Однією з найважливіших передумов успішного навчання та розвитку є створення сприятливих, комфортних умов для дитини з особливими освітніми потребами. Мета роботи асистента вчителя полягає в організації умов для успішного включення дитини з особливостями розвитку в середовище школи. Асистент вчителя – це посередник між дитиною з особливостями розвитку та іншими дітьми дорослими в шкільному середовищі.
Соціальна адаптація – передумова успішного навчання дітей з особливими освітніми потребами в школі. По-перше, адаптація є засобом оптимізації відносин у системі “дитина – дитина”, “дитина – дорослий”. По-друге, через адаптацію відбувається формування соціальної сутності дитини. По-третє, соціальна адаптація – це дієва складова певної успішної соціалізації дитини в суспільстві.
Соціалізація – це один з важливих чинників повноцінного розвитку особистості та її ефективного функціонування в соціумі. Розпочинаючи організацію освітнього простору, необхідно враховувати психологічні та фізичні особливості учня. Ретельна попередня підготовка асистента вчителя до включення дитини в освітнє середовище дозволить створити сприятливі умови перед початком навчального року та зробити перші дні перебування дитини в школі позитивними, знизити стрес. Підготовку необхідно провести в кілька етапів.
Етапи підготовки включення дитини в освітній процес:1. Знайомство з педагогом класу, під керівництвом якого буде навчатися дитина.2. Вивчення супровідних документів майбутнього учня.3. Організація співпраці з батьками.4. Адаптація освітнього середовища.5. Складання індивідуального плану роботи з дитиною.
Асистент вчителя спонукає таких учнів до взаємодії зі здоровими вихованцями, що сприяє: - когнітивному - фізичному - мовному - соціальному - емоційному розвитку учнів з ООП. При цьому учні з нормо-типовим розвитком демонструють відповідні моделі поведінки дітям з особливостями розвитку і мотивують їх до розвитку цілеспрямованого використання нових знань і вмінь.
Асистент учителя може стати ініціатором зміни освітнього середовища під конкретні потреби дитини з особливими освітніми потребами. Адаптація освітнього середовища — стан успішного включення учня з особливими освітніми потребами в життя школи. Під адаптацією ми розуміємо пристосування до потреб підопічного: приміщень школи, режиму дня, навчальних програм, методичних посібників тощо. У процесі адаптації середовища треба враховувати, що для інших дітей середовище може залишатися звичайним.
У класі, де вчиться дитина з особливими освітніми потребами, можна прийняти “Правила спілкування”, наприклад: наприклад: 1. Я вмію слухати. 2. В вмію чекати. 3. Я можу допомогти, коли мене просять. 4. Якщо я не можу допомогти сам, то можу попросити про допомогу товариша або дорослого. 5. Якщо не можу допомогти сам, то можу попросити про допомогу товариша або дорослого.
Асистент вчителя допомагає батькам: налагодити продуктивний діалог з учителем; зрозуміти причини поведінки дитини в конфліктних ситуаціях; упоратися з тривогою, сумнівами; навчитися співвідносити очікуваний успіх навчання з реальними можливостями дитини; радіти навіть незначним успіхам.
Одним з показників успішності соціалізації є рівень сформованості самостійності учня. Ми пропонуємо наступні етапи розвитку самостійності підопічного:1. Учень й асистент вчителя сидять разом за партою, асистент учителя допомагає дитини у всьому.2. Учень сидить один, а потім (або відразу) з іншим учнем класу, асистент вчителя – позаду або віддалік.
3. Асистент учителя приходить не на всі уроки, а тільки на ті, де без нього не обійтися (математика, письмо тощо). Асистент вчителя може також може надавати допомогу іншим дітям класу.4. Асистент учителя приходить не щодня. У ці дні асистент учителя працює з іншими дітьми.5. Дитина вчиться самостійно.
Завдання для підвищення ефективності соціалізації дітей з ООП1. Залучати дітей до активної життєвої позиції.2. Ознайомлювати дітей з конструктивними формами поведінки та спілкування.3. Допомога у пізнанні себе та оточуючих.4. Спрямовувати особистість учня на всебічний розвиток особистості.5. Формувати позитивний соціально-психологічний статус в колективі.6. Навчання їх ефективним стратегіям та способам поведінки.