15 квітня о 18:00Вебінар: Інтегрований STEM-тиждень як ресурс формування цілісності сприйняття світу

Презентація "Розстріляне відродження"

Про матеріал
Подано загальну характеристику явища "розстріляного відродження", окреслено тло епохи 1920-30-х років, розкрито риси авангардизму і футуризму.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Підготувалавикладач. Університетського коледжу Київського університету імені Бориса Ольга Петрівна Перевертун. Розстріляне відродження. Авангардні тенденції в літературі 20-х років. Михайль Семенко – поет-футурист

Номер слайду 2

Домашнє завдання. Законспектуйте та вивчіть поняття авангардизм та футуризм. Дослідіть (письмово) історію виникнення, основні етапи та особливості футуризму. Доберіть приклади футуристичної поезії. Опрацюйте біографію та творчий доробок Михайля Семенка (письмово). Проаналізуйте вірші Михайля Семенка «Бажання», «Місто», «Запрошення». Визначте в них ознаки футуризму. Прослухайте пісні гурту «Сонячна машина» на вірші Михайля Семенка «Сьогодні» та «Тіні забуті».

Номер слайду 3

План. Поняття «розстріляне відродження». Стильове розмаїття мистецтва 1920-х років. Домінування соцреалістичної естетики в 1930-ті роки. Митець і влада, свобода творчості.

Номер слайду 4

Риси розвитку культури 1920-30-х років. Культурне будівництво розглядалалося як один із напрямків соціалістичного будівництва, на якому необхідно було здійснити “революцію в умах трудящих”. Швидкими темпами створювалися умови для розвитку масової тоталітарної культури. Мета культурної революції: Утвердження марксистської ідеологіїСтворення державної системи освіти Забезпечення загального мінімуму освіти. Формування соціалістичної інтелігенціїУтвердження методу соціалістичного реалізму в літературі та мистецтвіРозвиток науки і техніки

Номер слайду 5

Агітаційні плакати

Номер слайду 6

Номер слайду 7

«Розстріляне відродження»«Розстріляне відродження» — умовна назва літературно-мистецької генерації українських митців 1920-х — початку 1930-х років, які були репресовані більшовицьким режимом. Національне мистецтво в цей період сягнуло небувалого раніше жанровостильового розквіту.

Номер слайду 8

Походження терміну. Це поняття увів літературознавець Юрій Лавріненко (1905-1987). У 1959 р. в Парижі він надрукував антологію «Розстріляне відродження. 1917-1933». У 1960-ті роки її нелегально використовували шістдесятники. Лише у роки незалежності антологія стала достатньо відомою в Україні, була перевидана.

Номер слайду 9

Представники. Микола Хвильовий. Юрій Яновський. Олександр Довженко. Валер'ян ПідмогильнийЄвген Плужник. Михайль Семенко. Микола Зеров. Максим Рильський. Павло Тичина. Остап Вишня. Микола Куліш. Лесь Курбас... Суспільні революційні перетворення більшість із них зустрічала натхненно, з наївною вірою в непогрішність проголошуваних ідеалів. Вони були переконані в особливості своєї місії: виховати на нових морально-етичних засадах людину майбутнього, піднести національне мистецтво на вищий художній рівень.

Номер слайду 10

Активний романтизм Вітаїзм (від латин, vitalis — життєвий) — це захоплення життям у всіх його виявах, культ краси, молодості, любові, оптимістичне світовідчуття. Початок 1920-х років – час тотального ентузіазму й нестримного бажання творити, відкривати, заперечувати, руйнувати й утверджувати. Це був час акромантів — активних романтиків.

Номер слайду 11

Естетична стратегія. Письменники, що сповідували самодостатність мистецтва, прагнули піднести українську літературу до європейського рівня. Створивши творчу студію «Урбіно» (від назви міста, де народився Рафаель), Микола Хвильовий перекинув місток між українським відродженням 20-х років XX століття й італійським початку XVI століття.

Номер слайду 12

Літературні організаціїМитці об'єднувалися за спільними світовідчуттями, естетичними принципами та певною політичною платформою. Частина письменників прагнула розв'язати соціальні й національні питання, інша — зосереджувала увагу на естетичних проблемах.«Гарт» спілка пролетарських письменників«Плуг» (спілка селянських письменників)«Молодняк» (спілка молодих письменників)«АСПИС» (Асоціація письменників)«Ланка»«МАРС» Майстерня революційного слова «ВАПЛІТЕ» Вільна академія пролетарської літератури«Нова генерація»

Номер слайду 13

Авангардизм. Авангардизм (франц. avant-garde — передня лава) — тип художнього мислення і спосіб зображення дійсності, що виник у перші десятиліття XX століття, підкреслюючи експериментальні, новаторські пошуки в мистецтві.

Номер слайду 14

Ознаки авангардизму: відмова від реалістичного змалювання світу, заперечення традиційних форм художнього зображеннясуб'єктивізмпрагнення до застосування незвичайних, навіть антиестетичних виражальних засобів. Напрями авангардизму: футуризм – акцентує увагу на мовотворенніекспресіонізм — на емоційності, безпосередності сприйняттясюрреалізм — на підсвідомості кубізм — на геометричних формах

Номер слайду 15

Футуризм. Авангардний напрям, назва якого в перекладі з латини — майбутнє. Виник у літературі на початку XX ст. Як художньо-стильовий напрям вперше заявив про себе різновидом італійського авангардизму. Підґрунтям появи футуризму стало стихійне відчуття «неминучості краху старизни» (В. Маяковський) та прагнення передбачити й усвідомити через мистецтво майбутній «світовий переворот» і народження «нового людства». Умберто Бочоні «Вулиця входить в будинок» 1911

Номер слайду 16

Декларації українських футуристів «Те, що називають мистецтвом, є для нас предмет ліквідації... Ліквідація мистецтва є наше мистецтво... Мистецтво є пережиток минулого... Смерть мистецтву!.. Хай живе метамистецтво — «мистецтво комуністичного суспільства»!..».

Номер слайду 17

Естетичні принципи футуризму:прагнення створити «мистецтво майбутнього»;заперечення моральних і художніх цінностей традиційної культури;культивування урбанізму;нехтування традиційними жанрами й формами;оптимістичний пафос;принцип трьох «М»: місто, машина, маса (вік «хмарочосно-машинно-автомобільної» культури); заперечення естетичних стереотипів, культу класиків;формотворчі пошуки, експериментаторство.

Номер слайду 18

Переваги та недоліки футуризму{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Позитивне. Негативнемодернізували українську лірику урбаністичною тематикою;ставали на шлях крайнього формалізму;експериментували із формою вірша;заперечували загальноприйняті мовні норми;творили нові слова;творили свою особливу «заумну» мову;запровадили свіжі (навіть епатажні) образи;використовували чудернацькі словосполучення, позбавлені будь-якого змісту;рішучі, непримиренні щодо літературних опонентів.розглядали себе як «революцію в мистецтві».

Номер слайду 19

Михайль Семенко1892-1937«Обличчя його вміщало в собі риси всіх націй та рас, його волосся було чорне, як вугілля шахт, а очі блищали вогнем татарських ватр, скитських вогнищ та юпітерами європейських ательє, а кожний сторонній подорожній подумав би, що він з Патагонії»Микола Бажан. Автопортрет. Хайль семе комиихайль кохайль алсе комихихай месен михсе охаймх йль кмс мих мих. Семенко енко нко Михайль. Семенко мих михайльсе менко. О семенко михайль!О михайль семенко!

Номер слайду 20

Новаторство в поезії М. Семенка:прагнення зруйнувати канони української лірики й мистецтва;введення урбаністичних мотивів, щоденної прозаїчності;маніфестація футуристичних ідей;нехтування традиційними віршованими розмірами;використання дисонансів та верлібру.

pptx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
27 січня 2020
Переглядів
2414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку