Р е ч е н н я. С л о в о с п о л у ч е н н я. Г о л о в н і ч л е н и р е ч е н н я Підготувала Я.В.Кеба
Номер слайду 2
Поетична сторінка Як за змістом слова зв’язати? Можна думку свою виражати? Ось і речення вже готове – З них складається наша мова.
Номер слайду 3
Речення – це одне або кілька слів, об’єднаних єдиним змістом, що виражають закінчену думку. З а п а м’я т а й! Світає. Край неба палає. (Т.Шевченко) Розповідні: про когось або про щось розповідається. В кінці речення ставиться крапка. Питальні: про когось або про щось запитується. В кінці речення ставиться знак питання. Спонукальні: спонукає до дії: наказує, запрошує, попереджає, застерігає, радить, вимагає. В кінці речення ставиться крапка. Речення за метою висловлювання
Номер слайду 4
Біжить, шумить струмок. Агов, ти поспішаєш? Хоч ти упертий зроду, неси до річки воду! Речення за інтонацією Неокличні Окличні
Номер слайду 5
Пізнають, по, людину, пір’ю, а, по, птицю, мові. Рідним, вчися, словом, володіти. Слово, мова, до, зложиться, слова. Гра “ Із слів – речення ” Правильно скласти народну мудрість, пояснити її.
Номер слайду 6
Звертання Звертання – це слово або сполучення слів, які називають того, до кого звертаються. Будь спостережливим Рідну мову, синку, завжди бережи… (В.Верба) Вчіться, діти! Мудра книжка скаже вам чогось багато… (Я.Щоголів) Мово рідна, слово рідне, хто вас забуває, Той у грудях не серденько, тільки камінь має… (С.Воробкевич)
Номер слайду 7
Звертання може стояти на початку, в середині і в кінці речення. Під час вимови звертання виділяється голосом, а на письмі – комою або знаком оклику. Бо кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна. (І.Малкович.) Ти стара і вічна мова. Ти могутня, рідна мово! (І.Багряний) Слово, моя ти єдиная зброя, ми не повинні загинуть обоє. (Л.Українка) Запам'ятай
Номер слайду 8
1. Які є речення за метою висловлювання? 2.А за інтонацією? 3.Які розділові знаки можуть стояти у кінці розповідного, питального, спонукального речень? 5.Наведіть приклади речень із звертанням. 4. Як виділити звертання в усному й писемному мовленні? Гра ” Інтерв’ю“
Номер слайду 9
Члени речення Слова в реченні, що відповідають на певне питання, називаються членами речення.
Номер слайду 10
Другорядні члени речення – слова у реченні, до яких можна поставити питання: ЯКИЙ? ЯКІ? КОМУ? ДЕ? ЯК? та інші. Другорядні члени речення підкреслюються так: …… У Оленки коло хати джміль кружляє волохатий. Запам’ятаймо
Номер слайду 11
Вузлики на пам’ять Другорядні члени речення – слова, до яких можна поставити питання від підмета, становлять групу підмета, ті, що пов’язані з присудком – групу присудка. Питання можна ставити як від підмета до присудка, так і від присудка до підмета. Такий двосторонній зв’язок встановлюється лиш між головними членами речення.
Номер слайду 12
Словосполучення – це поєднання двох або більше слів, пов'язаних за змістом і граматично. Словосполучення складається з двох частин: головної і залежної. Зв’язок за змістом встановлюється за питаннями, які ставляться від головного слова до залежного (1). Зв’язок граматичний виражається за допомогою закінчення (2) або закінчення і прийменника (3). Яка? рання весна 1 2 Яке? сонячне літо 3 Де? сидіти за партою Зверни увагу
Номер слайду 13
Встанови зв’язок між словами за допомогою питань. К а л и н а (яка?) ч е р в о н а. Запиши за зразком Червона калина; чисте небо; співати пісню; зачарувалися піснею; росте в полі; перейшли місток; виписав з книги Практична робота
Номер слайду 14
Лелеки звили гніздо на хаті. Лелеки що зробили? звили гніздо на хаті Так зв'язуються між собою головні і другорядні члени речення. що? де? Моделювання речень
Номер слайду 15
Працюємо самостійно Користуючись поданими у схемі питаннями побудуйте речення про перелітних птахів. що зробили? прилетіли Хто? Які? Куди?
Творчий диктант Пишається над водою червона калина. Хлюпочуться качаточка поміж осокою. За сонцем хмаронька встає. (Т.Шевченко) Запишіть речення і складіть до нього схему.
Номер слайду 18
Працюємо ще трішки.. схилилася (де?) ______. Встановіть зв’язок слів у реченні. 1. Вузька стежка вела до криниці. Стежка (що робила?) ______; стежка (яка?) ______ ; вела (куди?) _______. 2. Над криничкою схилилася червона калина. Калина (що зробила?) _____; калина (яка?) _____;
Номер слайду 19
Творча робота Поширте речення другорядними членами. Настала весна. Гріє сонечко. Птахи прилетіли.
Номер слайду 20
Усний аналіз речення 1. Прочитай речення. 2. Визнач тип речення за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне). 3. Знайди головні члени речення. 4. Назви другорядні члени речення, залежні від підмета. 5. Назви другорядні члени речення, залежні від присудка. 6. Назви другорядні члени речення,залежні від інших другорядних членів. 7. Визнач, якою частиною мови виражений кожний член речення.
Номер слайду 21
Письмовий аналіз речення Запиши речення. Підкресли головні другорядні члени речення. Визнач вид речення за інтонацією. Випиши з речення всі словосполучення. Постав питання. Листя восени опадає з дерев. Речення просте, розповідне, неокличне; опадає з чого? з дерев; опадає коли? восени. •••••••••• ••••••••••
Номер слайду 22
Тест “ Речення ” .
.
1.Що таке речення? а) слова, що виражають закінчену думку; б) слова та розділові знаки; в) група слів. 2.У кінці речення може ставитися: а) знак питання, знак оклику, крапка; б) кома; в) крапка. 3.За метою висловлювання речення бувають: а) розповідні, питальні, спонукальні; б) розповідні, питальні, окличні; в) розповідні, окличні, неокличні 4.Визначити вид речення за інтонацією Який чистий і м'який перший сніг! а) питальне; б) окличне; в) неокличне
Номер слайду 23
8. Скласти речення за схемою: …………..__________ ========= …………… . 5. Побудувати і записати спонукальне речення. Ми любимо і шануємо рідну культуру. 6. Визначити головні члени речення. Тихо шелестіла трава під бризками дощу. а) тихо шелестіла; б) під бризками дощу; в) шелестіла трава. 7. 3 поданих слів побудувати і записати речення. На, висіли, роси, золотому, крапельки, листі.