Мета даної розробки уроку: збагатити уявлення учнів про властивості води; вчити спостерігати та виконувати деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояви цих властивостей у природі; розвивати пізнавальну активність школярів, вміння аналізувати і робити висновки, забезпечити розвиток логічного та просторового мислення, уваги, пам'яті, виховувати інтерес до вивчення природознавства, спостережливість, бережливе ставлення до води, вчити економно використовувати воду.
Природознавство 1 клас
Тема: Вода та її властивості. Практична робота. Ознайомлення з властивостями води.
Мета: збагатити уявлення учнів про властивості води; вчити спостерігати та виконувати деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояви цих властивостей у природі; розвивати пізнавальну активність школярів, вміння аналізувати і робити висновки, забезпечити розвиток логічного та просторового мислення, уваги, пам’яті, виховувати інтерес до вивчення природознавства, спостережливість, бережливе ставлення до води, вчити економно використовувати воду.
Обладнання: макет лісової галявини, предметні малюнки, стаканчики – нерозливайки, металева ложка, монети, банка, пляшка, тарілка,
Хід уроку
Продзвенів гучний дзвінок. Починаймо наш урок!
- Зараз я посміхнусь, а ви спіймайте мою посмішку і прикрасьте нею своє обличчя. А тепер усміхніться і подаруйте свою веселу посмішку чудовий настрій сусідові,
3. Фенологічні спостереження
--- Правда настрій покращився? Чи відповідає ваш настрій погоді за вікном?
- Яка зараз пора року? Який місяць? Чому його так називають?
- Що можна сказати про стан неба? Чи є надворі вітер? Опади?
- Як ви гадаєте, яким буде сьогоднішній день?
4. Актуалізація опорних знань.
- Отже за чим спостерігали ви , йдучи до школи?( за природою).
- Давайте пригадаємо, що таке природа?
- На які групи вона поділяється?
- Що належить до живої природи? До неживої?
5. Дидактична гра «Визнач зайве слово»
- Який малюнок зайвий?
( діти вода лелека слон ялинка)
- А чому цей малюнок зайвий?
- Доведіть, що на інших малюнках зображена жива природа.
6 Асоціативний кущ
сніг озеро
калюжа Вода дощ
чай хмарка
7 Проблемна ситуація
--- А з чого складається дощ?
Щоб всі знання сьогодні мали крапля казкова до нас завітала.
-- Крапелька води завітала до нас у гості. Але вона чомусь зовсім сумна.
– Послухайте, що вона розповіла :
«Я із моїми сестричками-крапельками жили на хмаринці. Легенький вітерець гнав її до галявини, де ми повинні були пролитися рясним дощиком і напоїти всі живі організми, які живуть на галявинці. Але налетів сердитий вітер, всі крапельки випали з хмарки і до галявини не долетіли. Тепер все живе там загине. Діти, допоможіть мені і моїм сестричкам знову повернутися на хмарку. А для цього вам потрібно відповісти на питання. Згодні?» ( Показ пустої галявини)
Фізкультхвилинка
8. Оголошення теми та мети уроку
– Отже, щоб крапельки повернулися знову на хмаринку і напоїли нашу галявину, потрібно з’ясувати властивості води, її стан і куди зникає вода з калюжі. І якщо ми це з’ясуємо то крапельки-сестрички повернуться на хмарку. Отже, уявіть,що наш клас перетворився на наукову лабораторію, а ми з вами - науковці-лаборанти в цій лабораторії.
-- А хто знає що таке лабораторія?
До нашої лабораторії потрапила вода, яку нам треба буде дослідити. І ми зараз з вами будемо проводити досліди. Деякі я буду демонструвати вам , а деякі з дослідів ви будете проводити самі.
Отже, нам необхідно визначити властивості води.
9. Опрацювання нового матеріалу. Дослідницький практикум
Дослід 1
-У вас в стаканчиках- нерозливайках налита вода. Якого кольору вона?
--- Який ми можемо зробити висновок? Вода безбарвна
– Отже, одну крапельку ми змогли повернути на хмаринку
Дослід 2
- Як визначити її запах?( понюхати).
--- Щоб правильно визначити запах рідини, потрібно тримати посудину з рідиною від обличчя на відстані. Потім рухами руки спрямувати потік повітря у свій бік.
Чому потрібно робити саме так, а не наближати ніс до посудини, щоб понюхати? Ми не знаємо що саме в посудині і можна різким запахом обпекти носову порожнину.
- Чи має вода запах?
Висновок: вода без запаху
--- Отже, ще одну крапельку ми змогли повернути на хмаринку
Дослід 3
— Який смак у води?
Висновок : не має смаку.
Коли говорять, що вода «солодка»? (Коли дуже хочеться пити.)
--- Отже, ще одну крапельку ми змогли повернути на хмаринку
Дослід 4
--- У нерозливайки вкиньте монетку, а я опущу ложку. Чи добре видно монетку чи ложку?
Висновок: вода прозора.
