Домашнє завдання. Законспектуйте та вивчіть поняття авангардизм та футуризм. Дослідіть (письмово) історію виникнення, основні етапи та особливості футуризму. Доберіть приклади футуристичної поезії. Опрацюйте біографію та творчий доробок Михайля Семенка (письмово). Проаналізуйте вірші Михайля Семенка «Бажання», «Місто», «Запрошення». Визначте в них ознаки футуризму. Прослухайте пісні гурту «Сонячна машина» на вірші Михайля Семенка «Сьогодні» та «Тіні забуті».
Риси розвитку культури 1920-30-х років. Культурне будівництво розглядалалося як один із напрямків соціалістичного будівництва, на якому необхідно було здійснити “революцію в умах трудящих”. Швидкими темпами створювалися умови для розвитку масової тоталітарної культури. Мета культурної революції: Утвердження марксистської ідеологіїСтворення державної системи освіти Забезпечення загального мінімуму освіти. Формування соціалістичної інтелігенціїУтвердження методу соціалістичного реалізму в літературі та мистецтвіРозвиток науки і техніки
Походження терміну. Це поняття увів літературознавець Юрій Лавріненко (1905-1987). У 1959 р. в Парижі він надрукував антологію «Розстріляне відродження. 1917-1933». У 1960-ті роки її нелегально використовували шістдесятники. Лише у роки незалежності антологія стала достатньо відомою в Україні, була перевидана.
Представники. Микола Хвильовий. Юрій Яновський. Олександр Довженко. Валер'ян ПідмогильнийЄвген Плужник. Михайль Семенко. Микола Зеров. Максим Рильський. Павло Тичина. Остап Вишня. Микола Куліш. Лесь Курбас... Суспільні революційні перетворення більшість із них зустрічала натхненно, з наївною вірою в непогрішність проголошуваних ідеалів. Вони були переконані в особливості своєї місії: виховати на нових морально-етичних засадах людину майбутнього, піднести національне мистецтво на вищий художній рівень.
Активний романтизм Вітаїзм (від латин, vitalis — життєвий) — це захоплення життям у всіх його виявах, культ краси, молодості, любові, оптимістичне світовідчуття. Початок 1920-х років – час тотального ентузіазму й нестримного бажання творити, відкривати, заперечувати, руйнувати й утверджувати. Це був час акромантів — активних романтиків.
Естетична стратегія. Письменники, що сповідували самодостатність мистецтва, прагнули піднести українську літературу до європейського рівня. Створивши творчу студію «Урбіно» (від назви міста, де народився Рафаель), Микола Хвильовий перекинув місток між українським відродженням 20-х років XX століття й італійським початку XVI століття.
Літературні організаціїМитці об'єднувалися за спільними світовідчуттями, естетичними принципами та певною політичною платформою. Частина письменників прагнула розв'язати соціальні й національні питання, інша — зосереджувала увагу на естетичних проблемах.«Гарт» спілка пролетарських письменників«Плуг» (спілка селянських письменників)«Молодняк» (спілка молодих письменників)«АСПИС» (Асоціація письменників)«Ланка»«МАРС» Майстерня революційного слова «ВАПЛІТЕ» Вільна академія пролетарської літератури«Нова генерація»
Ознаки авангардизму: відмова від реалістичного змалювання світу, заперечення традиційних форм художнього зображеннясуб'єктивізмпрагнення до застосування незвичайних, навіть антиестетичних виражальних засобів. Напрями авангардизму: футуризм – акцентує увагу на мовотворенніекспресіонізм — на емоційності, безпосередності сприйняттясюрреалізм — на підсвідомості кубізм — на геометричних формах
Футуризм. Авангардний напрям, назва якого в перекладі з латини — майбутнє. Виник у літературі на початку XX ст. Як художньо-стильовий напрям вперше заявив про себе різновидом італійського авангардизму. Підґрунтям появи футуризму стало стихійне відчуття «неминучості краху старизни» (В. Маяковський) та прагнення передбачити й усвідомити через мистецтво майбутній «світовий переворот» і народження «нового людства». Умберто Бочоні «Вулиця входить в будинок» 1911
Естетичні принципи футуризму:прагнення створити «мистецтво майбутнього»;заперечення моральних і художніх цінностей традиційної культури;культивування урбанізму;нехтування традиційними жанрами й формами;оптимістичний пафос;принцип трьох «М»: місто, машина, маса (вік «хмарочосно-машинно-автомобільної» культури); заперечення естетичних стереотипів, культу класиків;формотворчі пошуки, експериментаторство.
Переваги та недоліки футуризму{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Позитивне. Негативнемодернізували українську лірику урбаністичною тематикою;ставали на шлях крайнього формалізму;експериментували із формою вірша;заперечували загальноприйняті мовні норми;творили нові слова;творили свою особливу «заумну» мову;запровадили свіжі (навіть епатажні) образи;використовували чудернацькі словосполучення, позбавлені будь-якого змісту;рішучі, непримиренні щодо літературних опонентів.розглядали себе як «революцію в мистецтві».
Михайль Семенко1892-1937«Обличчя його вміщало в собі риси всіх націй та рас, його волосся було чорне, як вугілля шахт, а очі блищали вогнем татарських ватр, скитських вогнищ та юпітерами європейських ательє, а кожний сторонній подорожній подумав би, що він з Патагонії»Микола Бажан. Автопортрет. Хайль семе комиихайль кохайль алсе комихихай месен михсе охаймх йль кмс мих мих. Семенко енко нко Михайль. Семенко мих михайльсе менко. О семенко михайль!О михайль семенко!