Релігія скіфів досягла розвинутого політеїзму. Скіфи стояли на порозі створення національно-державної релігії з визначеним загальнодержавним пантеоном вищих богів. Скіфська релігійно-міфологічна система сполучала в собі елементи зооморфної символіки звіриного стилю з антропоморфною міфологемою, поєднуючи вірування трипільської культури, елементи тотемів скотарської культури з впливом грецької міфології. Висхідні до образів тотемних предків, в скіфський час вони представляли різних духів і грали роль магічних амулетів; крім того, вони, можливо, символізували силу, спритність і хоробрість воїна. Грифон на золотій пекторалі
Грифон – фантастична, міфічна істота, що символізує у скіфів панування над двома сферами буття: землею (лев) і повітрям (орел). Образ грифона об’єднував символіку орла (швидкість) і лева (сила, відвага). Поєднання двох найголовніших тварин вказує на загальний сприятливий характер істоти – грифон уособлює Сонце, силу, пильність, відплату. Міфічні грифони в стародавній Скіфії допомагали зберігати накопичені скіфами скарби.
Своєрідність скіфського пантеону полягає в тому, що його очолювало жіноче божество — богиня вогню Табіті. її верховне місце підкреслювалося метафорою «цариця скіфів» (IV, 127), а причетність до священного царського вогнища тим, що клятва богами царського вогнища («царськими Гестіями») вважалася найбільш значущою, а її порушення могло викликати хворобу царя. Зображення Табіті зазвичай убачають у такому сюжеті: жінка на троні з люстерком у руці, перед нею стоїть чоловік. Золота бляшка з зображенням Табіті
Апі завдяки своєму імені (з давньоіранського — вода) асоціюється із вологою землею. Виходячи з етногонічних легенд, вона постає як напівдіва-напівзмія. Цей образ передано в скіфській іконографії у вигляді жінки, тулуб якої закінчується пишними закрученими вгору пагонами, зміями чи драконами. Золота бляшка із зображенням Апі
Фагімасад (грецький Посейдон) - морський цар, «коливатель землі». Культ цього бога був достатньо широко поширений в Північному Причорномор'ї і в грецьких містах-державах. Так, династія боспорських царів вела своє походження від Геракла та Посейдона, а за повідомленнями Геродота, Фагімасада (Посейдона) особливо шанували царські, правлячі скіфи.
Таким чином, не маючи писемності, скіфи вдалися до зоо- й антропоморфних кодів для «запису» уявлень про Всесвіт і своє місце в ньому. Цю самобутність світовідчуття, притаманну скіфській культурі, чудово виразила Л. Костенко: Нема письмен — є дивне сяйво казки. Лук золотий натягує стрілець. Летить грифон. І золоті підпаски Надвечір доять золотих овець.