Презентація "Р. Акутагава «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели."

Про матеріал
Презентація за новелою Р. Акутагави "Павутинка" містить матеріал для проведення уроку у формі аналітичної бесіди, що дасть змогу зосередитись на ключових епізодах твору, обговорити з учнями символіку твору, визначити провідні теми та ідеї, дати відповіді на проблемні питання, які є "вічними" та актуальними в сьогоденні.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Філософський зміст новели Р. Акутаґави «Павутинка». Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата). Вибір може сказати про людину більше, ніж все інше. Джоан Роулінг

Номер слайду 2

На відміну від християнства, в буддизмі навіть грішник має шанс на порятунок, завжди є надія припинити страждання. Цей шанс - справжнє диво (дивний збіг обставин, подій, ситуацій), дарунок долі, який випадає раз на віку, але в житті грішника має бути бодай одна добра справа. Чи зуміє людина скористатися цим шансом і зробити правильний вибір?Мотиваційна хвилинка

Номер слайду 3

Філософія образу Кандати. Чи можна фізичні страждання вважати спокутою гріхів? Чиїми очима ми спостерігаємо за стражданнями Кандати у пеклі? Чому саме з цих позицій автор показує муки запеклого грішника? Чому страждання грішника-лиходія порівнюється з корчами жаби перед смертю? Чи спокутує свої гріхи Кандата? Цього замало. Людина має щиросердно розкаятися; своєю смиренністю та покорою довести це, усвідомити свій гріх і захотіти його спокутувати. Очима Будди: «Стоячи на березі озера Лотосів, Будда від початку до кінця стежив за цією сценою». Він розплачується за свої криваві гріхи. Його кара заслужена і справедлива. Але є й інший бік медалі, що, скоріше за все, вказує на небажання Кандати мінятися. Він був і залишається лиходієм, бридким, як жаба.

Номер слайду 4

Лише один раз Кандата поглянув угору. Чи можна цю дію розцінювати як перший крок до спокути? І так, і ні. Безперечно, погляд угору - це погляд, звернений до неба, у вічність. Можливо, це перше неусвідомлене прагнення до спокути, за якою - надія на порятунок. Але художня деталь «якось ненароком» свідчить скоріше про випадковість, неусвідомленість дій Кандати. І читач не вірить у зміни в Кандаті. Точної відповіді в тексті немає. Але він «на радощах аж сплеснув у долоні». Є можливість вибору. Більш того, цей негідник за земного життя звик виплутуватися із найгірших ситуацій. Чи здогадався лиходій, для кого призначено цю павутинку і за що?Про який вибір йдеться?

Номер слайду 5

Образ павутинки у сприйнятті персонажів

Номер слайду 6

Чи справді павутинка, яку спустив із раю Будда, є порятунком, дає можливість втечі від страждань? Коли це може стати реальним? Чому читач не вірить у те, що Кандата покине пекло? Чому весь час, поки Кандата дереться вгору, читачеві самому хочеться розірвати рятівну павутинку? Павутинка - лише підказка, шанс. Можливо, випробовування. Порятунок в руках самого героя, адже від себе не втечеш, і за будь-яких обставин доведеться відповідати за скоєне. Тепер лише від Кандати залежить, чи пройде він шляхом сходження, чи знайде він у собі сили боротися зі злом у собі в ім’‎я добра. Ми не віримо героєві. Він дереться нагору, щоб потрапити до раю!Філософський діалог

Номер слайду 7

Яким був підйом Кандати вгору? Чому це виявилося нелегкою справою?«Такому лиходієві, як Кандата, до цього не треба було звикати». Він докладає лише фізичних зусиль для порятунку: «мерщій учепився», «відчайдушно почав дертися», спочатку лізе легко, невимушено, з явним задоволенням, адже це звична для нього справа, «та хоч як він силкувався», «зіп’‎явшись трохи», «втомився», «не міг рукою ворухнути». Спокута потребує зусиль не стільки фізичних, скільки душевних, духовних.

Номер слайду 8

Чому під час перепочинку Кандата поглянув униз? У чому полягає смислова символіка цього епізоду? Грізне видовище пекла, відчай, біль і гнітюча тиша змушували Кандату, як й інших грішників, ціпеніти. Він подолав лише незначну частину шляху, але говорить так упевнено, наче досягнув бажаного. Автор переконаний, що такого покидька не можна рятувати. Проте гуманізм просвітленого Будди не може навіть таку наволоч, як Кандата, позбавити шансу змінитися. Чому саме в цю хвилину Кандата помітив інших грішників, що підіймалися вгору? Оцініть ідею авторського задуму. Все життя Кандата ненавидів людей. Тому дану ситуацію можна розцінювати як випробовування на людяність та співчуття, милосердя.

Номер слайду 9

Чому обірвалася павутинка? Про що цей факт говорить читачеві? Кандата не доклав жодних зусиль для свого порятунку, за що знову був відправлений у пекло. Здається, назавжди. Чому обірвана павутинка так і продовжує висіти над пеклом?Ниточка обірваної павутинки висить над пекельною безоднею як нагадування про інше, райське життя, про те, що право на прощення людина повинна відстоювати перш за все в поєдинку із собою, про те, що егоїзм - страшне зло, поки людина підвладна цьому злу, вона приречена на вічне пекло.

Номер слайду 10

Чому Будда, який дав надію Кандаті, не допоміг йому, не врятував? Людина завжди має право вибору, у виборі своєму вона вільна: добро чи зло, гуманність чи егоїзм, рай чи пекло - це її особиста справа. Чи по силі людині прожити життя праведно, безгрішно?Так. Прикладом є Будда. Він не божество, а звичайна людина, яка побудувала своє життя так, що змогла досягти морального ідеалу.

Номер слайду 11

Поміркуйте, від кого (чого) залежить моральний злет або падіння людини? Яким чином, за Р. Акутагавою, можна побачити справжнє обличчя людини?Побачити людину істинну, справжню можна тільки тоді, коли на її долю випадає якесь випробування. І тільки у такій ситуації, вважає письменник, можна побачити і людське добро, і людський егоїзм (зло).

Номер слайду 12

Ввважається в Японії священною квіткою, пов’язаною з буддизмом. Символізує вчення Будди, досконалість, мудрість, духовну чистоту, прагнення до моральної довершеності й просвітлення. Початок і кінець усього сущого на землі, символ очищення душі й тіла, джерело життя. (Опуститися в озеро означає , з одного боку, смерть, а з іншого – зцілення і відродження)Визначаємо символіку образів. Лотос. Вода, озеро

Номер слайду 13

Великий Ткач, Творець світу, його центр; посередник між світами, простором і часом; символ мудрості; символ життя – пряде нитку Долі. символ скороминущості життя і плинності часу; спіраль, що уособлює собою творіння і розвиток; символ праведного життя, шлях до спасіння душі. Срібляста нитка – у східних філософіях це нитка, яка тримає життя людини. Павутина Павук Срібляста нитка

Номер слайду 14

Зло, гріховність людини, розплата за злочинне життя на землі. Схід сонця, початок нового, надія, переродження душіДобро, гармонія, умиротворення, моральний ідеал. Річка Сандзунокава, Криваве озеро, Шпиляста гора, Кандата Будда. Ранок

Номер слайду 15

Записати на пелюстках лотоса ті чесноти людини, які допомагають їй стати досконалою. Рефлексія «Квітка людської душі»

Номер слайду 16

Домашнє завдання. Написати роздум «Як ви вважаєте, чи дасть  Будда Кандаті другу  можливість  на порятунок із самого низу пекла?»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Золотавіна Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
22 квітня
Переглядів
1861
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку