Чому цей роман унікальний"Парфуми: Історія одного вбивці" стали міжнародним бестселером. Майже 20 мільйонів проданих примірників, переклади на 50 мов, навіть латиною. Напевно, жодна інша книжка сучасних німецьких авторів не завоювала стільки читачів і читачок у всьому світі. Український переклад роману "Парфуми: Історія одного вбивці" надрукувало у 2016 році видавництво "Фоліо". Зюскінд розкручує оповідь навколо одержимого антигероя, який ніде не почувається "своїм" і має особливий погляд на світ. Попри всі звірства Гренуя, йому мимоволі співчуваєш, тому що розумієш його гризоти. Юнака штовхає на злочини не холоднокровність чи бажання вбивати, а гарячкова віра в те, що досконалі парфуми допоможуть йому здобути власний запах і стати зримим.
Актуальність роману. Питання, які піднімає П. Зюскінд в своєму романі, актуальні і стосуються не тільки головного героя, а й будь-якої людини, від природи наділеної талантом. Яким чином застосувати цей талант, зробити все для того, щоб людство завжди пам'ятало її як видатну особистість, котра зробила значний внесок у загальнолюдські справи? Як не перетворитися на “геніальну потвору”, на такого собі Жана-Батіста Гренуя, на злого генія, який понесе в життя свої антигуманні теорії? Як не перетворитися на представника маси, який не має власної думки про добро і зло, в якого не викликає занепокоєння бажання перетворитися на “такого, як усі”? Як не втратити власну особистість?
Жан-Батист Гренуй — головний герой, у нього неймовірно тонкий і сильний нюх поряд з повною відсутністю власного запаху. Мати Гренуя — звинувачена у дітовбивстві. Жанна Бюссі — простодушна годувальниця. Мадам Гайар — господиня притулку. Ставиться до дітей лише як до способу заробітку. Дівчина з вулиці Маре — перша жертва Гренуя. Джузеппе Бальдіні — паризький парфумер. Не володіючи жодними творчими талантами в парфумерії, має величезні знання в самій технології виробництва і збереженні ароматів. Мадам Арнульфо — вдова парфумера з Грасса. Домінік Дрюо — майстер-парфумер з Грасса і коханець Мадам Арнульфо. Антуан Ріші — Другий Консул Грасса, проникливий чоловік. Лаура Ріші — його дочка, рудоволоса красуня. Остання жертва Гренуя. Головні герої
Композиція роману. Експозиція — опис Франції XVIII ст., запахів, що панували в тогочасному Парижі, а відповідно, і міського побуту. Зав’язка — народження в жінки, що торгувала рибою, дитини, яку вона збиралася знищити, як і чотирьох попередніх, їй непотрібних. Розвиток дії — життя Гренуя в установі мадам Гайяр, у майстерні Грімаля, загальна ненависть до нього, відсутність у хлопця будь-яких моральних принципів і відповідальності. Перша кульмінація — скоєння Жаном-Батістом Тренуєм убивства дівчинки заради її запаху. Рішення героя стати найкращим парфумером, зберегти запах, який його захопив.
Композиція роману. Розвиток дії — Тренуй опанував парфумерне мистецтво в майстерні Бальдіні, вразив того своїм талантом. Прагнучи досконалості, він після невдалих експериментів захворів і ледь не вмер. Мандрує й усамітнюється на горі. Прибувши до міста Трас, знову заради запаху невинної дівчини убиває кількох дівчат. Друга кульмінація — убивцю дівчат Гренуя схопили й засудили до страти. Коли зібралася багатотисячна юрба, щоб подивитися на страту злочинця, він застосовує парфуми, які викликають любов і захоплення. Засліплені мешканці вибачають Гренуя, ним захоплюються, його опікує батько вбитої дівчини Ріші. Тренуй відчуває себе Великим, Богом, Прометеєм. Але йому не потрібна любов, бо він не знає, що це. У його серці тільки ненависть. Розв’язка — злочинці-людожери, кинувшись на запах парфумів Гренуя, розривають їх творця на шматки.
Звідки могла взятися така потвора — у фізичному й у моральному планах? (Народжений без любові, кинутий матір’ю напризволяще; виростав у жахливих умовах сирітського закладу; не мав запаху, що відлякувало людей, дратувало однолітків; пройшов жорстоку школу каторжної праці й знущань у майстерні чинбаря; не знав слів «любов», «чесність», «порядність», «віра» й не розумів їх значень.)Яким чином Гренуй досяг професійного успіху, навіть отримав владу над людьми? (Завдяки своїм феноменальним здібностям відчувати запахи, запам’ятовувати їх, комбінувати й створювати нові композиції; був працьовитим, мав фанатичну жагу до експериментів, мріяв створити найдосконаліший запах парфумів.)Поміркуймо.
Чому Гренуй здійснював жахливі вбивства? (У нього не було жодних моральних перепон, табу на шляху досягнення мети, адже він не знав ні жалю, ні любові, не відав про цінність і неповторність людського життя.)Чи була в Гренуя якась інша можливість досягти мети, улаштувати своє життя, не забираючи інше? (Так, адже мав надзвичайні здібності й можливості, забезпечив Бальдіні славу найвизначнішого майстра Європи.) Як автор ставиться до свого героя? (Відкрито негативно, описує його то як кліща, то як павука.)Який ідейний смисл цього образу? (Ніяка геніальність, ніяка висока чи невисока мета не варті людського життя.)Поміркуймо.