Сутність етапу рефлексії на сучасному уроці. Головна заповідь учителя – помітити навіть найменший крок учня вперед і підтримати його на цьому шляху успіху. Щоб бути успішною, сучасній дитині, крім певних знань, потрібне усвідомлене ставлення до процесу навчання, сформовані компетентності контролювати й аналізувати свою діяльність, розуміти власні почуття, самостійно ставити перед собою нові навчальні цілі й вирішувати їх. Здорова дитина мотивована на успішне навчання, дослідницьке ставлення до життя, увагу до свого внутрішнього стану. Але без допомоги вчителя вона вповні не навчиться керувати собою. Саме єдність цілей учителя та учня веде в кінцевому підсумку до певних результатів, коли кожен учень може дати оцінку своєї діяльності на уроці. Це викликає в школярів почуття радості та власної значущості.
«Сад» Потрібний великий аркуш паперу і вирізані з кольорового паперу великі насінини та крапельки за к-тю дітей в класі. Діти за допомогою скотчу «висаджують» внизу аркуша насінини – свої очікування від уроку. Наприкінці уроку на краплинах учні записують персоналдьний вклад, який вони внесли у продуктивність , успішність уроку, і прикріпляють угорі аркуша. Підбиваючи підсумки , учитель оцінює загальний стан «саду».
« Заборона »Заборонено говорити : «Я не можу», «Я не вмію», «Я не знаю, як …», «У мене не вийде». Потрібно говорити : «Мені необхідно навчитися цього…», «У мене все вийде, якщо я зможу навчитися цього…», « Для цього мені потрібно знати…», «Для цього мені потрібні такі вміння…»Такий прийом реалізується через трансформацію пасивної поведінки учня у спрямовану, позитивну рефлексію над своїм досвідом.
«Світлофор знань»Оцініть свої знання на початку уроку, у середині й наприкінці уроку. Для цього розфарбуйте на світлофорі відповідні кружечки кольорами, які відповідають вашомустану: Добре (зелений);Не дуже добре (жовтий);Погано ( червоний). Початок уроку. Сере-дина уроку. Кінець уроку
«Веселка самооцінювання»Ч (червоний) Чемно слухав(-ла) О (оранжевий) Охоче працював (-ла) Ж (жовтий) Жадібно засвоював (-ла) нові знання. З (зелений) Задумав (-ла)ся над проблемою уроку. Г (голубий) Глибоко проникнув (-ла) у тему уроку. С (синій) Серйозно працював (-ла) Ф (фіолетовий) Фундаментально засвоїв (-ла) тему
«Прибирання в будинку»До стіни(дошки) прикріплено три великі аркуші. На першому зображена валіза, на другому – міксер , на третьому – кошик для сміття. Кожен учень отримує три кольорові стікери, на яких необхідно висловитися щодо інформації, почутої на уроці, за такими критеріями: Актуально, корисно, цікаво. Виявилося марним, непотрібним, Буду активно застосовувати можна стерти з пам’яті. в житті. Необхідно обміркувати, переробити.
« Світлофор сомооцінки »Основні кольори світлофора використовуються для самооцінки дітьми своїх успіхів, відчуттів, діяльності, рівня розуміння і засвоєння нових знань. Варіанти тверджень для вибору: Червоний – багато не зрозумілого; не сподобалося; нічого не вдалося. Жовтий – необхідно повторити ще раз; сподобалось, але не все; майже вдалося. Зелений – усе зрозуміло, легко і просто; побільше б таких завдань; усе вдалося.
«Рефлексійне коло!Усі учасники педагогічної взаємодії сідають у коло. Педагог задає алгоритм рефлексії:- Розкажіть про свій емоційний стан під час уроку та наприкінці.- Що нового ви дізналися, чого навчилися?- Які причини цього?- Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?Учні по черзі висловлюються відповідно до заданого алгоритму. Педагог своїм висловлюванням завершує рефлексійне коло.
«Фотозйомка»Уявіть, що сьогодні весь урок вас знімав фотограф. Але, на жаль, помилково видалив папку з фотографіями. Спробуймо зараз відновити цю папку. Найяскравіші, веселі фотографії (успіхи). Неякісні фотографії (невдачі). Після цього відбувається обговорення успіхів і невдач уроку.
«Прикрашаємо торт»Зображений на ватмані торт учні прикрашають картинками – «свічками» і «трояндами». На «свічках» записують ті види діяльності, які далися їм на уроці легко. «Троянди» певного кольору символізують настрій: Червоний колір – я задоволений своєю роботою на уроці;Зелений колір – я добре працював на уроці, але вмію ще краще. Синій колір – робота не вдалася, незадоволений собою.
«Цеглинки»На цеглинках написано етапи уроку. Дітям запропоновано розфарбувати кожен етап різними кольорами залежно від того, як вони оцінили свою діяльність на уроці. Зелений – я активно працював(-ла) і виконав(-ла) усі завдання. Жовтий – я виконував(ла) усі завдання, але відповідав(-ла) лише тоді, коли мене питали. Синій - я виконував(ла) усі завдання, але іноді був(-ла) неуважним(-ю) і не запам’ятав(-ла) увесь матеріал. Червоний – мені не вдалося запам’ятати весь матеріал, я часто не міг (могла) зосередитись.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Обговорення д/з. Самостійна робота. Розв’язання задач. Проблемне питання. Робота в групіПовторення
«Барометр»Оцініть урок за допомогою різних станів прогоди. «Шторм» – дуже низька оцінка, негативне ставлення. «Дощ» – невисока оцінка, байдуже ставлення. «Вітер» – задовільна оцінка, спокійне ставлення. «Мінливо» – хороша оцінка, позитивне ставлення. «Ясно» – дуже висока оцінка, захоплення.
«Моє місто»Підбиваючи підсумок уроку, клас «проєктує» на дошці місто з різнокольорових будиночків відповідно до свого настрою: Червоний будинок – захоплений настрій;Помаранчевий – радісний, теплий;Жовтий – світлий, приємний;Зелений – спокійний;Синій – сумний;Фіолетовий – тривожний, напружений;Чорний – сумний, поганий.
«Домалюй обличчя»Слід роздати учням аркуші зі спрощеними зображеннями людини (хлопчика і дівчинки), у якої не намальовано обличчя. Діти самі його малюють, зображуючи ті емоції, що властиві їм зараз. Вони можуть доповнити зображення деталями (повітряною кулькою, букетом, рюкзаком), що буде ілюструвати загальне враження: Чи сподобався мені урок? Чи залишилися в мене питання? Чи задоволений(-а)я своєю роботою?
«Острови»На великому аркуші – мапа із зображенням емоційних островів: острів Натхнення, острів Невпевненості, острів Задоволення, остів Роздумів, острів Пустоти, острів Смутку, острів Несподіванки, острів Відкриттів, острів Щастя, острів Радості, острів Нудьги, острів Просвітлення, острів Очікування, острів Подиву, острів Мрії, острів Знань, острів Упевненості, острів Наснаги, тощо. Учень прикріплює свій кораблик у відповідній ділянці мапи, що відображає його душевний, емоційно-чуттєвий стан. Кожна дитина має право доповнити мапу новим островом з дібраною назвою, якщо її не зовсім влаштовують наявні.
«Графічний настрій»На берегах зошита позначте впевненість чи невпевненість у самостійному виконанні завдань, готовності до співпраці, розуміння навчального матеріалу. настрій прекрасний настрій хороший готовий(-а) до уроку. Не дуже готовий(-а) до уроку не дуже добре почуваюся хочеться творити