Дитиноцентризмце забезпечення процесу виховання і навчання кожної дитини на основі розвитку її природних здібностей”, – писав видатний педагог О. А. Захаренкомодель виховання та навчання дитини, призначення якої розширення її життєвого шляху та саморозвитку, увага до системи її цінностей та інтересів задля формування в неї основ життєвої компетентності. Головна думка ідеї дитиноцентризму – навчання та виховання максимально наближене до здібностей і особливостей кожної дитини.
Напрямки дитиноцентризмусвобода педагогічної творчостіінтереси учнів, створення навчального середовища, яке б перетворило навчання на яскравий елемент життя дитини;активність учнів у навчально-виховному процесіпрактична спрямованість навчальної діяльності,обов’язкове врахування інтересів кожної дитини;виховання “вільної незалежної особистості”, яка “запалюється любов’ю та керується розумом” (за Д. Дьюї);абезпечення свободи і права дитини в усіх проявах її діяльності,урахування її вікових та індивідуальних особливостей,забезпечення морально-психологічного комфорту дитини.
врахування психофізіологічних особливостей дітейтурбота про емоційне та фізичне здоров’я дітейвизначення перспективних цілей розвитку творчих здібностей кожного учняпроведення уроків мислення в природі, творчих роботі з розвитку мовленнястимулювання інтелектуальних здібностей дитинипоєднання зв’язків мовленнєвої, розумової, трудової діяльності молодших школярів
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміна навчального середовища. Створення максимально різнопланових умов для комфортного перебування дитини в навчальному закладі (зони та осередки) .невідповідність приміщень вимогам до оформлення класної кімнати (неможливість повноцінного користування кожною дитиною зоною в повному обсязіЗміни у підходах до планування роботи з дитиною. Максимальна інформативність наближеність до життя. Неналежна готовність дітей до навчання у школі . Зміна вимог до випускника як «продукта освітньої діяльності»Нові компетентностікомпетентності набуваються при, все ж таки наявності певної суми знать, які повинні бути у дитини, відповідно до її віку (до того ж вимоги до вчителя, як «виробника продукту» не змінено. Розвиток у дитини здібностей естетичного спрямування, нажаль часто непропорційний знанням з точних науч тощо. Інтеграція предметів. Максимальна наближеність до життя та досвіду дитини, різноплановість матеріалів уроку, сприйняття світу як цілісної системи. При великій наповнюваності класу проблеми з якістю засвоєння певного предметного матеріалу. Педагогіка партнерства. Велика увага приділяється роботі з батьками, наголошено на відповідальності батьків та тісній співпраці їх зі школою та вчителем, як професіоналом, до порад якого варто прислухатися. Невідповідність рівня проінформованості батьків та бажання співпрацювати зі школою, загальна тенденція неповаги до професії вчителяІнклюзивна освіта. Соціальна адаптація. Зменшення можливостей надання якісної повноцінної освіти кожній дитині, що потребує особливого підходу Зміни «переваги» «складності»
Держава і час вимагають змін у вимогах до сучасного випускника, проте реалії вносять свої корективи. Соціальні та моральні виклики, на які має відповісти освіта. Моральна дезінтеграція суспільства. Низький рівень довіри та соціальної солідарностіПорушення спадкоємності поколінь. Недолік цивільної та патріотичної самосвідомостіЗниження цінності продуктивності праці, творчості та освіти. Посилення міграційних процесів. Зниження цінностей сімейного життя. Послаблення фізичного, соціального та психічного здоров’я населення
«Умови для розвитку творчого потенціалу»Мотивація учнів до навчально-пізнавальної діяльностіСтворення проблемних ситуацій на уроках. Урізноманітнення форм і методів подачі матеріалу Використання цікавих прикладів і фактівІнтеграція предметів. Опора на життєвий досвід та потреби дитини. Розширення соціально значущої діяльності і позашкільних зв’язків. Заохочення та залучення до роботи з додатковими джерелами інформаціїЕстетичне оформлення, дискусійність та привабливість заходів. Створення ситуацій успіху
Принципи реалізації ідей дитиноцентризму у сучасній початковій школібільше хвалити – менше критикуватидопомагати переборювати невпевненість у власних силахпереконувати учнів в обов’язковому виконанні поставлених задачдопомагати уникнути поразкивизначати важливість зусиль дитини в діяльності;спонукати до виконання конкретних дійдопомагати емоційно пережити не результат цілого, а навіть окремої деталіпояснювати заради чого здійснюється кожна діяльність