Завдання № 2 : «Мозковий штурм»Дати визначення поняттям (для достатнього/ середнього рівня) : 1. Що називають дисоціацією?2. Які речовини називають електролітами?3. Які речовини називають неелектролітами?4. Що називають ступенем дисоціації?5. Що таке йони?6. Назвіть, які бувають йони.7. Як ви думаєте, звідки ми можемо знати, чи є вони в розчинах?8. Як ви думаєте, про що буде йти мова сьогодні?
Що ж собою являє якісний склад речовини (сполуки)? - відповіді учнів. Якісна реакція – це реакція, за допомогою якої можна визначати певні йони. Для виявлення певних речовин, йонів, або навіть цілих груп сполук, перед хіміком може ставитись два завдання: що за речовина міститься у досліджуваному розчині; 2) скільки цієї речовини там наявно. Виконання першого завдання носить назву якісний аналіз, а другого – кількісний аналіз. Вивченням кількісного і якісного аналізу займається така дисципліна, як аналітична хімія. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати основи якісного аналізу.
Na. Cl + Ag. NO3 = Ag. Cl↓ + Na. NO3; - утворення білого сирнистого осаду арґентум хлориду. (Напишіть повне йонно-молекулярне та скорочене йонне рівняння.)KBr + Ag. NO3 = Ag. Br↓ + KNO3; - випадає блідо-жовтий осад аргентум броміду.(Напишіть повне йонно-молекулярне та скорочене йонне рівняння.)КІ + Ag. NO3 = AgІ↓ + КNO3; - утворюється жовтий осад аргентум йодиду.(Напишіть повне йонно-молекулярне та скорочене йонне рівняння.)
Виявлення сульфат-аніонів (SO42-) Якісним реактивом при визначенні сульфат-аніонів є розчинні солі барію (барій хлорид, барій нітрат). Якісним сигналом є утворення дрібнокристалічного білого осаду барій сульфату: Na2 SO4 + Ba. Cl2 = Ba. SO4↓ + 2 Na. Cl; - дрібнокристалічного білого осаду барій сульфату(Учні записують повне й скорочене йонне рівняння)