Стаття "«Ефективне використання інтерактивних вправ на заняттях з корекції мовлення у учнів початкових класів з ООП в умовах НУШ під час дистанційного навчання»

Про матеріал
В матеріалі висвітлений опис досвіду роботи, в якому розкриті актуальність та мета інтерактивного та дистанційного навчання
Перегляд файлу

«Ефективне використання інтерактивних вправ на заняттях з корекції мовлення у учнів початкових класів з ООП в умовах НУШ під час дистанційного навчання»

Есе

Працюючи логопедом, не перестаю радіти з того, що обрала таку  гуманну професію, яка гармонійно поєднує в собі милосердя медицини, мудрість педагогіки та прозорливість медицини. На кожному занятті намагаюсь дотримуватись доброзичливої атмосфери, щоб діти відчували себе вільно та комфортно. Труднощі, невдачі, розчарування відступають, коли бачу блиск в очах своїх учнів. Я готова згорнути гори, відкинути поганий настрій і йти вперед. На мою думку в руках вчителя-логопеда найдорожча цінність – дитина, її розвиток та перспективи.

Актуальність та мета інтерактивного та дистанційного навчання

          Зміни життя в сучасному світі вимагають і зміни мети та призначення сучасної освіти. На жаль, сьогодення внесло свої корективи. В період пандемії коронавірусу і зараз під час повномаштабної війни освітяни змушені шукати нові форми та методи роботи, враховуючи складні умови в освітньому середовищі та в країні в цілому, щоб одержати позитивні результати, виключити прогалини у навчанні. Тому для вчителів актуальним залишається питання, як викладати і навчати дітей з ООП в умовах дистанційного навчання, як вчити і вчитися, щоб зробити ефективним процес навчання в спеціальних класах?

Актуальність даної теми полягає у тому, що дистанційне навчання дає можливість впровадження новітніх педагогічних, методологічних та навчальних розробок, застосування інформаційно-комунікативних технологій у процесі навчання.

Мета досвіду показати способи впровадження дистанційного  навчання. В умовах дистанційного навчання перед освітянами постало завдання створити цікаві онлайн-уроки, які включали б усі принципи та ідеї НУШ і повною мірою розвивали б усі необхідні ключові компетенції здобувачів освіти з ООП.

Теоретична база досвіду.

          Початок ХХІ століття відзначається реформуванням освітньої галузі та розбудовою Нової української школи. Існує ряд факторів, які впливають на зазначені процеси, а саме: розширення сфери досліджень; щоденне збільшення наукової, технічної  інформації; швидкоплинний розвиток технологій тощо

           За визначенням фахівців ЮНЕСКО навчання за допомогою Інтернет і мультимедіа можна вважати  e-Learning (електронне навчання).

          За В. Ю. Биковим, електронне дистанційне навчання — це різновид дистанційного навчання, за яким учасники і організатори навчального процесу здійснюють переважно індивідуалізовану, переважно і принципово використовуючи електронні транспортні системи доставки засобів навчання .

            На думку С. О. Семерікова, електронне навчання є інноваційною технологією, спрямованою на професіоналізацію та підвищення мобільності тих, хто навчається, і на сучасному етапі розвитку ІКТ воно може розглядатися як технологічна основа фундаменталізації освіти.

           У даному досвіді під e-learning розуміємо освітній засіб чи систему використання онлайн інтерактивних вправ, яка надає можливість навчатися де завгодно та коли завгодно, використовуючи інтернет-ресурси та мобільні технології та як засіб розвитку мотиваційної діяльності учнів як під час уроків у класі так і під час дистанційного навчання.

         У зв’язку з переходом на дистанційне навчання  виникла потреба підбирати веб-ресурси, вивчати освітні платформи та розробляти власні електронні засоби навчання.

             Новизна ідеї.

