Прочитайте. Визначте особові займенники, з’ясуйте особу, число (усно). 1. Я хочу на озеро Світязь, в туман таємничих лісів (Л. Костенко). 2. Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш назви людини (Сааді). 3. Будуть краять землю лемеші, щоб вона розквітла урожаєм (В. Сосюра).
Творче моделювання Записати речення, уставляючи в потрібній відмінковій формі займенники. У яких реченнях ви вжили особовий займенник, а в яких — присвійний? 1. (До кого?) ... завітали друзі. — (Чиї?) ... друзі завітали. (ч.р., одн.) 2. (У кого?) ... заболіла голова. — (Чия?) ... голова розболілася. (ж.р.,одн.) 3. (У кого?) ... сьогодні контрольна з математики. — (Чий?) ... клас сьогодні пише контрольну з математики. (множ.) 4. (У кого?) ... на обличчі було здивування. — (На чиєму?) ... обличчі було здивування. (ч.р., одн.)
Спишіть, ставлячи подані в дужках особові займенники в потрібному відмінку. Прочитав для (він), передав через (вони), розказав про (він), глянув (вона) у вічі, плакав біля (вони), надіявся на (він), допоможу (вона), усміхнувся до (вони), затримався через (він), бачилися з (вона), перед (він), переді (я), зустрів (ти), спитав у (ми), люблю (ви), прийшов до (я).
Перепишіть прислів’я, подані в дужках особові займенники поставте в потрібному відмінку. Визначте особу, число, відмінок кожного займенника. 1. Ви (я) просіть, а я наче не хочу. 2. Ми з (ти), як риба з водою. 3. Комусь ніяково, а (я) однаково. 4. Є квас, та не для (ви)! 5. Ти розказуєш (він) про образи, а він (ти) про гарбузи. 6. Хоч поганий тин, та затишно за (він).