– Отже, ще одну крапельку ми змогли повернути на хмаринку.
Дослід 5
----Навколо нас багато різноманітних предметів, ми можемо взяти їх в руки, потримати, покласти на стіл, і від цього ці речі, їх форма ніяк не зміниться. А що станеться,якщо візьмемо воду до рук? Чи має вода певну форму?
--- Наллємо її в банку, в пляшку, в тарілку. Якої форми вона набула?
Висновок: вода не має форми, а набуває форми посудини в яку налита.
---Отже, ще одну крапельку ми змогли повернути на хмаринку
Дослід 6
--- Я зараз переливаю воду з однієї склянки в іншу. Вода легко переливається? Вода швидко переливається? Який висновок ми можемо зробити?
Висновок: вода – рідини , вона –текуча.
---Отже, ще одну крапельку ми змогли повернути на хмаринку
10. Робота з підручником
---А ще вода може перетворюватися, як справжня добра Чаклунка. Вода ще має одну дуже цікаву властивість. Яку ви мені скажете самі, коли послухаєте казку, яку розповів Карасик Золотенко ( с. 42)
--- Хто хотів украсти сонце і воду? Чому йому не вдалося викрасти воду?
— Які перетворення відбувалися з водою?
— Прочитайте виділені в казці слова.
--- Струмки , річка, дощ – це вода в якому стані?
--- Подивіться на сторінку 43
---- А чи можемо ми сніг, лід взяти у руки. Отже , це вода вже буде в якому стані?
--- А ще іній це теж вода в твердому стані.
--- А за якої умови вода з твердого стану може перетворитися в рідкий.
( Якщо нагріти її)
--- Ви часто вдома спостерігали, як кипить вода. І що йде з носика чайника йде пара. Це – вода, яка перетворилася на газ. Цей процес називається – випаровуванням.
- Справді, напевне не раз вам доводилося бачити, як після дощу залишається калюжа, а пригріє сонце - вода зникає. Вода в калюжі перетворюється на пару. Пара складається з дуже дрібних частинок води, які дуже-дуже легенькі і непомітні. Що яскравіше світить сонце то швидше частинки води перетворюються на пару, і піднімаються вгору.
---- Ці дрібненькі краплинку скупчуються і утворюють хмарку.
--- Висновок: вода може бути в рідкому, твердому і газоподібному стані, або парою.
-- - Остання краплинка повернулась на хмаринку.
--- Краплинка задоволена вашою роботою на уроці, але все ж таки хоче дізнатися, чого ви навчилися на уроці та що нове дізналися.
11. Гра «Так чи ні»
-За допомогою долоньок дайте відповіді на запитання. Зелений колір - так,червоний - ні.
• Вода не має форми-так
• Вода має неприємний запах-ні
• Вода не має смаку-так
• Вода непрозора- ні
--- Пролився рясний дощик. Наша крапелька звеселіла. Після дощику галявина перетворилась на справжню казку. Все ожило.
12. Підсумок
---З глибокої давнини люди завжди шанобливо і бережно ставилися до води.
--- А чому це так? Чи можуть жити людина, тварини, рослини без води?
1. Гра «Павутинка»
---Уявіть, що ви рослини, тварини, люди якихось професій. Чи потрібна вам вода? Для чого? Наприклад: я – мама. У воді я перу білизну. Я – кухар. Вода мені потрібна для приготування страв та миття посуду.
1. Я – квітка. Вода мені потрібна, бо я хочу пити.
2. Я – дерево. Вода мені потрібна, бо вона дає мені поживні речовини.
3. Я – рибка. У воді я дихаю
6. Я – дельфін. Я живу у воді.
7. Я – мама. У воді я перу білизну.
8. я – кухар. Вода мені потрібна для приготування страв та миття посуду.
13. Я – пожежник. Вода потрібна, щоб гасити пожежі.
2. Гра «Продовж речення»:
• Я дізнався, що вода міститься в…..
• Я можу проводити такі досліди з водою, як…..
• Вода має такі властивості:….
• Мені було цікаво дізнатися, що вода може бути у вигляді….
• Вдома розкажу батькам, що вода потрібна для ….
• Щоб зберегти воду, треба….
--- Молодці, лаборанти. Я дякую вам за сьогоднішню роботу,ви всі дуже старалися,я задоволена вашою роботою на уроці, ви активно і плідно працювали.
- Дякую за урок, я сподіваюсь, що ви і надалі будете прагнути здобувати ще більше нових знань.
Вчитель
Пам’ятаймо, люди, назавжди,
Неможливо жити без води.
Це життя колиска, це дощі,
Це роса і квітка на межі.
Це тумани, ріки і моря,
Джерело у спеку – це життя.
Це кришталь озер і джерела,
Це хмарки у небі, це село
У тополях й вербах над ставком.
Це криниця, квітка під вікном,
Шурхіт хвиль і шторму дикий рев,
Це струмок у травах між дерев,
Зелень трав, веселки кольори,
Пам’ятайте, люди, назавжди.