Презентація до захисту науково-дослідницького проекту "Аналіз та екологічна оцінка впливу АЗС на навколишнє середовище м. Черкаси. Проблема впливу АЗС на навколишнє. середовище є досить актуальною. Оскільки АЗС є наймасовішим видом обслуговування автотранспорту, її експлуатація призводить до забруднення довкілля.
АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ Проблема впливу АЗС на навколишнє середовище є досить актуальною. Оскільки АЗС є наймасовішим видом обслуговування автотранспорту, її експлуатація призводить до забруднення довкілля. Ефективність безпечного використання пального для людини і його впливу на довкілля на сьогодні є основним завданням сучасних досліджень у транспортних технологіях.
Проаналізувати нормативну базу, спрямовану на урегулювання будівництва та діяльності АЗС. Вивчити екологічну ситуацію в зоні АЗС м. Черкас на прикладі ряду об’єктів цього типу. Визначити основні джерела забруднень в межах АЗС, що становлять небезпеку для стану навколишнього середовища. Оцінити ступінь забруднення грунтів нафтопродуктами на ділянках, прилеглих до АЗС. Розробити рекомендації щодо підвищення рівня екологічної безпеки АЗС. МЕТА ДОСЛІДЖЕННЯ У ході дослідження передбачалося:
УМОВИ ТА МЕТОДИКА ДОСЛІДЖЕНЬ Огляд, вивчення та спостереження за об’єктами здійснювались навесні 2014 року.; Дослідження проводились восени 2014 року; Для дослідження забруднення ґрунту АЗС відібрані проби ґрунту з метою аналітичного контролю в лабораторних умовах та визначення масової частки нафтопродуктів у них. Проби ґрунту були відібрані відповідно до вимог ГОСТ 17.4.3.01-83 „Охорона природи. Грунту. Маса проби становила 1 кг. Відібраний ґрунт поміщався у поліетиленовий пакет з відповідним маркуванням щодо місця та часу відбору проби
Відібрані проби висушували на повітрі, розтирали, видаляли включення та розминали їх у ступці і просіювали через сито з діаметром отворів 1 мм. Масова частка нафтопродуктів у ґрунті визначалась гравіметричним методом. Контрольним зразком слугував ґрунт з екологічно чистої лісової зони. Для визначення ступеня впливу АЗС на стан атмосферного повітря проведено контроль вмісту бензину. Концентрація вимірювалась 6 разів на добу протягом 5 днів – о 6:00, 9:00, 12:00, 15:00, 18:00, 21:00. Отримані результаті порівнювались зі значеннями гранично-допустимих. Значення фонових характеристик отримувались одноразовим вимірюванням вмісту бензину на відстані 100 м від досліджуваних об’єктів.
. Поблизу частини досліджуваних АЗС, на відстані 50–100 м вбік від АЗС та 0,5 м від бровки дороги було відібрано фонові проби (загалом на 4об’єктах, де існували умови для вибору зручної ділянки). Проби ґрунту були відібрані відповідно до вимог ГОСТ 17.4.3.01-83 « Охрана природы. Почвы» середньозабруднені 2,79 11166 АЗС «УКРНАФТА» вул.Лісова просіка слабкозабруднені 2,2 8816 АЗС «АВІАС ПЛЮС», вул.Одеська слабкозабруднені 1,92 7683 АЗС«АВІАС ПЛЮС» вул. Сумгаїтська незабруднені 0,94 3765 АЗС«ЛУКОЙЛ-УКРАЇНА» Рівень забруднення за Соловйовим Рівень забруднення ГДК Масова частка мг/кг Об’єкт досліджень Оцінювання забруднення ґрунтів нафтопродуктами РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕНЬ
Результати відповідного дослідження свідчать, що слабке забруднення може бути ліквідоване у процесі самоочищення ґрунту протягом наступних 2–3 років, середнє - протягом 4–5 років. Дослідження пального показали, що на сьогодні АЗС міста Черкас такі як «Укрнафта» та «Авіас-Плюс» використовують пальне українського виробника, що відповідає державному стандарту України. Згідно з ДСТУ для бензину українського виробництва вміст сірки не повинен перевищувати 0,015 % за об’ємом, а для бензину поліпшеної якості марки А-95 не більше 0,005%. Аналіз засвідчив відповідність пального нормативним показникам.
Оцінка екологічного ризику АЗС низький 4. АЗС «УКРНАФТА» вул.Лісова просіка низький 3. АЗС «АВІАС ПЛЮС», вул.Одеська низький 2. АЗС«АВІАС ПЛЮС» вул. Сумгаїтська низький 1. АЗС«ЛУКОЙЛ-УКРАЇНА» вул.Онопрієнка, 6 Рівень екологічного ризику Номер об’єкта На основі оцінки потенційних наслідків діяльності АЗС для здоров’я людини і встановлено, що чотири досліджених АЗС створюють низький рівень екологічного ризику, якого необхідно уникнути
ВИСНОВКИ На основі аналізу нормативної бази, щодо будівництва і діяльності АЗС в Україні, виявлено недостатній рівень нормативного забезпечення роботи АЗС. Потенційними джерелами АЗС є втрати паливно-мастильних матеріалів, які відбуваються при заповненні резервуарів, видачі палива, експлуатації недосконалого обладнання, та порушенні його цілісності.
Виявлено перевищення значень гранично-допустимих концентрацій по забрудненню бензином у 1,13-3,72 рази та фонових у 1,11-1,83 р. Забруднення повітря є максимальним у години пік о 9:00 та 18:00. Спостерігається підвищення забруднення повітря влітку. Забруднення ґрунтів перевищує ГДК у 0,32-4,8 рази. Встановлено, що чотири досліджених АЗС створюють низький рівень екологічного ризику, якого необхідно уникнути. Запропоновано рекомендації по запобіганню виникнення екологічно небезпечних ситуацій при експлуатації АЗС
Практичне значення Результати досліджень є ваговим внеском щодо поповнення системи екологічних знань про негативний вплив АЗС на довкілля; сформульовані рекомендації можуть бути використані при проектуванні будівництва нових та реконструкції старих АЗС для підвищення екологічної безпеки АЗС . отримані результати використовуються у навчальному процесі при викладанні курсів “Охорона навколишнього середовища”, “Екологія”.