             Сьогодні пропонується широкий спектр стратегій, методик, технологій, але не всі вони адаптовані до умов НУШ та до роботи із дітьми з ООП в умовах дистанційного навчання. Немає сумнівів: діти з ООП під час війни потребують нових, нестандартних підходів у наданні освітніх послуг. Вчителю-логопеду треба докласти максимум сил та надати сучасний матеріал, щоб зацікавити та мотивувати дітей до навчання та подальшої свідомої корекційної роботи.  Завдання сучасного та креативного вчителя-логопеда знайти ефективні способи для корекційної роботи учнів з ООП, поєднавши сучасний інформаційний простір та навчання. Тож використання онлайн інтерактивних вправ для корекції та розвитку мовленння є актуальним, заслуговує уваги, подальшого вивчення та впровадження в навчальний процес.

         Рівень репрезентації.

  • Онлайн-виступи ШМО вчителів початкових класів;
  • Онлайн-виступи на педагогічних радах гімназії;

Досвід роботи

Пропоную вашій увазі власний досвід організації навчальної діяльності учнів з ООП із застосуванням інтерактивних вправ на заняттях з корекції мовлення дистанційно. У роботі хочу поділитися ефективними методами, прийомами робити, що побудовані на основі використання на заняттях корекції мовлення онлайн- інтерактивних засобів навчання. Завдяки умовам НУШ ефективність цих засобів навчання значно вища.

НУШ – це школа, в якій приємно навчатись і яка дає учням не тільки знання, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті. НУШ – це школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до їхньої думки, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами.

           В своїй роботі  спираюсь на чотири головні принципи дистанційного навчання, а саме:

Принцип інтерактивності. Усі діти мають навчатися разом, але з допомогою комп’ютерно-інформаційного середовища. Тобто дитина з ООП має продовжити контактувати з друзями, однокласниками, учителем, асистентом вчителя.

Принцип диференціації. Дистанційне навчання передбачає навчання за можливостями кожного з учасників навчального процесу, тут застосовуються технології різнорівневого навчання.

Принцип індивідуального підходу. Обов’язково треба враховувати форму порушення дитини з ООП і можливості її комунікації для того, щоби вона ефективніше продовжила навчання.

Принцип пластичності. Навчання має відбуватися в необхідному темпі учня. Якщо один учень з ООП швидко адаптувався до онлайн-уроків, може висидіти їх, то іншому учню буде складно адаптуватися, і він може не зрозуміти, що відбувається подальше навчання, і що на моніторі – це все живі люди, які його раніше бачили, яких він добре знає. Тож треба враховувати темп учня.

Особливості застосування ІКТ  учнів початкових класів з ООП на заняттях з розвитку мовлення

           Найважливішими напрямами корекційно-розвивальної роботи з дітьми з ООП є формування уявлень про навколишній світ та корекція мовленнєвого розвитку. Поліпшення цих сторін -  одна з передумов успішної соціалізації. Можливі кілька шляхів їх удосконалення:

1. Розширювати знання про навколишнє середовище, подаючи їх в такий спосіб, щоб активізувати розумові операції;

2. Використовувати для формування уявлень інформаційні технології.

На допомогу вчителям-логопедам приходять інформаційно-комунікаційні технології.

Застосування в корекційно-освітньому процесі спеціалізованих комп'ютерних технологій, що враховують закономірності та особливості розвитку дітей з ООП, дозволяють підвищити ефективність корекційного навчання, подолати порушення вищих психічних функцій, попередити виникнення вторинних розладів писемного мовлення, а, отже, знизити ризик соціальної дезадаптації школярів.

         Рішення цих задач може бути дещо тривалішими і деталізованішими   залежно від потреб дитини і темпів засвоєння нею нових навичок. Якщо в цій поетапній роботі будуть прогалини – то й процес корекції мовлення буде утрудненим. “Перескочити” будь-який з етапів не вдасться. А якщо так відбувається, то пізніше вчитель-логопед однаково повертатиметься до “непропрацьованих” аспектів роботи. Також пам’ятаймо і про “принцип обхідного шляху”, коли окремі функції в дитини краще сформовані і, відповідно, не варто надто довго затримуватись на їх формуванні, адже дитині може стати нецікаво. У цьому випадку ми йдемо за дитиною, вона сама спрямовує фахівців у спільній роботі. Паралельно необхідно виховувати посидючість, витривалість, сумлінність через демонстрацію прикладів і результатів власної роботи проти попередніх досягнень.

 Усі прийоми роботи повинні базуватись на яскравій наочності. Саме для цього на допомогу нам приходять засоби ІКТ.

Застосування ІКТ в процесі навчання учнів з ООП має наступні достоїнства:

- здійснення полісенсорного сприйняття матеріалу;

- можливість демонстрації різних об'єктів за допомогою мультимедійного

проектора і проекційного екрану в багаторазово збільшеному виді;

- об'єднання аудіо-, відео- і анімаційних ефектів в єдину презентацію сприяє компенсації об'єму інформації, що отримується дітьми з літератури;

- активізація зорових функцій, окомірних можливостей дитини;

 - комп'ютерні презентаційні слайд-фільми зручно використовувати для

виведення інформації у вигляді роздруків великим шрифтом на принтері як роздавальний матеріал для занять.

    А головне – навчати дитину самостійно переносити набутий досвід на наступні види завдань, ігор тощо. Основна риса інтерактивного навчання полягає у використанні власного досвіду учнів під час розв’язання ними проблемних питань. Заняття слід організовувати так, щоб здобувачі освіти з ООП відчували впевненість в своїх силах, щоб в них було бажання вчитися. Тому важливим є також розвиток інтересу до навчання. Це означає , що заняття повинні носити ігровий характер.

          Компенсаторна властивість нових технологій дозволяє учням з ООП брати активну участь в навчальному процесі попри функціональні обмеження. Завдяки використанню ІКТ, ці діти здатні подолати бар’єри на шляху до навчання, оскільки отримують доступ до різноманітних матеріалів у доступному прийнятному форматі, а також демонструють свої навчальні досягнення. Таким чином, облік особливостей учнів початкових класів з ООП і застосування на заняттях з корекції мовлення інтерактивних  методів і прийомів дозволяють більш продуктивно проводити корекційну роботу.

Практичне використання веб-ресурсів на заняттях з корекції мовлення у учнів з ООП

Мета інтерактивного навчання – створювання комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість.

Так, під час дистанційної роботи можна використовувати такі ІКТ, як:

 -мережа інтернет — дає змогу самостійно знаходити потрібну інформацію в різних інформаційних джерелах (на сайтах, у блогах тощо), а також налагоджувати особисті контакти;

 -електронна пошта — надає можливість листуватися із учителем-логопедом, ставити запитання й одержувати на них відповіді, обговорювати поточні проблеми й організаційні моменти;

 -соціальні мережі — забезпечують різні способи обміну інформацією, зокрема листування (так само, як і чат), перегляд відео та зображень, прослуховування аудіозаписів тощо;

 -відеоконференції — дають змогу декільком «збиратися» у призначений час у віртуальному класі й працювати майже так само, як під час звичайного семінару чи тренінгу, — виконувати завдання вчителя-логопеда і ставити одне одному запитання;

 -онлайн-консультації — надають можливість ставити запитання й одержувати на них відповіді, обговорювати поточні проблеми в режимі реального часу;

 -sms-повідомлення — створюють можливості для інформування з певного приводу (наприклад, про запланований захід) тих батьків, які не мають доступу до інтернету

Дистанційне навчання впроваджую в період локдауну та під час повномасштабної війни. Для цього використовую декілька освітніх платформ: Zoom, Google Classroom. На онлайн - уроках використовую відео уроки з YouTube, інтерактивні презентації, вправи, та інформаційні ресурси.(Додаток1)

Під час дистанційного навчання використовую :

https://3.bp.blogspot.com/-P6x4XVhbD1c/U109SvizxAI/AAAAAAAAAr4/4T86Nlp7NUs/s1600/laukr.png - онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Їх можна використовувати в роботі з інтерактивною дошкою, або як індивідуальні вправи для учнів. На сайті доступна велика база завдань, розроблених учителями з різних країн для усіх предметів шкільної програми. Кожен із ресурсів можна використати на своєму уроці, змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль. (Додаток2)

