Робота на уроках з учнями, які мають початковий рівень навчання Підготувала вчитель початкових класів Очеретинського НВК Сезоненко А.В.
Номер слайду 2
Дуже важливо вчасно виявити причини неуспішності й усунути їх. Якщо в молодших класах у дитини не виробилися навички і бажання учитися, то з кожним роком труднощі у навчанні будуть зростати, як сніжний ком. Також виявлення причин неуспішності обумовлено необхідністю пошуку вірних шляхів подолання даної проблеми. Неуспішність школярів закономірно зв'язана з їхніми індивідуальними особливостями і з тими умовами, у яких протікає їхній розвиток. Найважливішими з цих умов педагогіка визнає навчання, і виховання дітей у школі. Дослідження проблеми усе більш зв'язується із широким колом соціальних питань, припускає використання даних усіх наук про людину, індивіда, особистість.
Номер слайду 3
Причини відставання у навчанні поділяють на такі групи: 1) недоліки фізичного та психічного розвитку (слабке здоров'я, нерозвинені пам'ять і мислення, відсутність навичок навчальної праці); 2) недостатній рівень вихованості (відсутність інтересу до навчання, слабка сила волі, недисциплінованість, відсутність почуття обов'язку і відповідальності); 3) недоліки в діяльності школи (відсутність у класі атмосфери поваги до знань, недоліки в методиці викладання, недостатня організація індивідуальної та самостійної роботи учнів, байдужість і слабка підготовка вчителя); 4) негативний вплив атмосфери в сім'ї (низький матеріальний рівень життя сім'ї, негативне ставлення батьків до школи, відрив дітей від навчальної праці та ін.).
Номер слайду 4
У психолого-педагогічній літературі вживаються два поняття, які характеризують це явище: неуспішність і відставання. Неуспішність — невідповідність підготовки учнів вимогам змісту освіти, фіксована через певний період навчання (вивчення розділу, в кінці чверті, півріччя). Відставання — невиконання вимог (або однієї з них) на одному з проміжних етапів відрізка навчального процесу, який є тимчасовою межею для визначення успішності. Неуспішність і відставання взаємопов'язані. Неуспішність — наслідок процесу відставання.
Номер слайду 5
Неуспішність – це двигун учбового процесу. На ранній стадії – це відставання. Відставання накопичується і як підсумок настає неуспішність. Тому чим раніше починаємо боротися з відставанням, тим краще.
Номер слайду 6
Використовую роботу в групах Вправа "найголовніше" Учні швидко і уважно читають навчальний текст. Після цього їм пропонується переглянути його ще раз і охарактеризувати тему навчального матеріалу одним словом. Потім - однією фразою, а після знайти в тексті якийсь "секрет", те, без чого він був би позбавлений сенсу. В кінці вправи всі учасники зачитують слова, фрази і "секрети". Вибираються найбільш точні і кращі відповіді. Вправа "Моментальне фото" Учасники діляться на дві команди. Протягом дуже короткого часу школярам демонструється текст. Учні повинні зосередити всю свою увагу і сприйняти з показаного тексту як можна більше інформації. Кожна команда може зафіксувати на листочку те, що члени команди можуть спільно відновити по пам'яті. Потім всі разом обговорюють і порівнюють результати, яка команда правильно прочитає більше тексту. Робота в парах Вправа "Краще питання" Учні читають текст, після чого кожен повинен придумати оригінальне питання на тему навчального тексту і задати його сусідові. Той повинен відповісти на нього як можна більш повно. Відповів задає питання наступного учня і т. д. Учасники вирішують, хто поставив найцікавіше питання, а хто краще за всіх відповів і був найактивнішим. Вправа "Переказ по колу" Учні читають текст, а потім стають у коло. Один з учасників виходить у центр кола, закриває очі, крутиться на місці і показує на будь-якого гравця, з якого починається відтворення навчального тексту. Далі за годинниковою стрілкою кожен говорить по одній фразі з тексту. І так до його кінця. Після цього текст ще раз читається, і учасники виправляють помилки, доповнюють те, що було втрачено Вправа «Дожени» На уроці читання сильний учень читає, а слабший наздоганяє. Такий вид читання збільшує техніку читання слабших учнів Так само майже на усіх уроках використовую різнорівневі тестові завдання. На математиці і українській мові в допомогу учням, які мають низький рівень навчання, використовую пам’ятки, алгоритми виконання завдань, опорні графічні схеми.
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Деякі діти не можуть стежити за ходом пояснення учителя і зазнають труднощів при роботі з книгою. Тому на усних предметах перед викладом нового матеріалу я на дошці записую питання по новій темі. Після викладу мною нового матеріалу діти відповідають на ці питання або, відповідаючи, читають вибірково з підручника, тобто діти вчаться самостійно осмислювати новий матеріал. Матеріал намагаюся викладати емоційно, щоб зацікавити. Завжди даю установку на запам’ятовування.
Для вирішення проблеми, пов'язаної з неуспішністю, пропоную десять правил роботи з невстигаючими школярами: 1. Вірте у здатність кожного учня, намагайтеся передати йому цю віру. 2. Пам'ятайте, що для учня необхідний період «входження» в матеріал. 3. Не квапте його, навчіться чекати. 4. Кожен урок - продовження попереднього, кожен вносить щось нове у досліджувану тему. 5. Вселяє слабким віру в те, що вони все запам'ятають, зрозуміють, частіше пропонуйте їм однотипні завдання. Одне вирішили з учителем, інше - спільно з учителем, третє - кожен індивідуально. 6. Не сприймайте роботу з невстигаючими примітивно. Треба постійно домагатися розвитку пам'яті, логіки, мислення, емоцій, інтересу до вченню. 7. Не женіться за кількістю нової інформації. Вмійте з вивченого вибрати головне, викласти його, повторити, закріпити. 8. Узагальнення - головна складова будь-якої методики. 9. Навчіться керувати класом, поєднувати фронтальну роботу на уроці з індивідуальною. 10.Пам'ятайте, що через деякий час група невстигаючих, в свою чергу, розколеться на здібних, середніх і слабовстигаючих.
Номер слайду 11
Систематична неуспішність веде до педагогічної занедбаності, під якою розуміють комплекс негативних якостей особистості, що суперечать вимогам школи, суспільства. Педагогічно запущені діти часто кидають школу, поповнюють групи ризику. Щоб не було цієї групи ризику треба допомогти учням усвідомити необхідність отримання нових знань Розвивати відповідальність Підтримувати впевненість учнів у власних силах, виробляючи позитивну самооцінку.