Речення – це одне або кілька слів, об’єднаних єдиним змістом, що виражають закінчену думку. З а п а м’я т а й! Світає. Край неба палає. (Т.Шевченко) Розповідні: про когось або про щось розповідається. В кінці речення ставиться крапка. Питальні: про когось або про щось запитується. В кінці речення ставиться знак питання. Спонукальні: спонукає до дії: наказує, запрошує, попереджає, застерігає, радить, вимагає. В кінці речення ставиться крапка. Речення за метою висловлювання
Звертання Звертання – це слово або сполучення слів, які називають того, до кого звертаються. Будь спостережливим Рідну мову, синку, завжди бережи… (В.Верба) Вчіться, діти! Мудра книжка скаже вам чогось багато… (Я.Щоголів) Мово рідна, слово рідне, хто вас забуває, Той у грудях не серденько, тільки камінь має… (С.Воробкевич)
Звертання може стояти на початку, в середині і в кінці речення. Під час вимови звертання виділяється голосом, а на письмі – комою або знаком оклику. Бо кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна. (І.Малкович.) Ти стара і вічна мова. Ти могутня, рідна мово! (І.Багряний) Слово, моя ти єдиная зброя, ми не повинні загинуть обоє. (Л.Українка) Запам'ятай
Вузлики на пам’ять Другорядні члени речення – слова, до яких можна поставити питання від підмета, становлять групу підмета, ті, що пов’язані з присудком – групу присудка. Питання можна ставити як від підмета до присудка, так і від присудка до підмета. Такий двосторонній зв’язок встановлюється лиш між головними членами речення.
Словосполучення – це поєднання двох або більше слів, пов'язаних за змістом і граматично. Словосполучення складається з двох частин: головної і залежної. Зв’язок за змістом встановлюється за питаннями, які ставляться від головного слова до залежного (1). Зв’язок граматичний виражається за допомогою закінчення (2) або закінчення і прийменника (3). Яка? рання весна 1 2 Яке? сонячне літо 3 Де? сидіти за партою Зверни увагу
Міркуємо разом Співвіднесення поданих схем з відповідними реченнями. 1. Вітер колише траву. 2. Над лісом лунала пісня. 3. Відлетіли птахи у вирій. 1. ___________ ________________________ ••• ••• ••• ••• ••• 2. ••• ••• ••• ••• ••• ________________________ _____________ ______________ 3. ______________ ____________ ••• ••• ••• ••• ••• •••
Усний аналіз речення 1. Прочитай речення. 2. Визнач тип речення за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне). 3. Знайди головні члени речення. 4. Назви другорядні члени речення, залежні від підмета. 5. Назви другорядні члени речення, залежні від присудка. 6. Назви другорядні члени речення,залежні від інших другорядних членів. 7. Визнач, якою частиною мови виражений кожний член речення.
Письмовий аналіз речення Запиши речення. Підкресли головні другорядні члени речення. Визнач вид речення за інтонацією. Випиши з речення всі словосполучення. Постав питання. Листя восени опадає з дерев. Речення просте, розповідне, неокличне; опадає з чого? з дерев; опадає коли? восени. •••••••••• ••••••••••
Тест “ Речення ” . . 1.Що таке речення? а) слова, що виражають закінчену думку; б) слова та розділові знаки; в) група слів. 2.У кінці речення може ставитися: а) знак питання, знак оклику, крапка; б) кома; в) крапка. 3.За метою висловлювання речення бувають: а) розповідні, питальні, спонукальні; б) розповідні, питальні, окличні; в) розповідні, окличні, неокличні 4.Визначити вид речення за інтонацією Який чистий і м'який перший сніг! а) питальне; б) окличне; в) неокличне
8. Скласти речення за схемою: …………..__________ ========= …………… . 5. Побудувати і записати спонукальне речення. Ми любимо і шануємо рідну культуру. 6. Визначити головні члени речення. Тихо шелестіла трава під бризками дощу. а) тихо шелестіла; б) під бризками дощу; в) шелестіла трава. 7. 3 поданих слів побудувати і записати речення. На, висіли, роси, золотому, крапельки, листі.