При поддержке НАВИГАТОР прошла І Всеукраинская интернет-олимпиада «На Урок» - український освітній онлайн-портал для вчителів «На Урок» - створює необмежені можливості для обміну досвідом між освітянами. Він допомагає мотивувати, розвивати та оцінювати учня у період дистанційного навчання. Цей портал дає змогу вчителям спілкуватися та обговорювати різні теми у вебінарах. Учитель може знаходити та ділитися інформацією, створювати свої власні наробки. Це один з основних порталів, яким я користуюсь у своїй практиці. 

YouTube - відеохостинг надає широкий доступ до електронних навчальних матеріалів за допомогою smart-технологій і засобів ІТ. Сучасні учні ефективніше засвоюють інформацію, подану в зображеннях, відео- та аудіоформаті а отже сьогодні відеохостинг YouTube є корисним інструментом як традиційної та і дистанційної освіти.

              Всі ці веб-ресурси можна використовувати для розвитку різних видів мовленнєвої діяльності: читання, аудіювання, усне та писемне мовлення. Для цього я використовую різноманітні інтерактивні вправи.(Додаток 2)

   LearningApps надає різнотипні вправи:

1. Знайди пару — встановити відповідність між малюнком та надписом, між словом та його визначенням / перекладом.

2. Класифікація — розподіл слів або граматичних конструкцій за визначеними категоріями.

3. Введення тексту — вставити пропущене слово, граматичну форму, артикль тощо.

4. Вікторина з вибором правильної відповіді — обрати правильну відповідь на питання, правильне пропущене слово чи граматичну форму тощо.

5. Хто хоче стати мільйонером — завдання аналогічне попередньому, але в даній вправі учень не може відповідати на наступні питання, не давши правильну відповідь.

6. Заповнення пропусків — текст з пропущеними словами (вибрати з поданих варіантів чи ввести свій варіант).

7. Аудіо / відео контент — відпрацювання навичок аудіювання з тренувальними вправами.

8. Скачки — вікторина з вбором правильної відповіді, яка проводиться між декількома командами.

Надаю декілька власне розроблених інтерактивних вправ (Додаток 3)

       Освітній портал На Урок надає можливість виконувати різні види:

  1. тестувань;
  2.  встановлювати відповідність;
  3. використовувати флеш-картки;
  4. розвивати навички читання, аудіювання та мовлення.  

     Сучасний навчальний процес модернізується також технічними, зокрема комп’ютерними технологіями. Широке впровадження технічних засобів навчання, застосування теле-, відео-, аудіо-, фото- та інших матеріалів в навчальному процесі підсилює пізнавальну активність учнів з ООП.

           Застосовуючи ТЗН у своїй роботі , а також ці веб-ресурси ,я виявила ряд переваг. Виведення учбового матеріалу на мультимедійний екран в ігровій формі сприяє інтересу у учнів. Анімація, звук, мультиплікація, самостійний вибір відповіді і самоперевірка викликає не лише інтерес, але і утримує увагу здобувачів освіти. Застосування  мною інтерактивної дошки дозволяє підвищити результати корекційної роботи. За допомогою інтерактивної дошки я можу продемонструвати матеріал, який представляла раніше традиційними способами : притягнути увагу учнів  на необхідну мені в роботі інформацію, за допомогою додаткових функцій, виділити окремі елементи зображення дати можливість вирізати, стирати з екрану, копіювати, вставляти, відміняти або повторювати дію, щоб сфокусувати увагу учнів на головному; додати звук і відеокліпи для поліпшення якості наочності; розділяти екран на дві частини при зіставленні різних процесів або порівнянні об'єктів.

             Такі можливості надають учням упевненість у своїх силах, т. я. вони знають, що завжди можна повернутися і виправити помилки.  

           Використання різних технічних засобів навчання на логопедичному зайнятті робить мою роботу якіснішою, цікавою і ефективною.

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
9 червня 2023
Переглядів
823
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку