Розкривається поняття та фізичні основи реактивного руху і польоту ракети як цікавого прикладу прояву закону збереження імпульсу та вміння застосовувати свої знання на практиці.
. Реактивний рух. Підготувала Д’яченко Майя Юріївна, учитель фізики комунальної установи Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ст. № 10 імені Героя Радянського Союзу О. А. Бутка«У погоні за світлом і знаннями людство спочатку боязко вигляне за атмосферу , а потім завоює собі весь навколосонячний простір » К. Е. Ціолковський
Номер слайду 2
Експрес-опитування1. Що називають імпульсом?2. Імпульс тіла – це…3. Назвіть внутрішні сили для системи з двох тіл.4. Що таке зовнішні сили?5. Як впливають внутрішні сили на сумарний імпульс системи?6. Яку систему називають замкненою? 7. Сформулюйте закон збереження імпульсу.8. Чому усі реальні системи не є замкненими?9. В яких випадках закон збереження імпульсу можна застосовувати для не замкненої системи тіл?
Номер слайду 3
Поміркуй
Номер слайду 4
Реактивний рух. Реактивний рух –це рух, що виникає, внаслідок відділення з певною швидкістю від тіла якоїсь його частини. Особливість цього руху полягає в тому, що прискорення чи гальмування тіла відбувається без будь-якої взаємодії з оточуючими тілами.
Номер слайду 5
Реактивний рух. Рух тіл відбувається за рахунок викиду речовин, або відштовхування тіл одне від одного. Повітря є відокремлюваною частиною кулькиІмпульс повітряІмпульс кульки. Кулька рухається в протилежний бік руху повітря.
Номер слайду 6
Реактивний рух. *закон збереження імпульсу*до взаємодії тіло було нерухомим, його імпульс дорівнював нулю:*імпульси частин тіла мають бути однаковими за модулем, але протилежними за напрямом*швидкість руху кульки
Номер слайду 7
Реактивний рух ракети. Ракета – літальний апарат, який переміщується в просторі завдяки реактивній тязі, що виникає внаслідок відкидання ракетою частини власної маси. Коли газовий струмінь із великою швидкістю викидається із сопла ракети, то оболонка ракети одержує потужний імпульс, напрямлений у бік, протилежний швидкості руху струменя.
Номер слайду 8
Реактивний рух ракети. При згорянні палива в камерізгоряння ракети утворюються гази,нагріті до високої температури. Придії двигуна протягом короткогоінтервалу часу t з сопла ракетивикидаються зі швидкістю uвідносно ракети гарячі гази масою m. Ракета і гази, що викидаються їїдвигуном, взаємодіють між собою. Напідставі закону збереження імпульсупри відсутності зовнішніх сил сумавекторів імпульсів взаємодіючих тілзалишається постійною.
Номер слайду 9
Реактивний рух ракети. Ракета – замкнена система. Газ згоряє в камері згоряння і викидається через сопло, дістає деякий імпульс. Внаслідок взаємодії, і газ, і ракета набувають певної швидкості, а значить мають імпульс. Швидкість ракети тим більша, чим більше відношення маси газу до маси ракети.
Номер слайду 10
Багатоступеневі ракети. Ступені зі спорожнілими паливними резервуарами відкидаються в польоті → маса ракети зменшується → збільшується швидкість її руху. Триступенева ракета-носій “Восток”.
Номер слайду 11
Реактивний рух ракети. У разі потреби ракету можна гальмувати. Для цього газ із сопла повинен вилітати в той самий бік, куди рухається ракета.
Номер слайду 12
Досягнення космонавтики. Перші ракети, що були використані для подолання сили земного тяжіння й виведення на орбіту Землі першого штучного супутника та польоту першого космонавта, розроблялися під керівництвом нашого співвітчизника С. П. Корольова. Одні з перших рідинних реактивних двигунів були розроблені під керівництвом українського й радянського вченого, академіка В. П. Глушка. Реактивні двигуни його конструкції забезпечували надійну роботу перших космічних апаратів.
Номер слайду 13
Досягнення космонавтики12 квітня 1961 р. — здійснено перший політ людини в космос (Ю. Гагарін) на кораблі «Восток-1» (СРСР).
Номер слайду 14
Історична довідка: куля Герона. Куля Герона, або еоліпіл, створений давньогрецьким математиком і механіком Героном. Пара, що виходить із закріплених на кулі зігнутих трубочок (сопел), змушує кулю обертатися.
Номер слайду 15
Реактивний рух у живій природі.
Номер слайду 16
Реактивний рух у техниціРеактивний літак. Катери. Військова ракетна техніка
Номер слайду 17
Реактивний рух.https://youtu.be/222 Om7r. HTWI
Номер слайду 18
Задача:1. Два тіла однакового об'єму, сталеве і свинцеве, рухаються з однаковими швидкостями. Імпульс якого тіла більший й у скільки разів? Густина свинцю - 11300кг/м3 , густина сталі 7800кг/м3 .
Номер слайду 19
Задача:2. Рух матеріальної точки описується рівнянням . Знайти імпульс точки через 4 с, вважаючи, що її маса дорівнює 4 кг.
Номер слайду 20
Задача:3. З моделі ракети масою 200 г вилітають гази зі швидкістю 600 м/с відносно Землі. Вважати, що заряд масою 50 г згоряє миттєво. Визначити швидкість ракети після старту.
Номер слайду 21
Перевір себе. Космонавт вийшов у відкритий космос і забув пристебнути страхувальний трос. У якому напрямку треба кинути гайковий ключ, аби повернутися на корабель?
Номер слайду 22
Перевір себе. Завдяки чому мешканець морів восьминіг отримує можливість переміщатися в напрямку, протилежному викиданню струменя.
Номер слайду 23
Домашнє завдання:1. Підручник для 9 класу, за редакцією В. Г. Бар`яхтара, С. О. Довгого. Опрацювати: §37, Відповісти на контрольні запитання с. 233,Виконати вправу 37 № 1,2,3.2. Підручник для 9 класу, за редакцією Т. М. Засєкіної, Д. О. Засєкіна. Опрацювати § 53, Відповісти на контрольні запитання с. 238, № 1-4 – усно, № 5,6 – письмово.