Презентація "Розлади мовлення у дітей"

Про матеріал

У презентації стисло висвітлено характеристику та причини порушення мовлення у дітей, подано класифікацію типів мовлення, надано визначення "Мова" та "Мовлення", а також їх вплив на подальий розвиток учнів. Описано профілактичні заходи для уникнення розладів мовлення та їх лікування. Матеріал може бути використаний логопедами, вихователями та вчителями груп, з інклюзивними учнями, психологами, дефектологами. Основна мета - висвітлити значення правиль сформованої мови у дитини з раннього віку, оскільки це суттєвий елемент розвитку вищих психічних функцій та активного входження дитини у соціум.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розлади мовлення у дітей. Підготувала: Вчитель початкових класів. Бердянської ЗОШ №2 Ганзина Віталіна Олегівна

Номер слайду 2

Мовлення - це складна функціональна система, для формування якої потрібен своєчасний розвиток мозкових структур та їх узгоджена робота в поєднанні з умовами соціально-психологічного впливу на розвиток дитини. Мова - це система мислення та спілкування з оточуючим середовищем. 

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Досліди вчених показали, що в організації функції мовлення одночасно беруть участь ліва та права півкулі, незалежно від їх домінування. У дитячому віці, приблизно до 5 років, провідною в організації мовленнєвого процесу є права півкуля.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

1. Порушення розвитку мовлення. Загальний недорозвиток мови –порушення дозрівання мозкових систем, речення з неправильною граматичною структурою, спотворена вимова звуків . Затримка мовленнєвого розвитку – гальмування темпу формування мовлення (особливо експресивного)Алалія – недорозвинення мови:розуміння мови, але незмога висловитись (ураження центру Брока),нерозуміння мовних сигналів та незмога висловитись (ураження центру Верніке)Затримка мовленнєвого розвитку, в основі якого лежить вторинне недорозвинення мовлення, спричинене ураженням первинних аналізаторів (зір, слух).

Номер слайду 7

2. Розпад мовлення. Афазія - локальний розпад через ураження мовленнєвих та інших зон, причетних до формування та регуляції мовленнєвої функції. Характерна повна або часткова втрата мовлення.

Номер слайду 8

Моторна афазія - неспроможність до висловлення, побудови слів і речень, труднощі у відтворенні рухової програми мовлення;Акустико – гностична афазія - порушення розуміння мови, її фонетики, предметності слова, "Мовленнєва окрошка" - хворий шукає слова для висловлення думки;

Номер слайду 9

Акустико – мнестична афазія - порушення розуміння мови, порушення можливості повторення 3-4 слів - втрачається можливість сприйняття складних фраз; підбору речень, порушення читання і письма;Семантична афазія - не можливість підібрати необхідне слово; важкість у складанні складні за змістом та граматичною побудовою правильні речення, паралельно - порушення операцій лічби.

Номер слайду 10

3. Порушення вимовної функції мовленняІ. Дизартрія - порушення вимовної сторони мовлення внаслідок органічного ураження органів мовлення (губ, піднебіння, язика, голосових зв'язок тощо) - судинного, травматичного, інфекційного, вродженого характеру;ІІ. Дислалія - порушення звуковимови, при цьому слух нормальний, збережена інервація мовленнєвого апарату.

Номер слайду 11

ІІІ. Заїкання - це порушення процесу мовлення: його темпу, ритму та комунікативної функції; переважно через судоми, які виникають в артикуляційному та дихальному апараті (тонічні заїкування – дитина тягне звук, клонічні заїкування - "стрибає" звук). ІV. Мова з захлинанням -  швидке мовлення з різкими припиненнями в його процесі (тахілалія), але без повторень або затримок. Порушення мови носять постійний або періодичний характер і за своєю вираженістю значно порушують чіткість мови.

Номер слайду 12

Причини заїкання:1. Генетична схильність.2. Перенесені матір'ю травми та захворювання під час вагітності.3. Гіпоксія під час внутрішньоутробного розвитку або при пологах.4. Родова травма.5. Уповільнений фізичний розвиток6. Перенесені важкі захворювання.7. Переучування лівшів.8. Разові стреси або постійний психологічний дискомфорт.9. Надмірна інтелектуальна і емоційне навантаження.10. Струс мозку.11. Контузія, черепно -мозкові травми. 

Номер слайду 13

Лікування заїкання:1. Використання вправ, які допомагають контролювати швидкість і гучність мови, розслабляти голосовий апарат.2. Прийом заспокійливих трав'яних зборів.3. Фізіотерапевтичні методи, спрямовані на розслаблення м'язів тіла, зокрема, голосового апарату.4. Регулярні заняття з логопедом або дефектологом.5. При необхідності, заняття з психологом, який допоможе знайти причини невпевненості і усунути їх

Номер слайду 14

V. Дисфонія (афонія) - порушення голосу, порушення фонації, вокальні порушення, що проявляються в порушенні сили, висоти і тембру голосу. VI. Брадилалія - патологічно сповільнений темп молення. При сповільненому темпі мовлення виявляється тягучо розтягнутим, млявим, монотонним. VII. Тахілалія - патологічно прискорений темп мовлення. При прискореному темпі – квапливий, стрімкий, напористий. VIII. Ринолалія - порушення тембру голосу і звуковимовлення, обумовлені анатомо-фізіологічними дефектами мовного апарату, гнусавість.

Номер слайду 15

4. Порушення комунікативної функції мовлення. Недорозвинення комунікативної функції мовлення як засобу спілкування та організації поведінки дитини,розлад комунікативної функції мовлення - мутизм (повна німота).

Номер слайду 16

5. Порушення сприйняття мови. Словесна глухота – майже повна втрата слухового сприйняття з нездатністю до повторення або написання слів під диктовку Сприйняття (розуміння) візуального або написаного мовного матеріалу переважає над слуховим сприйняттям інформації. Ехолалія – обмін репліками, що не проникає в семантику (несвідоме повторення слів співрозмовника)Словесна сліпота (алексія) – відсутність здатності читати і, часто, розрізняти кольори при збереженні побіжності мовлення, розуміння мовлення, повторення, письма під диктовку (алексія без аграфії).

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Лікування розладів мовлення Логопедичні заняття (логоритміка) Психотерапевтична корекція патології Медикаментозне дікування: нейролептики, антидепресанти,вітамінотерапія,транквілізатори стимулятори і т.д. Немедакементозні методи: загальний масаж, рефлексотерапія, лазеротерапія.

Номер слайду 19

6. Розлади письмового мовлення. Дисграфія - часткове специфічне порушення процесу письма. Букви в словах перемішані або пропущені, структура звукоскладу спотворена. Дислексія - часткове специфічне порушення процесу читання. Виявляється проблемами пізнання і пізнавання букв; в ускладненнях, пов’язаних зі злиттям букв і складів в слова, що призводить до неправильного відтворення звукової форми слова.

Номер слайду 20

Профілактика мовленнєвих порушень: Батькивчителі1. Дитина – особистість вже з народження. Навіть з маленькою дитиною спілкування має відбуватися як з дорослою людиною.2. Розвивальні дитячі ігри та інтелектуальний розвиток дитини має бути забезпечений щоденно.. Намагання уникання психотравмуючихситуацій, стресів, почуття страху, провини, докору.4. Здорове харчування та активний спосібжиття. Забороняється вимагати віддитини засвоєння матеріалу, невідповідного його віку та розумовим здібностям.2. Неприпустимо тиснути надитину, докоряти та принижувати її.3. Необхідне обов’язковепідтримання дружньої співробітницької атмосфери між дітьми.4. При потребі – завжди допомогти та підказати дитині у труднощах.

Номер слайду 21

Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Платонова Інна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Жидких Інна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
19 березня 2018
Переглядів
17641
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку