Підготувала майстер виробничого навчання Світлана Торгоня
м.Первомайськ
Актуальними засобами формування професійної компетентності майбутніх фахівців у професійних (професійнотехнічних) закладах освіти є реалізація міжпредметної інтеграції в освітньому процесі, розвиток творчого потенціалу молоді та забезпечення якості підготовки фахівця через співпрацю з бізнес партнерами.
Завдання, яке стоїть сьогодні перед професійною (професійнотехнічною) освітою - якісна професійна підготовка кваліфікованого робітника, забезпечується впровадженням компетентнісного підходу до навчання.
- динамічна комбінація знань, вмінь і практичних навичок,
- способів мислення,
- професійних, світоглядних і громадянських якостей,
- морально-етичних цінностей.
визначає здатність здобувача освіти успішно здійснювати професійну та подальшу навчальну діяльність і є результатом навчання на певному рівні професійної освіти освіти
Професійна (професійно-технічна) освіта не може обмежитися лише передачею соціокультурних норм, вона повинна:
- передбачати формування у здобувачів освіти нового світобачення;
- вчити жити і працювати в полікультурному суспільстві;
- орієнтуватися в світовому професійному просторі;
- вміти вирішувати проблемні ситуації які виникають.
Проблемне навчання
(Problem-Based Learning)
– це метод навчання, в якому реальні складні проблеми використовуються як освітній інструмент,яке ґрунтується на вирішенні проблем за обмежений час і надає досвід, який сприяє активному процесу вивчення, допомагає систематизувати знання та природно інтегрує навчання в професійній освіті і реальне життя.
До проблемного навчання входять такі напрями як:
-дослідження випадків;- рольові ігри; - симуляції.
Переваги проблемного навчання
-вчить мислити логічно, науково, творчо
-робить навчальний матеріал більш доказовим та переконливим
-сприяє формуванню стійких знань
-впливає на емоційну сферу здобувачів освіти, формує впевненість, радість, задоволення від розумової діяльності - формує елементарні навички пошукової, дослідницької роботи,розвиває позитивне ставлення, інтерес до навчання Недоліками проблемного навчання є:
-складність матеріалу що навчається;
-недостатність базових знань здобувачів освіти.
Структура проблемного навчання
Основні етапи проблемного навчання:
1) Створення проблемної ситуації;
2) Формування проблеми;
3) Встановлення способів розв'язання проблеми;
4) Розв'язання проблеми;
5) Підсумки та перевірка встановленої залежності
це складний психологічний стан, який стосується пізнавальної та мотиваційно-емоційної сфери та проявляється як чітко чи невиразно усвідомлене здобувачами освіти утруднення, що спонукає їх до пошуку нових знань і способів діяльності для його подолання.
Зміст навчальних проблемних ситуації
Основним змістом є проблемні ситуації, які спрямовані на формування продуктивного мислення здобувачів освіти, розвиток їх критичного і логічного мислення
Приклади проблемних ситуацій
1. Після просочування бісквіту сиропом, він змінив колір, яка причина, і чи можна випрати цю ситуацію?
2. Масляний крем після збивання набув сірого кольору, причина і ваші дії?
3. Дріжджове тісто після замішування не піднімається, причина і ваші дії?
4. Прийшовши на роботу, ви виявили несправність обладнання,ваші дії?
5. Бісквіт при випіканні не піднявся, причина?
полягає в тому, що здобувачі освіти вчаться самостійно здобувати знання і вирішувати нові проблеми що виникають, при цьому в них формується пізнавальний інтерес і творча активність, зацікавленість у досягненні кінцевих результатів