Мета: дослідити державницькі та релігійні реформи фараона Ехнатона ( Аменхотепа ІV)Об’єктом: реформаторська діяльність Ехнатона;Предметом дослідження обрано вплив та наслідки реформ фараона на суспільно - політичне та культурне життя єгиптян. Завдання: Встановити напрями реформ Ехнатона;Визначити вплив рефом;Проаналізувати наслідки реформ;Узагальнити та систематизувати отримані дані у висновки.
БІОГРАФІЧНА ДОВІДКА У 1375г до н. е. зявився на світ майбутній фараон стародавнього Єгипту. Його батьком був Аменхотеп III, фараон 18 династії, а матір’ю цариця Тейе (Тіі). Період правління Аменхотепа ІІІ правлячі круги Єгипту насолоджувалися миром і могутністю своєї країни, забезпеченими нескінченними звитяжними походами попередників Аменхотепа III. Єгипет став передовою світовою державою. Фараонові активно допомагала дружина Тіі. Проте вже в молоді роки Аменхотеп став правити разом з батьком, який важко хворів. І це в час, і в перші роки самостійного управління країною на юного фараона величезний вплив мала його мати. Цариця Тейе була енергійною та розумною жінкою. Правити її син почав у віці 22 років (1353г до н. е..). . Він був великим реформатором і дуже неоднозначним правителем.
Напрями реформ Аменхотепа ІV (Ехнатона)Релігійна реформа. Аменхотеп IV відкинув вікове єгипетське многобожжя і встановив, як державне вірування, шанування одного тільки сонця разом з його сином і подібністю — фараоном. Політична реформа. Відсторонення від влади жерців та перенесення столиці Єгипту
Зміст релігійної реформи Ехнатона: Аменхотеп проголосив єдиним вселенським божеством сонячний диск Атон, а себе — Атоновим сином і першосвящеником. Змінив своє ім’я Аменхотеп ІV (Амон задоволений) на Ехнатон (Бажаний Атону). Перехід від політеїстичної до монотеїстичної форми релігії. Бог Атон не мав іконографії, був видимий (сонце), не був частиною міфології. Закриття корумпованих (за гроші і дарунки) храмів старих богів та відкриття загальнодступних храмів Атона.
Зміст політичної реформи Ехнатона: Фараон є головним джерелом влади у Єгипті. Він єдиний має можливість спілкуватися з Богом Атоном і єдиний є носієм його волі. Обмеження впливу політеїстичних жерців на владу та на суспільство Єгипту. Перенесення столиці разом з міжнародними архівами у нове місто Ахетатон, яке було механізмом послаблення родової аристократії.
Наслідки реформ Ехнатона: Релігійна реформа Ехнатона широкого розповсюдження в єгипетському суспільстві не одержала і, навпаки, була сприйнята вороже. Два з половиною століття через співіснування двох шарів військової знаті і жрецтва в країні проходить розкол єгипетського суспільства, який привів до деградації царської влади і падіння Нового царства. Зародження реалістичного Амарнського стилю, важливого для дослідників та вчених.
ВИСНОВКИ Ця перша в світовій історії спроба ввести монотеїзм (єдинобжжя) виявилася не вдалою. Храмове і державне господарство при Аменхотепе IV - Ехнатоне поступово прийшло до занепаду; невдало для країни складалася і зовнішня політика: Єгипет позбувся багатьох підвладних йому територій. У цих умовах представникам вищого фіванського жрецтва , навіть не потрібно було вселяти народу думку, що Амон гнівається на фараона-єретика і насилає кару на Єгипет. Культ Атона був не тільки рішучим кроком у бік универсалізму, відмови від віри у винятковість, але і введенням послідовного монотеїзму, що суперечило принципам культури Давнього Єгипту і підривало її основи. Тому протидія реформам Ехнатона не могла мати як причину тільки прагнення жрецтва і аристократії зберегти свої привілеї. Це була боротьба за збереження самих підстав даного типу цивілізації.