують плоди тропічних дерев (тутове дерево, хризобалан, бурзер, симаруба тощо).

На галапагосских островах деякі кактуси розповсюджують черепахи. Вважається, що дуже давно у помірних зонах плоди суниці могли розповсюджувати черепахи.Таке розповсюдження носить назву заурохорії.

Дуже велику роль у розповсюдження насіння та плодів грають птахи. Це явище носить назву орнітохорії. Ці плоди та насіння мають наступні особливості: вони мають привабливу для птахів їстівну частину, різноманітні пристосування, що виключають поїдання незрілого насіння, тверду оболонку насінини, сигнальне забарвлення дозрілих плодів, відсутність запаху.

При розповсюдженні ссавцями плоди та насіння мають їстівну частину, сигнальне забарвлення, приємний запах.

Поширення тваринами може здійснюватися трьома різними способами. Ймовірно, найстаршим з них була ендозоохорія, яка характеризується тим, що насіння або плоди цілком поїдаються, а насіння, їх вміст або ендокарпій до укладених усередині насінням проходять через травний тракт і викидаються непошкодженими разом з екскрементами. Але часто тварини не поїдають діаспори відразу ж, а тягнуть їх у гнізда або складають де-небудь у запас. При цьому частина насіння і плодів втрачається в дорозі або залишається чому-небудь невикористаною. Таке розтаскування діаспор тваринами називається сінзоохоріей. Нарешті, в багатьох випадках тварини можуть пасивно переносити насіння і плоди, випадково прилип або причепом до поверхні їх тіла. Цей різновид зоохорією називають епізоохоріей.

Анемохорія

Вітер легко розносить дуже дрібне насіння, наприклад, орхідеї а у більшого насіння і плодів є пристосування для поширення його потоками повітря – волоски, чубки, крилаті вирости (кульбаби, бавовник, береза, в’яз, клен). Водою розноситься насіння водяних рослин. Зазвичай воно має вирости, заповнені повітрям, як плавальні бульбашки (осока). Насіння соковитих плодів часто поширюється птахами, які поїдають плоди, а насіння з міцною кісточкою або твердою оболонкою проходить через шлунково-кишковий тракт птаха і без ушкоджень викидається назовні, іноді досить далеко від рослини.

Багато насіння і плодів мають чіпкі та клейкі пристосування (гачки, щетини, шпильки), які допомагають їм чіплятися до хутра тварин, пір’я птахів, одягу людини і таким чином «переїжджати» на великі відстані (лопух, череда, дика морква).

У деяких рослин під час дозрівання плоди розкриваються і викидають насіння. При цьому часто чути тріск (акація, люпин).

У сухих степах і пустелях деякі рослини під час дозрівання насіння відриваються від коренів. Їх жене вітер, і вони дорогою розсіюють насіння. Такі рослини називають перекотиполе (керем, курай).

Антропохорія

Найактивнішим поширювачем насіння є людина. Вона поширює насіння, не тільки випадково переносячи його на одязі, але й у процесі трудової діяльності на збиральних машинах, разом з посівним матеріалом  та транспортом. Людина може переносити насіння випадково на далекі відстані, іноді через гори й океани. Так, з Північної Америки до Європи були завезені і поширилися щириця, запашна ромашка, елодея, а з Європи до Північної Америки – подорожник, пирій, кукіль.

Гідрохорія

Вода є потужним агентом поширення насіння і плодів. Морські течії, річки і струмки, зливові потоки відіграють дуже велику роль у поширенні діаспор. Цілком природно, що в якості постійно діючого агента переносу вода досить ефективна тільки щодо тих діаспор, які забезпечені спеціальними гідрохорнимі пристосуваннями. Таких спеціалізованих гідрохоров багато, і вони досить різноманітні.

Основне гідрохорное пристосування - це надійний захист насіння від змочування. Інше, але менш універсальне гідрохорное пристосування - здатність триматися на поверхні води (плавучість).

Особливим типом гідрохоріі є так званий рафтинг. Нерідко в морях і океанах можна бачити невеликі «плаваючі острови», що відірвалися від берега суші і несуть із собою різний набір рослин і тварин, у тому числі безліч діаспор. Іноді на цих дрейфуючих островах можна бачити навіть прямостоячі пальми та інші рослини. Такі плавучі острівці часто спостерігалися в Тихому океані. Є всі підстави припускати, що хоча б деякі з цих острівців можуть благополучно проплисти декілька сотень кілометрів і донести до суші невелику частину живого матеріалу. У літературі є багато свідчень про такі природних плотах, несучих цілі дерева, а також різних тварин. Немає сумнівів, що якби навіть ефективність рафтингу в поширенні діаспор була не дуже велика, то протягом багатьох тисячоліть, а тим більше мільйонів років він повинен був зіграти істотну роль у поширенні діаспор на далекі відстані.

Практична частина. Робота в групах.

Учні уважно читають інструктивну картку та приступають до досліджень. Групам надаються колекції з плодів та насіння або ботанічні ілюстрації. Вчитель коригує роботу груп.

Інструктивна картка.

  • Роздивіться запропоновані вам плоди та насінини.
  • Визначте тип плоду декількох рослин за вашим вибором.
  • Визначте, які пристосування до розповсюдження є у плодів та насіння цих рослин.
  • Встановіть, які пристосування до розповсюдження є у плодів та насіння цих рослин. Запишіть ці способи у таблицю
  • Підготуйте виступ одного з учнів від групи за планом:
  • Спосіб розповсюдження плодів та насіння вивчених рослин;
  • Приклади рослин та їх пристосуванні плодів та насінин до розповсюдження.

6. Закріплення отриманих знань

Заповніть таблицю

Спосіб розповсюдження

Назва рослини

Ознаки пристосування плодів та насіння

 

 

 

 

7. Узагальнення та систематизація знань.

Фронтальна бесіда

  • Якими способами розповсюджуються плоди та насіння?
  • Які пристосування виникли у плодів та насіння у зв’язку з різними способами розповсюдження?
  • Яке значення має розповсюдження насіння?
  • Яке значення мають плоди та насіння у житті рослин?
  • Назвіть рослини, що можуть розповсюджуватися декількома способами.

8. Домашнє завдання.

  1. Середній рівень – читати §
  2. Достатній рівень – опрацювати §
  3. Високий рівень – створити колекцію насіння у вигляді книжки (сухе насіння, або ілюстрації)

9. Підбиття підсумків уроку.

Учні роблять висновок щодо отриманих знань.

Фронтальна бесіда

  • Чим ми сьогодні займалися на уроці?
  • Чи досягнута мета уроку?
  • Що ми для цього зробили?
  • Що було зроблено добре?
  • Що ще треба досягнути?
  • Як групи оцінюють власну роботу
  • Оцінювання вчителем.
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
30 грудня 2018
Переглядів
3554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку