Зміст Скіфська релігія – це..., та тотемізм у скіфів;Грифон;Пантеон скіфських богів за Геродотом;Таблиця «скіфські боги та їх грецькі прототипи»;Описи скіфських богів (слайд 7-19);Антропоморфні та зооморфні скіфській божества;Ліна Костенко про релігію скіфів.
Номер слайду 3
Релігія скіфів досягла розвинутого політеїзму. Скіфи стояли на порозі створення національно-державної релігії з визначеним загальнодержавним пантеоном вищих богів. Скіфська релігійно-міфологічна система сполучала в собі елементи зооморфної символіки звіриного стилю з антропоморфною міфологемою, поєднуючи вірування трипільської культури, елементи тотемів скотарської культури з впливом грецької міфології. Висхідні до образів тотемних предків, в скіфський час вони представляли різних духів і грали роль магічних амулетів; крім того, вони, можливо, символізували силу, спритність і хоробрість воїна. Грифон на золотій пекторалі
Номер слайду 4
Грифон – фантастична, міфічна істота, що символізує у скіфів панування над двома сферами буття: землею (лев) і повітрям (орел). Образ грифона об’єднував символіку орла (швидкість) і лева (сила, відвага). Поєднання двох найголовніших тварин вказує на загальний сприятливий характер істоти – грифон уособлює Сонце, силу, пильність, відплату. Міфічні грифони в стародавній Скіфії допомагали зберігати накопичені скіфами скарби.
Номер слайду 5
Пантеон скіфських богів
Номер слайду 6
За Геродотом, скіфський пантеон включав сім верховних божеств, значущість яких підкреслювалася послідовністю переліку, а функції — паралелями з грецькими божествами.
Номер слайду 7
Своєрідність скіфського пантеону полягає в тому, що його очолювало жіноче божество — богиня вогню Табіті. її верховне місце підкреслювалося метафорою «цариця скіфів» (IV, 127), а причетність до священного царського вогнища тим, що клятва богами царського вогнища («царськими Гестіями») вважалася найбільш значущою, а її порушення могло викликати хворобу царя. Зображення Табіті зазвичай убачають у такому сюжеті: жінка на троні з люстерком у руці, перед нею стоїть чоловік. Золота бляшка з зображенням Табіті
Номер слайду 8
Папая — бога неба і прабатька скіфів — зображено на наверші з Лисої Гори у вигляді світового дерева, стовбур якого зливається з фігурою бога-творця.
Номер слайду 9
Апі завдяки своєму імені (з давньоіранського — вода) асоціюється із вологою землею. Виходячи з етногонічних легенд, вона постає як напівдіва-напівзмія. Цей образ передано в скіфській іконографії у вигляді жінки, тулуб якої закінчується пишними закрученими вгору пагонами, зміями чи драконами. Золота бляшка із зображенням Апі
Номер слайду 10
Божественна пара Папай і Апі втілює ідею союзу неба і землі.
Номер слайду 11
Гойтосір, як і Аполлон та авестійський Мітра, — божество Сонця і світла, охоронець худоби, а отже стрілець і переможець чудовиськ. Золота бляшка із зображенням Гойтосіра
Номер слайду 12
Аргімпаса за аналогією з Афродітою Небесною та її близькосхідними аналогами постає як богиня родючості, Володарка звірів, покровителька дикої природи. Образ її можна розпізнати в зображеннях богині в оточенні звірів. Зображення богині на вазі з кургану Чортомлик, Нікопольський район
Номер слайду 13
Жорстоким богом війни постає Арей, символом якого був меч. Лише йому зводили святилища та приносили в жертву не тільки худобу, а й людей — із числа полонених. Золота бляшка із зображенням Арея
Номер слайду 14
Відчутним є також культ військової звитяги, яку всіляко заохочували: лише доблесним воїнам цар виділяв частку здобичі, а номарх щороку пригощав їх вином. Скіфська монета із зображенням царя Атея
Номер слайду 15
Номарх – управитель скіфського територіального округу (ному).
Номер слайду 16
Першу перемогу над ворогом відзначали, п’ючи його кров, а подвиги підкреслювали атрибутами зі шкіри вбитих ворогів та чашами з черепів.
Номер слайду 17
Угоду про дружбу (звичай побратимства) скріплювали питтям вина, змішаного з кров’ю учасників церемонії, куди занурювали зброю. Цю сцену зображено, на золотих бляшках.
Номер слайду 18
Таргітай — у скіфській міфології першолюдина, пращур скіфів, син Папая та дочки ріки Борисфен, батько Лікоксая, Арпоксая та Колоксая
Номер слайду 19
Фагімасад (грецький Посейдон) - морський цар, «коливатель землі». Культ цього бога був достатньо широко поширений в Північному Причорномор'ї і в грецьких містах-державах. Так, династія боспорських царів вела своє походження від Геракла та Посейдона, а за повідомленнями Геродота, Фагімасада (Посейдона) особливо шанували царські, правлячі скіфи.
Номер слайду 20
Хоча Геродот обмежує скіфський пантеон антропоморфними божествами, не виключено, що вони мали й зооморфні інкарнації.
Номер слайду 21
Антропоморфні (людиноподібні) скіфські божества
Номер слайду 22
Зооморфні (твариноподібні) зображення на золотій пекторалі з Товстої могили (Грифони)
Номер слайду 23
Таким чином, не маючи писемності, скіфи вдалися до зоо- й антропоморфних кодів для «запису» уявлень про Всесвіт і своє місце в ньому. Цю самобутність світовідчуття, притаманну скіфській культурі, чудово виразила Л. Костенко: Нема письмен — є дивне сяйво казки. Лук золотий натягує стрілець. Летить грифон. І золоті підпаски Надвечір доять золотих овець.
Номер слайду 24
Література Л. Залізняк, О. Моця, В. Зубар та ін. Археологія України: курс лекцій// Навч. Посібник за ред. Л. Залізняка, Київ: Либідь, 2005. С. 224-238.