Цілі уроку: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників; сформувати поняття про іменник спільного роду; навчити знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього роду у висловлюванні; удосконалити творчі вміння використання іменників спільного роду у власних текстах. *
Практикум Пізнавальне завдання Записати іменники. Визначити рід кожного. Аргументувати свій вибір. З’ясувати лексичне значення слів. Дріб, зяб, кір, накип, насип, нежить, пил, полин, рояль, рукопис, біль, Сибір, собака, степ, тюль, толь, шампунь, вуаль, зала, нехворощ, путь, розкіш. . Практикум Практикум *
Творча робота Замінити словосполучення і речення іменниками спільного роду. Навести приклади таких іменників. Скласти речення. Дитина, що втратила одного з батьків. Той, хто заводить, починає бійку, любить битися. Людина, яка постійно живе в біді, горі. Господар, розпорядник товариської вечері, бенкету. Неуважна людина. Людина, якій не щастить, часто нічого не вдається. Той, хто мешкає поруч, поблизу кого-небудь. Людина, яка говорить багато і беззмістовно. Відповідь 1. Сирота. 2. Розбишака. 3. Бідолаха. 4. Тамада. 5. Роззява. 6. Невдаха. 7. Сусіда. 8. Пустомеля. Практикум *
Вибірковий диктант Випишіть іменники, які не мають роду, поясніть чому. Невістка, окуляри, сани, холод, жаль, ковзани, лижі, син, дочка, піч, річ, канікули, мандри, іменини, вільха, осика, обжинки, шахи, Лубни, Чернівці, тропіки. Відповідь Окуляри, сани, ковзани, лижі, канікули, мандри, іменини, обжинки, шахи, Лубни, Чернівці, тропіки. Практикум *
Творче конструювання (Робота в парах) До наведених назв тварин додайте родові утворення. Усно вкажіть рід кожного іменника. Виконайте морфологічний розбір двох іменників. Бик, цап, кабан, вовк, ведмідь, гусак, півень, голуб. Відповідь Бик – корова – теля; цап – коза – козеня; кабан – свиня – порося; вовк – вовчиця – вовченя; ведмідь – ведмедиця – ведмежа; гусак – гуска – гусеня; півень – курка– курча; голуб – голубка – голубеня. Практикум *
Словниковий диктант (при перевірці використовується метод «Прес») Річка Либідь, Дніпро, майдан Незалежності, оповідання «Морозенко», кафе «Нива», журнал «Соняшник», Україна, Ярослав Мудрий, Шевченківська премія, Центральна Рада, газета «Голос України», Київ, Львів, роман «Тигролови». *
Використана література: Омельчук С. А., Ляшкевич А. І., Чаловська М. В. Усі уроки української мови в 6 класі/ Упоряд. С. А. Омельчук. – Х.:Вид. група «Основа», 2006. – 432 с. Паращич В. В. Українська мова. Самовчитель майбутнього студента. – Харків: Торсінг плюс, 2008. – 320 с. Рід іменників// Українська мова та література. Число 41 (585), листопад, 2008. Українська мова. Практичний довідник. 2-е вид.: доп. та перероб./ Укладач Попко О. Г. – Харків: ФОП Співак Т. К., 2010. – 404 с. + 28 с. вкладка. *