Презентація для учнів/ учениць 10 класу з історії України.Тип уроку – урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок. Можна використовувати при підготовці до ЗНО.
Російська імперія Підросійська Україна. Наростання економічних , соціальних та політичних протиріч. Буржуазно-демократична революція в Росії1905 -1907 рр. Вимоги: Ліквід. помоміщицьких землеволодінь,викупних платежів. Повалення самодержавства. Встанов. дем.свобод і 8-годинного робочого часу. Створення профспілок. Загальноросійські вимоги + власні вимоги (досягнення політич. та кул.-нац. автономії укр. земель )
Номер слайду 3
Страйк – одна з форм розв'язання конфлікту між працівниками та працедавцями, яка полягає в тимчасовому колективному припиненні праці з метою домогтися виконання певних вимог, наприклад, поліпшення умов праці.
Номер слайду 4
Революція 1905 -1907 рр. Рушійні сили :робітники, селяни, підприємці, студенти, інтелігенція, армія. Етапи революціїІ етап – 9.01-вересень 1905- початок і розвитокІІ етап – грудень 1905 р. – найвищий підйом революції, перехід до збройного повстанняІІІ етап – січень 1906 – 3 червня 1907 – спад революції під натиском царату
Номер слайду 5
Страйк на Путіловському заводі в ПетербурзіВимоги. За кілька днів вже страйкувало 100 тис. осіб22 (9) січня 1905 року в Петербурзі було розстріляно багатотисячну мирну демонстрацію робітників, які направлялися до Зимового палацу з петицією. “Кривава неділя”
Номер слайду 6
Апогей революційних виступів літа і осені став політ. страйк20 (7) жовтня 1905 рокуІніціатори- залізничники Москви. За кілька днів страйк став всеросійським (2 млн. осіб). В Україні страйкувало – 120 тис.
Номер слайду 7
Події в Наддніпрянській Україні25 (12) січня – страйк на двох найбільших заводах Києва: Південноросійському машинобудівному заводі Гретера І Криваненка. Катеринослав. Одеса. Харков. Миколаїв
Номер слайду 8
Чорносотенці – члени крайньо правих організацій, які виступали під гаслами монархізму, великодержавного шовінізму та антисемітизму. На підтримку царської влади створили Союз російського народу, Рорсійську монархічну партію…, що формували “чорні сотні” для фізичної розправи з учасниками революції та “інородцями”є Чорносотенці звинуватили євреїв у заворушеннях у державі й розпочали проти них погроми.
Номер слайду 9
Діяльність “Просвіти”Активізація українського руху у Російській імперіїГоловна вимога партій:відновлення укр. держави у формі автономіїКрім УНП- прагнула незалежностіЛіквідація пом. землеволодінь. Демократичні свободи. Скасування попередніх заборон і мовно-культурних обмежень. Усунення перепон на шляху роз-ку нац. культури. Під натиском нац-возвол. рухів –поступки царизму. Листопад 1905 – закон , який дозволяв друк літератури нац. мовами, створення культурно-освітніх нац. товариств , відкриття нац. театрів.
Номер слайду 10
Листопад 1905 р. – перша укр. газета “Хлібороб”, яку видавала укр. громада Лубен брати Шемети. Травень 1906 р. – розпорядження про скасування обмежень проти укр.мови (Емський указ)1906 рік – в Києві перша щоденна укр.газета”Громадська думка”, пізніше “Рада” Видавець – Є. Чикаленко. Фінансував - Василь Симиренко. Виходила до 1914 року. Поява укр. преси Переслідування. Переслідування ппередплатників. Заборона передплачувати вчителям “Або “Рада”, або посада. Звільнення, відбирали газети
Номер слайду 11
За прикладом Галичини, у Наддніпрянщині почали організовувати освітні товариства “Просвіти”Домашне завдання: Стор. 207 “Про створення “Просвіт”Опрацюйте матеріал1905-1907 рр. – виникають Просвіти в Катеринославі, одесі, Києві, Чернігові, Кам’янці-Подільському, Житомирі, Миколаєві…В Катеринославі виникла перша Просвіта у 1905 році. Загалом – 35 Кожна з організацій мала філії у сільській місцевості. Організовували укр. клуби, бібліотеки, читальні, літературні вечори, лекції, видавали укр. мовою книги, брошури, газети.